Ahad, 11 Mei 2014

Utusan Online - Hiburan


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Hiburan


Adeline cabar diri sendiri

Posted: 11 May 2014 08:16 AM PDT

Oleh AMIRAH AMALY SYAFAAT
amirah.amaly@utusan.com.my

BERDEPAN persaingan untuk lebih menyerlah dalam kalangan pemain industri hiburan adalah cabaran utama bagi pelakon Adeline Tsen, 28.

Tambahan pula perlu membahagikan masa sebagai pelajar Ijazah Sarjana Muda Perakuanan di Universiti Teknologi Mara (UiTM) Shah Alam, Selangor kata Adeline, itu antara dilema yang dihadapi.

Tidak pernah berputus asa tegas Adeline, dia mahu cita-citanya untuk mengenggam segulung ijazah itu tidak terkubur selain mahu menzahirkan impiannya sebagai pelakon.

Dia mendapat tentangan daripada ayahnya yang pada mulanya tidak bersetuju saya menjadi pelakon. Ayahnya mahu dia memberi fokus kepada pelajaran, mendapat markah cemerlang dan pekerjaan yang hebat.

Ayahnya menganggap pelakon itu sebagai pekerjaan yang tidak punya masa depan yang cerah. Sebab itu dia melarang Adeline menjadi pelakon.

Bagaimanapun dia berdegil dan mencabar diri sendiri untuk membuka mata ayah dan membuktikan dia mampu berjaya dalam kedua-dua bidang itu.

Sekarang ini ayahnya sudah tidak marah lagi sebab dia bakal melihat anaknya menggenggam segulung ijazah di majlis konvokesyen pada hari ini.

Adeline adalah pelakon drama Bukan Kerana Aku Tak Cinta di Astro baru-baru ini.

Mengulas tentang perancangan kariernya, Adeline berketurunan Cina dan Kadazan ini memberitahu dia menyusun strategi untuk mengembangkan bakatnya.

Mengakui mempunyai kelebihan apabila menjadi antara pelakon bukan Melayu yang mencipta nama dalam filem-filem Melayu kata Adeline, itu bukan matlamat utamanya.

Tidak mahu dilabel pelakon sandaran tetapi tegas Adeline, sudah tiba masa untuk mendalami bidang lakonan yang ternyata bertentangan dengan kelayakan akademik yang dimiliki.

"Saya anggap persaingan dalam bidang lakonan dengan mempertaruhkan bakat dan soal keistimewaan sebagai pelakon bukan Melayu. Saya berkerja keras untuk mendapat tempat dalam bidang ini," tegasnya.

Jadi apabila orang menganggap dia mudah mendapat tawaran atas kapasiti bukan Melayu, dia menyanggah sekeras-keras tanggapan itu. Malah dia jenis orang yang mahu membuat peningkatan dalam hidup dan tidak leka di zon selamat.

Atas sebab itu dia merancang untuk mengikuti kursus lakonan jangka pendek di New York Film Academy (NYFA) pada Julai ini selama dua bulan. Adeline percaya kalau pekerja di pejabat ada kelayakan tertentu, sama juga dalam bidang lakonan yang memerlukan pengiktirafan untuk menyokong kerjaya.

Mengulas mengenai perasaan tidak yakin kepada diri sendiri apabila berdepan dengan persaingan barisan pelakon Melayu, Adeline berkata dia tidak bimbang.

Tegasnya , dia tidak perlu takut untuk berdepan dengan arus perdana kerana yang penting pada hari ini adalah kemampuan pelakon itu untuk berlakon.

Dia tidak mahu menjadi pelakon yang 'kosong' jika diberi watak-watak tertentu sehingga menyebabkan penonton tidak merasa apa yang ingin disampaikan.

"Perkara sebegini amat penting buat saya yang sedang dalam proses memperbaiki kelemahan yang ada," katanya yang tidak akan berputus asa untuk mengejar impian menjadi pelakon hebat satu hari nanti.

Berdikari

BELAJAR berdikari sejak kematian ibu, Gui Siew Kyiu sewaktu usianya 17 tahun kata Adeline, itu merupakan permulaan kesedaran yang membuatkan dia lebih berfikir tentang masa depan.

Sementelah menjadi anak bongsu daripada tujuh beradik kata Adeline, kesan kehilangan tersebut menjadi parah apabila dia bakal menduduki peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) dalam tempoh dua bulan.

Sekadar berpuas hati dengan keputusan pangkat satu namun kata Adeline, dia yakin mampu mendapatkan keputusan sekiranya subjek kegemarannya, Matematik Tambahan mendapat gred A.

Walaupun ibunya sudah tiada tetapi dia bersyukur apabila kakak-kakaknya memgambil alih tugas ibu menjaganya.

"Mereka tempat menumpang kasih dan mengadu sakit pening," ujarnya.

Bermula saat itu juga dia membuat sesuatu yang boleh membanggakan nama keluarga di kampungnya.

Sungguh pun tanpa kehadiran ibu kata Adeline, dia bersyukur apabila kerap diberi peringatan tentang soal didikan, disiplin dan tanggungjawab daripada bapanya yang cukup tegas dalam perkara tersebut.

Didikan tersebut kemudiannya menyebabkan hati wanita ini semakin kental dan sentiasa bersedia untuk berdepan dengan apa juga cabaran hidup yang mendatang.

Jodoh

SOAL memilih lelaki yang sesuai untuk dijadikan peneman hidup sememangnya bukan satu perkara yang mudah bagi Adeline. Bukan terlalu cerewet dalam soal tersebut tetapi mengambil pendekatan berhati-hari.

Lebih mementingkan soal restu daripada bapa, kata Adeline itu adalah perkara yang menjadi keutamaannya sebelum menjadi isteri orang.

Mengakui pernah melukakan hati bapanya berhubung kesediaanya untuk memeluk agama lain seandainya bertemu lelaki pilihan kata Adeline, itu antara perkara yang perlu diambil kira.

Terus beringat untuk tidak mengulangi perkara yang sama kata Adeline, dia juga berharap agar tidak mengulangi kesilapan yang sama sekiranya bertemu dengan pilihan hati.

"Memang dah ada teman lelaki tapi nak komen panjang-panjang tak boleh," katanya yang enggan mendedahkan identiti lelaki yang sedang bertahta di hatinya.

Kata Adeline, dia bimbang andai pendedahannya itu mengundang salah sangka. Tambahan pada sewaktu masyarakat bersikap ingin tahu tentang soal peribadi seseorang figura awam.

Bakal mengundang kata-kata negatif apabila dijadikan bahan perbualan kata Adeline, dia juga risau sekiranya rancangan tersebut tidak menjadi kenyataan.

Dia paling risau untuk bercerita perkara yang belum jadi. kerana masyarakat pasti salah sangka dan buat spekulasi yang pelbagai.

Katanya, cukuplah dia pernah terkena sebelum ini dan tidak perlu terkena buat kali kedua. Sebelum ini dia pernah dikaitkan bercinta dengan pelakon Fahrin Ahmad .

Azwan tagih penjelasan

Posted: 11 May 2014 08:16 AM PDT

Oleh SYED MUSSADDAD SYED MAHDI
mussaddad.mahdi@utusan.com.my

TIGA tahun lebih menyulam cinta akhirnya terputus di tengah jalan. Jika keputusan untuk memutuskan hubungan cinta mereka disebabkan masalah besar tidak mengapa, tetapi sehingga kini Azwan Kombos masih menagih penjelasan Nad Zainal yang memutuskan hubungan mereka.

Paling mengejutkan Azwan hanya mengetahui hubungan mereka putus melalui rancangan hiburan hujung minggu dan pastinya berita tersebut cukup memberikan tekanan kepadanya.

Seingat lelaki ini, dia dan Nad tidak menghadapi sebarang masalah sebelum ini. Mereka masih lagi keluar bersama dan melakukan pelbagai aktiviti seperti pasangan lain yang sedang bercinta.

"Saya masih ingat lagi empat hari sebelum itu (Ahad lalu) saya dan Nad ada keluar bersama. Kami pergi membeli belah, karaoke dan macam-macam lagi aktiviti luar yang biasa. Tapi tengahari Ahad lalu orang bertanya betulkah saya dan Nad sudah putus cinta. Saya sendiri tak melihat program tersebut sudah pasti perkara tersebut memberikan kejutan pada saya," tegasnya.

Dia tertanya-tanya mengapa Nad bertindak begitu kepadanya? Apa salahnya dan kenapa Nad menggunakan cara itu untuk memutuskan hubungan dengannya.

Sehingga hari ini Azwan masih belum menerima apa-apa berita daripada Nad atau sebarang penjelasan mengenai status hubungan cinta mereka yang dikatakan sudah berakhir. Setiap panggilan dan khidmat pesanan ringkas yang dihantar tidak berbalas dan Azwan masih belum bersemuka dengannya.

Bagi Azwan apa juga tanggapan masyarakat terhadapnya dia enggan terpengaruh dengan emosi memandangkan dia mahu mendengar sendiri penjelasan mengapa perkara tersebut terjadi.

Jelasnya mereka tidak bergaduh atau bermasam muka sebaliknya hubungan atas dasar cinta itu berjalan dengan baik sahaja.

"Tiga tahun kami bercinta bukan tempoh masa yang pendek. Kalau betul pun ada masalah kenapa tak beritahu saya dan perlu mengeluarkan kenyataan macam tu sekali. Saya masih terkejut, keliru, sedih dan kecewa dengan apa yang berlaku. Perasaan sayang saya tak pernah berubah dan kenapa dia buat macam tu," luah Azwan lagi.

Buat masa ini lelaki berusia 29 tahun ini bersyukur kerana peminat dan keluarganya memahami keadaannya yang sedang melandanya.

Untungnya keluarganya belum lagi bertanyakan tentang perkara tersebut tetapi mereka lebih mengambil berat tentang kesihatannya kerana bimbang terjadi apa-apa yang buruk kepadanya.

Dalam pada itu, Azwan bertegas mahu mendengar sendiri penjelasan Nad dan dalam masa yang sama mahu hubungan mereka kembali terjalin seperti sedia kala.

Rezeki

TIDAK mahu terus larut dalam emosi, Azwan berharap perkara berkenaan tidak akan menjejaskan kerjayanya yang baru sahaja hendak bermula.

Baginya dia tidak mahu mencampur-adukkan soal kerjaya dan peribadi memandangkan kedua-duanya perlu berjalan seiring seperti yang dilalui insan lain juga.

Meskipun masih baru di dalam industri, Azwan bersyukur kerana diberi watak besar oleh kebanyakan penerbit filem dan drama setakat ini.

Cuma apa yang dikesalkan oleh lelaki ini tatkala mengenangkan kutipan jualan tiket filem Melayu yang boleh dianggap cukup menyedihkan. Dia yang baru sahaja tampil dengan filem Muka Surat Cinta turut terkena tempias apabila filem itu mencatatkan kutipan tidak memberangsangkan.

"Susah kalau nak bercakap tentang kutipan filem har ini. Saya sendiri tak tahu apa lagi yang penonton mahu dan apa yang mereka nak sebenarnya. Dalam hal begini kita kena berpakat untuk menghasilkan karya-karya yang bermutu. Jika tidak sampai bila pun filem kita kurang sambutan," jelasnya.

Terbaru, Azwan bakal terlibat dalam filem Juvana 3 yang turut menampilkan pelakon-pelakon lama drama bersiri kegemaran ramai itu.

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved