Isnin, 21 April 2014

Utusan Online - Selatan


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Selatan


Sukan lasak mampu jana ekonomi

Posted: 20 Apr 2014 11:57 AM PDT

Oleh SAJIDA ASARULAH KHAN
utusanN9@utusan.com.my

Mohamad Hasan beramah mesra dengan sebahagian peserta motocross ketika hadir merasmikan Kompleks Rekreasi Jeram Serting Ulu dan Jelajah Bukit Ular X-Trail Jempol di Jempol, semalam.- utusan/Abd. Razak Aid

JEMPOL 20 April - Sukan lasak mampu menjadi salah satu produk pelancongan sekiranya diuruskan dengan baik selain berupaya mempromosikan sesebuah kawasan dengan pendekatan yang berbeza.

Menteri Besar, Datuk Seri Mohamad Hasan berkata, masyarakat harus membuang tanggapan bahawa sukan lasak hanya boleh dijadikan sebagai hobi dan tidak mampu menjana ekonomi kepada sesebuah kawasan.

"Jika dijalankan dengan cara yang betul ia boleh mendatangkan keuntungan. Malah ramai penggemar sukan lasak mencari lokasi yang sesuai untuk menjalankan aktiviti tersebut.

"Peluang untuk memajukan industri pelancongan berasaskan sukan perlu dijalankan dengan perancangan yang baik agar memenuhi permintaan penggemar sukan tersebut secara berterusan," katanya.

Mohamad berkata demkian kepada pemberita selepas merasmikan Kompleks Rekreasi Jeram Serting Ulu dan Jelajah Bukit Ular X-Trail Jempol dekat Kompleks Rekreasi Jeram Serting Ulu dekat sini hari ini.

Dalam majlis tersebut seramai 275 peserta menyertai pertandingan motocross bagi menjelajah Bukit Ular X-Trail.

Sementara itu, Mohamad berkata, terdapat pelbagai pusat pelancongan di negeri ini yang menjadi tumpuan masyarakat bandar untuk menghabiskan cuti hujung minggu terutamanya di kawasan luar bandar

"Masyarakat di bandar lebih suka tinggal di dalam chalet atau tapak perkhemahan sekiranya datang bercuti ke kawasan luar bandar dan mereka lebih sukakan kelainan.

"Kita perlu bijak menguruskan pusat pelancongan tersebut agar dapat memenuhi citarasa pengunjung. Kita ada air terjun tetapi jika tiada kemudahan penginapan di kawasan jadi mereka kurang berminat untuk ke lokasi itu.

"Kawasan pelancongan harus mempunyai kemudahan asas seperti penginapan, sumber makanan dan keperluan asas yang mencukupi selain perlu dijaga dengan baik agar sentiasa bersih," katanya.

Cabaran lebih getir selepas alam persekolahan - Tuanku Muhriz

Posted: 20 Apr 2014 11:57 AM PDT

SEREMBAN 20 April - Para pelajar perlu membuat persediaan untuk berdepan dengan cabaran lebih getir di dalam dunia sebenar berbanding alam persekolahan yang telah ditempuhi sebelum ini.

Yang Dipertuan Besar Negeri Sembilan, Tuanku Muhriz Tuanku Munawir bertitah, kejayaan yang dicapai pada hari ini bukan satu noktah untuk segala-galanya.

''Sudah pasti di dalam perjalanan hidup ini, para pelajar akan menghadapi pelbagai dugaan serta ujian. Gunakanlah segala ilmu dan kebijaksanaan yang diperoleh sepanjang pengajian di sekolah sebagai pedoman.

"Ilmu yang diperoleh akan lebih bermanfaat seandainya digunakan untuk kebaikan kehidupan manusia sejagat. Berbaktilah menerusi kemahiran dan kedudukan pada masa akan datang dengan ilmu pengetahuan berguna yang telah dijana untuk terus membina dan membangunkan negara ini,'' titah baginda.

Tuanku Muhriz bertitah demikian dalam majlis Graduasi Pelajar Tingkatan Lima 2013 Sekolah Menengah Sains Tuanku Munawir, Seremban (Saser) di sini semalam.

Berangkat sama, Tunku Ampuan Besar Negeri Sembilan, Tuanku Aishah Rohani Tengku Besar Mahmud.

Yang turut hadir, Menteri Besar, Datuk Seri Mohamad Hasan; Speaker Dewan Undangan Negeri, Datuk Dr. Awaludin Said dan Pengetua Cemerlang Saser, Sabuddin Sani.

Tuanku Muhriz turut mengingatkan para pelajar agar menjaga nama baik ibu bapa, guru, sekolah dan tanahair serta menjauhi sikap sombong dan nilai-nilai negatif yang kelak akan memusnahkan diri.

"Contohilah resmi padi yang semakin berisi, semakin ia tunduk ke bumi. Beta juga suka mengingatkan agar kita terus memperteguhkan tunjang dan asas nilai tradisi yang positif. Nilai-nilai sosial yang baik mampu menjadi benteng yang utuh untuk masyarakat mendepani pelbagai cabaran dan gejala keruntuhan akhlak,'' titah baginda.

Baginda turut menyeru ibu bapa melaksanakan tanggungjawab yang besar untuk mendidik anak-anak dengan nilai-nilai agama serta kekeluargaan dan menjadi teladan yang baik kepada anak masing-masing.

Dalam majlis itu, Tuanku Muhriz turut berkenan mengurniakan Anugerah Emas Tuanku Munawir dan Anugerah Khas Tertinggi kepada lima orang pelajar terbaik pilihan serta Anugerah Semua A kepada para pelajar yang cemerlang dalam peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) 2013.

Karnival Sekolah BSN dapat sambutan baik

Posted: 20 Apr 2014 11:57 AM PDT

SEREMBAN 20 April - Lebih 1,000 pengunjung yang terdiri daripada pelajar dan ibu bapa dari sekitar Seremban 2 berkunjung ke Sekolah Jenis Kebangsaan Cina (SJKC) Tung Hua bagi memeriahkan program Karnival Sekolah BSN 2014 di sini hari ini.

Program yang diadakan selama sehari bermula pukul 8 pagi itu merupakan inisiatif berterusan Bank Simpanan Nasional (BSN) untuk membantu pihak sekolah meningkatkan dana melalui jualan amal dan aktiviti yang dijalankan.

Naib Presiden Kanan BSN, Fredrick Siew memberitahu, sebanyak RM10,000 telah ditaja oleh pihaknya bagi tujuan melancarkan perjalanan program sepanjang hari ini selain pertandingan bakat dan mewarna.

"Pihak BSN menaja RM5,000 untuk melaksanakan karnival yang diadakan dan selebihnya sebagai hadiah wang tunai pertandingan bakat dan mewarna yang kita adakan.

"Kesemua wang tunai untuk pertandingan itu akan dimasukkan ke dalam akuan BSN pemenang,'' katanya yang ditemui di sini hari ini.

Yang turut hadir pada program berkenaan Pengarah BSN negeri, Azman Abdul Aziz

Pada masa yang sama, Fredrick menjelaskan sambutan yang diterima menerusi penganjuran program ini cukup menggalakkan dan pihaknya percaya karnival seperti ini dapat membantu pihak sekolah dalam mengumpul dana.

Malah katanya, menerusi penganjuran program ini juga, BSN juga dapat memperkenalkan produk-produk perbankan termasuklah Sijil Simpanan Premium BSN kepada orang ramai dan berpeluang untuk memenangi hadiah yang ditawarkan.

"Menerusi program ini juga kita di BSN pada masa yang sama sentiasa memberi penekanan untuk mendidik anak-anak memahami kepentingan menyimpan dan berjimat cermat.

"Kelab Penabung Muda (KPM) dan Skim Galakan Simpanan Pelajar (SGSP) adalah platform terbaik untuk anak-anak ini menyimpan wang kerana ia bukan sahaja memberi pulangan dalam bentuk dividen malah mempunyai insurans serta hadiah pertandingan yang lumayan,'' katanya.

Antara aktiviti yang diadakan pada karnival berkenaan termasuklah Pelepasan Motosikal Berkuasa Tinggi, Pertandingan Mewarna, Program Menderma Darah serta Pertandingan Bakat Kanak-Kanak.

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved