Isnin, 21 April 2014

Utusan Online - Johor


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Johor


Peniaga digesa jaya TMM 2014

Posted: 20 Apr 2014 11:57 AM PDT

Oleh Mohamed Saari
utusanjohor@utusan.com.my

Anuar Abdul Manap (tiga, kiri) bersama Abdul Aziz Siamin (dua dari kiri) dan Mohd. Amin Mukri (kiri) ketika melakukan tinjauan ke pasar malam Segamat Baru di Segamat, kelmarin. - UTUSAN/MOHAMED SAARI

SEGAMAT 20 April - Semua pihak termasuk peniaga pasar malam dan pasar minggu digesa memainkan peranan membantu usaha kerajaan menarik lebih ramai pelancong ke negeri ini sempena Tahun Melawat Malaysia (TMM) 2014.

Ahli Parlimen Sekijang, Anuar Abdul Manap berkata, kedua-dua pasar tersebut merupakan antara lokasi tumpuan masyarakat dan pelancong untuk melihat keunikan dan keistimewaan di sesuatu kawasan.

"Seharusnya semua peniaga di pasar malam dan pasar minggu mengutamakan aspek kebersihan kerana mereka secara tidak langsung merupakan duta kecil pelancongan negara.

"Peniaga harus memberi kerjasama dengan mengambil tanggungjawab menjaga kebersihan sekali gus memberi gambaran yang baik terhadap negara dan negeri ini kepada pengunjung khususnya pelancong asing," katanya semasa melawat Pasar Malam Segamat Baru dekat sini semalam.

Yang turut serta Ketua Cawangan Pejabat Perdagangan, Koperasi dan Kepenggunaan (PPDNKK) Segamat, Abdul Aziz Siamin dan Pembantu Hal Ehwal Pengguna Daerah (PHEPD) Parlimen Sekijang, Mohd. Amin Mukri.

Sementara itu, Anuar turut menggesa semua pemilik gerai menyediakan sekurang-kurang-nya satu plastik khas untuk membolehkan orang ramai membuang sampah di tempat yang betul.

"Kalau boleh biarlah kita jadikan sebuah gerai ada satu plastik sampah sebagai amalan. Jika ini dapat dilakukan, mungkin pasar minggu dan pasar malam kita menjadi contoh kepada pihak lain dan paling bersih di negara ini," katanya.

Sementara itu, Abdul Aziz berkata, beberapa peniaga pasar malam turut diberi surat amaran kerana tidak meletakkan tanda harga pada barang jualan mereka.

"Kita akan keluarkan kompaun kepada mereka (peniaga) atas kesalahan gagal mempamerkan tanda harga barangan mengikut Akta Kawalan Harga dan Akta Anti Pencatutan 2011 dan mereka perlu membayar RM100 bagi kesalahan berkenaan," katanya sambil memberitahu pihaknya turut mengedarkan risalah tentang kegiatan anti gores dan menang.

Singapura model terbaik untuk berjaya - Hamim

Posted: 20 Apr 2014 11:57 AM PDT

LEDANG 20 April - Singapura adalah contoh terbaik untuk membangunkan negeri ini kerana berjaya muncul sebagai negara perindustrian terkemuka di rantau ini hasil daripada tenaga kerja yang berkualiti.

Timbalan Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Datuk Ir. Hamim Samuri berkata, negara jiran itu tidak mempunyai sumber semula jadi dan bahan mentah namun dasar pendidikannya berjaya melahirkan ramai pekerja mahir sekali gus mampu memenuhi tuntutan pelaburan asing.

"Kita boleh rujuk Singapura, mereka tidak mempunyai biji timah atau sumber minyak dan gas tetapi boleh berjaya sebagai sebuah negara kecil dengan mempunyai kekuatan ekonomi dan ukuran mata wang yang tinggi nilainya.

"Ini semua kerana mereka mempunyai modal insan yang sangat baik dan berpengetahuan tinggi," katanya semasa merasmikan Majlis Penyampaian Anugerah Kecemerlangan Penilaian Menengah Rendah (PMR), Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) dan Sijil Tinggi Persekolahan Malaysia (STPM) 2013 anjuran UMNO Bahagian Ledang di Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Tengku Mahmud Iskandar di sini semalam.

dalam majlis itu, seramai 123 pelajar terdiri daripada 55 pelajar cemerlang PMR, masing-masing 43 dan 25 pelajar SPM serta STPM menerima sijil dan wang tunai keseluruhan berjumlah RM43,300.

Hamim yang juga Ketua UMNO Bahagian Ledang berkata, Korea Selatan juga boleh dijadikan contoh kerana pencapaian negara itu sama seperti Singapura yang turut tidak mempunyai sumber asli tetapi ekonominya kukuh dan maju berasaskan perindustrian.

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved