Isnin, 21 April 2014

Utusan Online - Pendidikan


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Pendidikan


Sekolah Kebangsaan Puteri dipilih sebagai ‘Sekolah Hijau Bersama Dulux’

Posted: 21 Apr 2014 11:29 AM PDT

ABU Ubaidah Redza (kanan) bersama CW Goh (kiri) menanam pokok ketika melancarkan Green Shcool with Dulux di Sekolah Kebangsaan Puteri di Seremban, Negeri Sembilan, kelmarin. - UTUSAN/Abd. Razak Aid

SEREMBAN 21 April - Sekolah Kebangsaan Puteri, dekat sini terpilih dalam projek perintis Sekolah Hijau bersama Dulux ke arah memupuk kesedaran berhubung inisiatif dan konsep hijau, khususnya dalam kalangan murid dan pelajar sekolah.

Pengerusi Jawatankuasa Bertindak Kemudahan Awam, Alam Sekitar, Koperasi dan Kepenggunaan negeri, Datuk Abu Ubaidah Redza berkata, inisiatif berkenaan merupakan kerjasama pintar antara Jabatan Pelajaran Negeri Sembilan dengan syarikat pengeluar cat terkemuka, Dulux; Akzo Nobel Paints (Malaysia) Sdn. Bhd (Akzo Nobel).

"Tujuan utama program ini adalah untuk mewujudkan kesedaran, selain mendidik komuniti terhadap kepentingan memelihara alam sekitar.

"Pada peringkat ini, program ini memfokuskan usaha memupuk kesedaran dan ilmu kepada murid dan pelajar sekolah melalui kempen sekolah hijau ini," katanya ketika melancarkan Green Shcool with Dulux di sekolah berkenaan di sini.

Yang turut hadir Pengarah Urusan, Akzo Nobel, CW Goh.

Menurut Abu Ubaidah, antara aktiviti yang bakal dilaksanakan melalui program tersebut terma-suk ceramah terhadap penggunaan air, elektrik, larangan pembakaran terbuka dan merokok, penanaman pokok dan penggunaan produk hijau, selain inisiatif 3R (Pengurangan, Penggunaan Semula dan Kitar Semula).

"Program ini akan dijalankan dalam empat fasa iaitu ceramah kesedaran, aktiviti promosi, pelaksanaan sistem hijau serta perkongsian dan peletakan penanda aras.

"Inisiatif ini akan dapat dimanfaatkan melalui perkongsian ilmu dan kerjasama dengan tenaga pengajar, kakitangan sekolah, pihak Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG) dan murid," ujarnya.

Sementara itu, Goh ketika berucap dalam majlis itu berkata, pihaknya sentiasa komited dalam usaha memelihara alam sekitar yang pada akhirnya memberi manfaat kepada masyarakat, khususnya generasi akan datang.

"Kita berharap komuniti dapat memberikan kerjasama dalam menjayakan matlamat menyebar luas kesedaran terhadap kepentingan memelihara alam sekitar dalam kehidupan masyarakat," katanya.

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved