Rabu, 9 April 2014

Utusan Online - Rencana


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Rencana


CAB buka lembaran baru Filipina

Posted: 09 Apr 2014 11:53 AM PDT

Oleh SALLEH BUANG

Benigno Aquino III, menyampaikan ucapan pada upacara menandatangani Perjanjian Komprehensif Bangsamoro (CAB) di Istana Malacanang di Manila, Filipina pada 27 Mac lalu dengan disaksikan oleh Najib Tun Razak dan Al Haj Murad Ebrahim. - AP

Pada Khamis 27 Mac 2014 lalu, satu perjanjian bersejarah ditandatangani di Filipina. Perjanjian yang dipanggil Perjanjian Komprehensif Bangsamoro" (Comprehensive Agreement on the Bangsamoro, CAB) itu ditandatangani oleh kerajaan Filipina dengan Barisan Pembebasan Islam Moro (MILF) dalam satu upacara rasmi di perkarangan Istana Malacanang.

Ketua panel perdamaian Filipina, Miriam Coronel-Ferel, menandatangani dokumen itu bagi pihak kerajaan Filipina, manakala pengerusi panel perdamaian MILF, Mohagher Iqbal, menandatanganinya bagi pihak MILF.

Presiden Filipina, Benigno Aquino III dan Perdana Menteri Malaysia, Datuk Seri Najib Tun Razak turut hadir dalam upacara bersejarah itu.

Matlamat utama perjanjian ini adalah mewujudkan satu entiti politik baru dikenali sebagai Bangsamoro. Entiti baru ini menggantikan entiti lama, Wilayah Autonomi Islam Mindanao.

Perjanjian ini mengakhiri konflik bersenjata puluhan tahun di Selatan Filipina. Mengikut Miriam, perjanjian ini amat penting bukan hanya untuk Bangsamoro, bahkan juga untuk penduduk Mindanao dan seluruh warga Filipina.

CAB adalah satu dokumen 5 halaman yang mengandungi 12 perkara, merupakan perjanjian perdamaian mutakhir antara kerajaan Filipina dan MILF. Ia merupakan noktah atau penghujung perundingan perdamaian selama 17 tahun antara dua pihak itu, bagi membolehkan terwujudnya satu entiti politik berautonomi Bangsamoro.

CAB menegaskan lagi komitmen kedua-dua pihak untuk terus melaksanakan Kerangka Perjanjian Bangsamoro (Framework Agreement on the Bangsamoro, FAB) yang ditandatangani pada 12 Oktober 2012 lalu. Kerangka ini menggariskan penyelesaian politik" antara kedua-dua pihak serta proses peralihan dari Wilayah Autonomi Muslim Mindanao kepada satu entiti politik berautonomi Bangsamoro.

Selain kerangka yang disebutkan di atas tadi, CAB juga menegaskan komitmen kedua-dua pihak untuk terus menghormati dan melaksanakan Empat Lampiran (Four Annexes) dan Tambahan (Addendum) kepada Kerangka itu, iaitu -

a. Annex on Transitional Modalities and Arrangements (ditandatangani pada 27 Februari 2013), yang menggariskan proses peralihan bagi penubuhan Bangsamoro. Ia memperincikan penubuhan satu Suruhanjaya Peralihan, satu Undang-Undang Asas Bangsamoro, dan satu Pihakberkuasa Peralihan Bangsamoro.

b. Annex on Revenue Generation and Wealth Sharing (ditandatangani pada 13 Julai , 2013), yang menyenaraikan sumber membina kekayaan dan kemudahan kewangan bagi entiti baru itu.

c. Annex on Power Sharing (ditandatangani pada 8 Disember 2013), yang membincangkan hubungan antara kerajaan pusat, kerajaan Bangsamoro dan unit kerajaan tempatan di bawah Bangsamoro

d. Annex on Normalization (ditandatangani pada 25 Januari 2014), yang menjadi asas utama bagi anggota MILF meletakkan senjata mereka dan peralihan mereka kepada kehidupan sebagai orang awam biasa. Normalization" merupakan proses di mana kelompok masyarakat yang terjejas oleh konflik bersenjata di Mindanao itu boleh kembali kepada kehidupan yang aman damai serta tenteram.

e. Addendum on the Bangsamoro Waters and Zones of Joint Cooperation (ditandatangani pada 25 Januari 2014), yang memperincikan keluasan perairan di bawah bidang kuasa Bangsamoro (iaitu 12 batu nautika dari pantai) dan Zon Usahasama Bersama atau kawasan perairan dalam wilayah Filipina tetapi tidak dalam wilayah Bangsamoro

Entiti politik berautonomi Bangsamoro

Entiti baru ini menggantikan entiti lama iaitu Wilayah Berautonomi Muslim Mindanao (ARMM) mulai 2016. Ia merupakan kerajaan berbentuk kementerian. Ia bukan satu negara Islam.

Keluasan wilayahnya yang sebenar akan hanya dapat diselesaikan selepas satu plebiscite diadakan mengenai Undang-Undang Asas Bangsamoro (Bangsamoro Basic Law).

Apa yang boleh dikatakan mengenai wilayah itu setakat ini, berasaskan pelbagai dokumen yang ditandatangani sebelum ini, adalah seperti berikut - provinsi yang ada sekarang di bawah ARMM, termasuk Marawi City, Cotabato dan Isabela, 6 munisipaliti Lanao del Norte (Baloi, Munai, Nunungan, Pantar, Tagoloan and Tangkal) dan beberapa perkampungan (Kabacan, Carmen, Aleosan, Pigkawayan, Pikit and Midsayap) yang semuanya setuju menjadi sebahagian dari wilayah ARMM pada 2001.

Kerajaan berkementerian yang akan dibentuk akan mempunyai satu Dewan Perundangan, seorang Menteri, dan mempunyai hubungan asymmetric" dengan kerajaan pusat.

Undang-Undang Asas Bangsamoro, yang pada masa ini sedang dalam proses penggubalan, akan menyatakan secara terperinci hubungan antara kerajaan pusat, kerajaan Bangsamoro dan unit kerajaan tempatan.

Sistem mahkamah sivil akan diteruskan bagi kepentingan penduduk bukan Muslim, sementara Mahkamah Syariah akan ditubuhkan bagi masyarakat beragama Islam.

Kerajaan Bangsamoro akan diberi hak mengutip cukai serta hasil, seperti halnya dengan ARMM dulu. Kerajaan Bangsamoro diberi hak mengutip dana dari fi dan caj, geran dan derma, pinjaman serta sumber-sumber hasil yang lain. Mengenai cukai negara, fi dan caj yang dikutip oleh kerajaan pusat dalam wilayah Bangsamoro, 75% akan diserahkan kepada kerajaan Bangsamoro. Lama-kelamaan, kerajaan Bangsamoro tidak perlu bergantung lagi kepada dana dari kerajaan pusat.

Melihat ke depan

Dalam ucapan rasminya mengalu-alukan pemeteraian perjanjian ini, Presiden Filipina Benigno Aquino menyatakan - Sekiranya kita boleh mengekalkan momentum kedamaian ini, pada 2016 kelak MILF akan dapat menggugurkan identitinya sebagai satu angkatan bersenjata, dan membentuk semula sebagai satu identiti politik, mampu memainkan peranan penting merebut kerusi dalam pilihan raya Bangsamoro".

Aquino menambah ,sekiranya Bangsamoro dapat terus kukuh dan matang, ia akan menjadi pintu masuk perdagangan, pelaburan dan pertukaran budaya dalam kawasan pertumbuhan Brunei Darussalam-Indonesia-Malaysia-Filipna, sekali gus mewujudkan era keamanan, keselamatan, pembangunan dan kemajuan bagi seluruh rantau ini.

Hari ini, Bangsamoro bangkit bersama Mindanao, negara kita, wilayah ini dan seterusnya seluruh dunia", kata Aquino lagi.

Pengerusi MILF, Murad Ebrahim, menyatakan bahawa Perjanjian yang baru dimeterai ini merupakan kemuncak kejayaan perjuangan Bangsamoro. Beliau menambah bahawa kerajaan baru yang akan ditubuhkan nanti bukan kerajaan MILF, tetapi kerajaan Bangsamoro.

Undang-Undang Asas Bangsamoro

Kita difahamkan bahawa draf Undang-Undang Asas Bangsamoro ini akan diserahkan kepada Presiden Aquino pada bulan ini atau selewat-lewatnya Mei depan.

Pada waktu ini deraf ini sedang disemak dan dihalusi secara terperinci oleh Suruhanjaya Peralihan Bangsamoro. Suruhanjaya ini terdiri dari 15 anggota, iaitu 8 orang wakil MILF dan 7 orang wakil kerajaan pusat.

Mengikut Timbalan Pengerusi MILF, Ghazali Jaafar, draf ini kemudian dibentang dalam Kongres untuk mendapatkan kelulusan.

Setelah mendapat kelulusan Kongres (Dewan Perwakilan dan Senat) dan kemudian disahkan oleh Presiden, undang-undang baru ini dirujuk kepada seluruh rakyat Bangsamoro (pengundi berdaftar) menerusi satu plebiscite.

Sebaik sahaja ia diratifikasi oleh rakyat (disetujui oleh majoriti pengundi berdaftar), entiti terdahulu, ARMM) akan dimansuhkan, dan PihakBerkuasa Peralihan Bangsamoro (Bangsamoro Transition Authority, BTA) ditubuhkan.

Pilihan raya akan diadakan pada 2016, di wilayah Bangsamoro dan di seluruh Filipina. Dalam pilihan raya ini, pengundi berdaftar akan memilih pemimpin mereka yang akan membentuk Kerajaan Bangsamoro.

Pendek kata, perjanjian bersejarah yang baru ditandatangani ini merupakan asas kukuh untuk membentuk satu Kerajaan Bangsamoro bagi wilayah yang bergolak untuk sekian lama. Kita sama-sama doakan Mindanao yang akan wujud di masa depan akan terus aman, maju dan sejahtera - tidak lagi satu wilayah yang daif dan serba kekurangan, yang pernah saya lihat sewaktu menziarahinya dulu dalam pertengahan tahun 80-an.

Perbandingan kos SAR MH370 tidak adil

Posted: 09 Apr 2014 11:53 AM PDT

Oleh AZMI HASSAN

SUDAH mula kedengaran desas-desus mengenai jumlah kos yang telah dibelanjakan dalam misi mencari dan menyelamat (SAR) pesawat MH370 kerana selepas satu bulan lamanya masih belum ada bukti fizikal yang mampu menjerumus bahawa penerbangan tersebut sememangnya berakhir di Lautan Hindi.

Tetapi apa yang kurang enak didengar adalah terdapat cubaan untuk membandingkan kos SAR MH370 dengan satu lagi peristiwa yang selari iaitu penerbangan Air France AF447 yang terhempas di Lautan Atlantik pada tahun 2009.

Terdapat pihak yang membuat analisis sinis dengan berhujah SAR AF447 yang berlarutan sehingga 2 tahun lamanya hanya menelan belanja sebanyak AS$50 juta sedangkan SAR MH370 yang telah masuk hari ke 35 besar kemungkinan melepasi angka AS$50 juta tersebut. Tetapi apa yang paling nyata adalah kos pencarian MH370 dijangka tertinggi dalam sejarah penerbangan awam.

Tidak adil untuk membandingkan kos dengan menggunakan dua analogi jangkamasa dua peristiwa iaitu 2 tahun dan 1 bulan kerana kedua-dua misi SAR AF447 dan MH370 adalah jauh berbeza senarionya di antara satu sama lain.

Walaupun SAR AF447 mengambil masa 2 tahun bermula dari 1 Jun 2009 dan berakhir secara rasmi pada 3 Jun 2011 tetapi operasinya berjalan secara berperingkat dan tidak berterusan.

Secara khususnya misi SAR tersebut yang berjalan dalam lima peringkat berasingan sebenarnya mengambil masa 10 minggu lamanya. Ini adalah kerana dalam jangka masa 2 tahun operasi tidak dapat dijalankan secara berterusan kerana masalah logistik dan juga terpaksa mengubah kaedah pencarian beberapa kali.

Tetapi berbeza dengan misi SAR MH370 bermula pada hari pertama di kawasan pencarian Laut China Selatan, kemudian beralih ke Laut Andaman dan Selat Melaka dan seterusnya kemuncaknya di Lautan Hindi, operasi pencarian tersebut berlaku secara berterusan dan hanya sekali sekali tergendala kerana masalah cuaca buruk.

Operasi pencarian AF447 hanya melibatkan aset ketenteraan seperti pesawat dan kapal dari empat negara iaitu Perancis, Sepanyol, Brazil dan Amerika Syarikat (AS). Berbeza dengan misi SAR MH370 ia bukan sahaja melibatkan jumlah negara yang lebih besar iaitu sebanyak 26 kesemuanya, tetapi juga jumlah aset ketenteraan yang digunakan jauh melebihi apa yang digunakan dalam mencari AF447.

Jika digabungkan kawasan pencarian MH370 di Laut China Selatan, Laut Andaman, Selat Melaka dan Lautan Hindi ia merangkumi lebih dari 3 juta km persegi keluasannya. Berbeza pula dengan AF447 kawasan pencarian di Lautan Atlantik tidak melebihi 400,000 km persegi.

Dengan perbezaan keluasan kawasan pencarian menghampiri 8 kali ganda maka sudah pasti aset dan kelengkapan yang digunakan dalam mencari MH370 akan mengatasi SAR AF447. Kos operasi sama ada yang terbit secara langsung seperti penggunaan bahan bakar atau tidak langsung (seperti gaji anggota tentera) aset ketenteraan bukan sesuatu yang murah harganya.

Australia yang mengetuai operasi SAR di Lautan Hindi dikatakan memperuntukkan AS$750,000 sehari dalam menampung kos pencarian itu. Begitu juga dengan China dan AS yang banyak menggunakan pesawat peninjau dan kapal perang milik negara masing-masing adalah antara negara yang menyediakan peruntukan yang agak besar. Penggunaan imej satelit yang disediakan oleh AS, Perancis, China dan Thailand turut menyumbang kepada jumlah kos pencarian yang agak tinggi.

Tetapi apa yang paling menarik adalah kos yang terpaksa ditanggung oleh setiap negara tidak pernah diungkit pemimpin negara berkaitan.

Perdana Menteri Australia, Tony Abbot menegaskan, Australia akan tetap meneruskan operasi pencarian dan peruntukan kewangan secukupnya akan disediakan oleh kerajaan beliau supaya misi tidak terbantut. Begitu jua dengan Perdana Menteri Malaysia, Datuk Seri Najib Tun Razak seiring dengan pendirian Abbot bahawa kos SAR setakat ini bukan menjadi isu kritikal.

Begitu juga dengan AS yang pada awalnya telah memperuntukkan AS$4 juta khusus untuk kos SAR MH370, telah menambah peruntukan sebanyak AS$3.6 juta untuk digunakan sebagai menampung kos pencarian di dasar laut.

Tidak adil bagi sesetengah pihak menimbulkan isu kos dan lebih tidak adil jika dibandingkan dengan SAR AF447. Ini adalah kerana kos dan perbelanjaan yang terbit dari SAR MH370 atau pun AF447 adalah sebahagian dari kos harian untuk memastikan setiap angkatan tentera tidak kira dari AS, China atau Australia dan juga dari negara kecil lain seperti Malaysia, Indonesia atau Singapura sentiasa siap siaga dalam misi operasi SAR kerana itu adalah sebahagian dari tanggung jawab mereka.

Sebab itu juga latihan ketenteraan untuk menguji kecekapan dan persefahaman mengendali operasi SAR sentiasa diadakan dalam kalangan angkatan tentera dari negara berbeza.

Umpamanya latihan ketenteraan yang dinamakan Kerjasama Kesiagaan dan Latihan (CARAT), iaitu latihan SAR di laut di antara tentera laut AS dengan beberapa negara seperti Bangladesh, Brunei, Kemboja, Indonesia, Filipina, Singapura, Thailand, Timor Leste dan juga Malaysia adalah khusus diadakan untuk menghadapi situasi SAR MH370. Kali terakhir CARAT di antara AS dan Malaysia diadakan pada Jun 2013 selama satu minggu lamanya.

Perbelanjaan yang terpaksa ditanggung oleh setiap negara untuk menjayakan CARAT adalah tinggi terutama sekali untuk negara yang mempunyai peruntukan perbelanjaan pertahanan yang agak terhad. Tetapi jarang sekali dipersoalkan tentang kos kerana apa yang dilakukan adalah untuk persediaan masa depan supaya setiap operasi SAR berjalan lancar.

PENULIS ialah Geostrategis Institut Geospatial dan Sekolah Perdana UTM.

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved