Khamis, 24 April 2014

Utusan Online - Johor


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Johor


Nilai rampasan RM146,000

Posted: 23 Apr 2014 11:57 AM PDT

Oleh AZIZI MAJID
utusanjohor@utusan.com.my

Ayub Abdul Rahman (kanan) memeriksa sebahagian daripada komputer riba dan perisian cetak rompak yang dirampas di pejabatnya di Menara Ansar di Johor Bahru, semalam.

JOHOR BAHRU 23 April - Pejabat Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (PPDNKK) negeri merampas pelbagai salinan perisian komputer, cakera padat (CD) dan cakera padat digital (DVD) cetak rompak bernilai RM146,205 sepanjang empat bulan pertama tahun ini.

Pengarahnya, Ayub Abd. Rahman berkata, dalam serbuan terbaharu di sebuah firma arkitek di Skudai, di sini semalam, pihaknya merampas sebuah komputer riba dan dua salinan perisian komputer bernilai RM33,000 disyaki cetak rompak.

"Sebanyak 16 kes dan serbuan dicatatkan di bawah Akta Hakcipta 1987 dalam tempoh empat bulan pertama tahun ini hasil risikan, maklumat awam dan kerjasama daripada Business Software Alliance (BSA).

"Malah, dalam tempoh dua hari operasi khas membanteras cetak rompak yang dijalankan bermula kelmarin hingga Sabtu ini di premis perniagaan, syarikat termasuk pasar malam di negeri ini, sebanyak enam kes membabitkan rampasan berjumlah RM41,790 dilaporkan," katanya di pejabatnya, di sini hari ini.

Ayub memberitahu, dalam serbuan pukul 2.30 petang itu, pihaknya turut mengambil keterangan daripada pemilik syarikat berusia lingkungan 30-an bagi membantu siasatan.

Jika sabit kesalahan, firma arkitek itu boleh didenda antara RM2,000 dan RM20,000 bagi setiap perisian cetak rompak atau penjara sehingga lima tahun.

Mengenai Akta Kawalan Bekalan 1961, beliau berkata, sebanyak 42 kes penyelewengan diesel dan gas petroleum cecair (LPG) dengan rampasan bernilai RM1.31 juta dicatatkan sepanjang empat bulan pertama tahun ini.

"Berbanding tempoh sama tahun lalu, sebanyak 72 kes dicatatkan melibatkan rampasan bernilai RM1.31 juta manakala nilai rampasan keseluruhan sepanjang tahun lalu ialah sebanyak RM5.82 juta daripada 195 kes," katanya.

Tolak cadangan bina kondominium di atas tanah ATJ - Nur Jazlan

Posted: 23 Apr 2014 11:57 AM PDT

JOHOR BAHRU 23 April - Kerajaan negeri diminta menolak sebarang cadangan pembangunan hartanah di atas tanah Akademi Tenis Johor (ATJ) di Taman Perling di sini kerana jelas akan membantutkan pembangunan sukan berkenaan di negeri ini.

Presiden Persatuan Tenis Johor (PTJ), Datuk Nur Jazlan Mohamed berkata, sebarang cadangan untuk memindahkan akademi itu ke kawasan lain dan menggunakan tanah terbabit untuk pembangunan kondominium perlu ditolak sama sekali.

Beliau yang juga Ahli Parlimen Pulai berkata, ATJ yang terletak di Pesisiran Perling 1 jelas menjadi antara kemudahan sukan bertaraf nasional di kawasan pusat bandar raya dan memberikan kemudahan kepada penduduk setempat.

"Saya mempunyai misi untuk menjadikan sukan tenis di Johor sebagai antara sukan popular di negeri ini dan sejak memegang jawatan sebagai Presiden tahun lalu, kita sudah menggariskan beberapa pelan ke arah mencapai matlamat berkenaan," katanya dalam kenyataan di sini.

Akademi kendalian PTJ yang terletak di atas tanah seluas kira-kira dua hektar di sini turut mempunyai kemudahan, asrama selain dewan serta bilik seminar.

Nur Jazlan mendakwa mendengar ura-ura sebuah syarikat pemaju hartanah ada menghantar cadangan pelan pembinaan kondominium di atas tanah ATJ dan mahu memindahkan kemudahan sukan itu ke Nusa Duta.

Beliau berkata, ATJ yang dibina lebih 10 tahun itu telah dibaik pulih dan menjadi tempat untuk pembangunan sukan tenis di negeri ini terutama dalam kalangan remaja serta pusat komuniti bagi penduduk di sekitar Taman Perling.

"Kawasan Node 2 Iskandar Malaysia terutama sekali di sekitar Teluk Danga sudah dipenuhi dengan pembinaan kondominium dan saya berpendapat bahawa pembangunan sebuah lagi kondominium di atas tanah ATJ tidak akan mempunyai sebarang kesan positif terhadap pasaran hartanah di Iskandar Malaysia," katanya.

Nur Jazlan menegaskan, pembinaan sebuah lagi akademi tenis yang baharu jelas satu pembaziran kerana kemudahan sedia ada mencukupi dengan ATJ mampu menganjurkan pertandingan di peringkat antarabangsa.

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved