Selasa, 22 April 2014

Utusan Online - Dalam Negeri


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Dalam Negeri


Bas dua tingat dihentikan sementara di laluan berbahaya

Posted: 22 Apr 2014 03:14 AM PDT

Oleh NAZMIL NASIRUDDIN

PUTRAJAYA 22 April - Penggunaan bas dua tingat akan dihentikan buat sementara waktu di laluan tinggi dan berbahaya bermula bulan depan.

Timbalan Menteri Pengangkutan, Datuk Abdul Aziz Kaprawi berkata, laluan terlibat adalah Bukit Fraser, Gunung Jerai, Bukit Tinggi, Cameron Highland, Genting Highland, dan Bukit Larut.

Beliau berkata, penangguhan ini akan dibuat sehingga kajian mengenai perkhidmatan bas dua tingkat itu selesai.

"Pada masa sama, semua pemandu bas ekspres dikehendaki menjalani ujian air kencing di setiap terminal bas seluruh negara berkuatkuasa hari ini," katanya dalam sidang akhbar di sini hari ini. - UTUSAN ONLINE

Kadar dividen SSPN-i 4.25 peratus

Posted: 22 Apr 2014 01:49 AM PDT

KUALA LUMPUR 22 April - Tan Sri Muhyiddin Yassin hari ini mengumumkan dividen Skim Simpanan Pendidikan Nasional (SSPN-i) bagi tahun lalu adalah sebanyak 4.25 peratus.

Timbalan Perdana Menteri berkata, pemberian tersebut melibatkan peruntukan sebanyak RM36.15 juta.

"Kadar yang diberikan ini adalah lebih tinggi daripada kadar faedah atau keuntungan untuk akaun simpanan yang diberikan oleh kebanyakan institusi kewangan.

"Pemberian kadar dividen yang tinggi ini diharap menjadikan SSPN-i lebih berdaya saing dan menarik lebih banyak pembukaan akaun serta penambahan deposit SSPN-i," katanya.

Teks ucapan beliau dibacakan oleh Menteri Pendidikan II, Datuk Seri Idris Jusoh dalam Majlis Pelancaran Sahabat Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) Peringkat Nasional dan Penyampaian Hadiah Simpanan Perdana SSPN-i di sini hari ini. -UTUSAN ONLINE

MH370: Pencarian udara ditangguh kerana taufan Tropika Jack

Posted: 22 Apr 2014 12:27 AM PDT

PERTH 22 April - Aktiviti pencarian udara bagi mengesan pesawat penerbangan Malaysia Airlines (MAS) MH370 yang hilang terpaksa ditangguhkan pada Selasa berikutan keadaan laut bergelora dan jarak penglihatan yang terhad ekoran angin kencang Taufan Tropika Jack.

Keadaan cuaca itu akan menyebabkan sebarang aktiviti pencarian udara tidak berkesan dan berbahaya, menurut Pusat Penyelarasan Agensi Bersama (JACC) yang mengawasi operasi pencarian berkenaan.

Operai mencari pesawat malang itu memasuki hari ke-46, hari ini.

Menurut laporan Biro Meteorologi Australia, kelajuan tertinggi angin taufan itu dicatat ialah pada 130 kilometer sejam, pada 20 Feb lepas.

Ia merupakan taufan ketiga musim ini dan boleh berubah menjadi ribut yang sangat ganas.

Bagaimanapun, JACC memaklumkan sepuluh kapal yang terlibat dalam pencarian pada Selasa akan meneruskan aktiviti sebagaimana dirancang. - BERNAMA

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved