Jumaat, 14 Mac 2014

Utusan Online - Pendidikan


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Pendidikan


SK Gita turut nyatakan simpati kehilangan MH370

Posted: 14 Mar 2014 11:16 AM PDT

Murid Sekolah Kebangsaan Gita memegang kad Pray for MH370 bagi menyatakan simpati dalam program Doa kepada MH370 di Kuching, semalam.

PETRA JAYA 14 Mac - Kanak-kanak juga faham keburukan menyebarkan khabar angin terutama berkaitan kehilangan pesawat MH370 sejak Sabtu lalu.

Bagi murid Sekolah Kebangsaan (SK) Gita, Jalan Semarak, Petra Jaya, Aleeya Aesya Abdul Malik, 12, berkata, cerita tidak benar tidak baik dan rakan-rakannya bersimpati dengan keluarga yang kehilangan saudara mereka dalam pesawat itu.

"Tidak baik kalau kita buat cerita mengenai kapal terbang itu. Kalau tidak disahkan, baik tidak bercerita," katanya ketika ditemui Utusan Malaysia semasa program 'Doa kepada MH370' di sini hari ini.

Program yang dianjurkan Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG) sekolah itu disertai 751 pelajar sekolah dan 58 guru serta kakitangan sokongan menyatakan simpati kehilangan pesawat MH370.

Seorang pelajar tahun enam, Muhd. Iqmal Shah, 12, berkata, dia sedih apabila mendapat tahu berita kehilangan pesawat itu yang membabitkan lebih 200 orang.

"Saya juga sentiasa berdoa selepas solat agar pesawat dapat ditemui dan berada dalam keadaan selamat," ujarnya.

Bagi Norman Fahdli Abdul Rahman, 12, berkata, tidak patut orang lain membuat khabar angin berhubung kehilangan pesawat itu.

"Mesti keluarga mereka akan sedih dan kita juga simpati dengan kehilangan MH370," katanya.

Sementara itu, Naib Yang Dipertua PIBG sekolah, Sabtuyah Hailen berkata, program itu bertujuan menzahirkan rasa sedih seluruh warga SK Gita atas musibah yang berlaku.

"Semoga pasukan penyelamat akan diberikan Allah SWT petunjuk di mana kehilangan pesawat itu.

"Program ini juga secara tidak langsung mendidik anak-anak nilai murni agar prihatin dengan keadaan yang berlaku di sekeliling di samping memastikan agar tidak menyebarkan khabar angin dari kecil lagi," jelasnya.

Guru Besar sekolah, Mohamad@Zaaba Bujang berkata, khabar angin tidak sepatutnya disebarkan yang kelak akan mengganggu emosi keluarga waris.

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved