Jumaat, 14 Mac 2014

Utusan Online - Kota


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Kota


Terpaksa berjalan 4 kilometer

Posted: 13 Mar 2014 11:42 AM PDT

Oleh ABDUL RAZAK IDRIS
kota@utusangroup.com.my

DUA remaja terpaksa berjalan kaki kerana tiada perkhidmatan bas awam untuk ke Perpustakaan Raja Tun Uda di Seksyen 13, Shah Alam, Selangor, baru-baru ini.

SHAH ALAM 13 Mac - Pengunjung di Perpustakaan Raja Tun Uda di Seksyen 13, di sini melahirkan rasa kecewa kerana perkhidmatan bas secara tetap tidak disediakan ke kawasan itu.

Satu-satunya perkhidmatan yang ada pada masa ini adalah bas kecil milik Pejabat Setiausaha Kerajaan Negeri (SUK) yang beroperasi pada setiap Sabtu dan Ahad bermula pukul 9 pagi hingga 9 malam.

Ini menyebabkan segelintir pengunjung terpaksa berjalan kaki sejauh kira-kira 4 kilometer untuk datang dan keluar dari kawasan perpustakaan tersebut.

Seorang pelajar, Salehudin Rahimi, 17, berkata, dia terpaksa meminta pertolongan abangnya untuk menghantar ke perpustakaan itu kerana tidak mampu menampung kos perkhidmatan teksi dari pusat bandar.

Kalau naik teksi, kos pergi dan balik hampir RM20 sedangkan sebagai pelajar, saya tidak mampu untuk berbelanja sebanyak itu.

Hari ini saya datang dengan kawan menumpang abang saya yang sanggup menghantar ke perpustakaan ini," katanya ketika ditemui di perpustakaan berkenaan di sini, baru-baru ini.

Rakannya, Ahmad Syahimi Ahmad, 17, pula memberitahu, pelbagai kemudahan di perpustakaan seperti internet percuma selain suasananya yang selesa untuk menelaah pelajaran mendorongnya berkunjung ke situ saban minggu.

Jika ada perkhidmatan bas sepanjang masa, sudah pasti lebih ramai yang berminat untuk datang dan menggunakan kemudahan yang ada," ujarnya.

Seorang lagi pengunjung, Haslindawati Bujang, 32, menjelaskan, dia selesa berada di Perpustakaan Raja Tun Uda kerana pelbagai kemudahan yang ada seperti koleksi buku, persembahan 3D dan XD, gimnasium dan sebagainya.

Malangnya, ketiadaan pengangkutan awam menyebabkan kesemua keistimewaan tidak dapat dinikmati orang ramai khususnya warga Shah Alam.

Saya berharap perpustakaan yang gah ini akan dilengkapi dengan sistem pengangkutan lebih baik oleh pihak berkuasa bagi memudahkan orang ramai datang dan menimba ilmu sebanyak mungkin," katanya.

Baru-baru ini, Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah bertitah, semua pihak yang terlibat dalam pembangunan Perpustakaan Raja Tun Uda perlu meneruskan pembinaan fasa kedua dan ketiga dengan segera termasuk menyediakan jaringan pengangkutan awam berikutan bilangan pengunjung yang semakin meningkat.

Baginda bertitah, sekiranya masalah itu tidak diambil perhatian, dikhuatiri akan menimbulkan kesulitan kepada pengunjung sekali gus menyebabkan mereka tidak datang lagi ke perpustakaan tersebut.

6,000 kunjungi perpustakaan pada hujung minggu

Posted: 13 Mar 2014 11:42 AM PDT

SEBANYAK 6,000 pengunjung terutama kanak-kanak menggunakan kemudahan yang disediakan di Perpustakaan Raja Tun Uda pada hujung minggu.

SHAH ALAM 13 Mac - Kira-kira 6,000 orang mengunjungi Perpustakaan Raja Tun Uda di Seksyen 3, di sini pada setiap hujung minggu walaupun tiada perkhidmatan bas awam disediakan.

Ketua Bahagian Pentadbiran dan Pengurusan Perbadanan Perpustakaan Awam Selangor, Sarwani Abd. Jalal berkata, beliau yakin jumlahnya pasti akan bertambah jika ada bas awam beroperasi setiap hari untuk ke perpustakaan itu.

Pada tahun 2012, sebanyak 90,000 pinjaman buku telah direkodkan di perpustakaan tersebut dan ia meningkat kepada 110,692 pada tahun lalu.

Ini menunjukkan berlaku peningkatan pengunjung saban tahun. Saya percaya angka tersebut akan meningkat lagi jika lebih ramai yang berkunjung setiap hari," jelasnya.

Beliau berkata demikian ketika mengulas ketiadaan perkhidmatan bas secara tetap ke perpustakaan tersebut sehingga menyukar sesetengah pengunjung.

Sarwani memberitahu, baru-baru ini Majlis Bandaraya Shah Alam telah mengambil inisiatif dengan menyediakan bas komuniti ke Perpustakaan Raja Tun Uda dan ia sedang dalam peringkat awal perlaksanaannya.

Katanya, perkhidmatan bas secara tetap sepanjang minggu patut diutamakan bagi memudahkan orang ramai mengunjungi perpustakaan berkenaan.

131 sekolah di Klang diarah tutup

Posted: 13 Mar 2014 11:42 AM PDT

Oleh FAZRINA AYU RADUIAN
dan UMU HANI ASSAIDAH ABDULLAH
kota@utusangroup.com.my

Pemandangan di ruang udara Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur, Sepang yang terjejas kerana masalah jerebu, semalam. - BERNAMA

SHAH ALAM 13 Mac - Semua sekolah di daerah Klang diarah tutup mulai esok berikutan Indeks Pencemaran Udara (IPU) mencecah tahap paling tidak sihat dengan bacaan 233 sehingga pukul 5 petang ini.

Arahan tersebut melibatkan 131 buah sekolah di daerah berkenaan.

Pengarah Pendidikan Selangor, Datuk Mahmud Karim berkata, langkah itu dibuat berikutan bacaan IPU semakin teruk dan dikhuatiri akan berada di tahap bahaya.

Jabatan Pendidikan Selangor memantau bacaan IPU dari hari ke hari dan mendapati keperluan untuk menutup sekolah demi kesihatan murid dan pelajar.

Arahan penutupan sekolah akan ditarik balik sebaik sahaja bacaan IPU kembali pada tahap selamat," katanya ketika dihubungi Utusan Malaysia di sini, hari ini.

Menerusi laman web Jabatan Alam Sekitar, Pelabuhan Klang mencatatkan IPU sangat tidak sihat dengan bacaan 233 manakala kawasan lain di negeri ini seperti Banting dan Kuala Selangor berada pada tahap tidak sihat dengan masing-masing 189 dan 179.

Petaling Jaya dan Shah Alam pula masing-masing mencatatkan bacaan 159 dan 150.

Sementara itu di Sabak Bernam, cuaca panas dan kering menyebabkan pasukan bomba terpaksa mengawasi kawasan hutan tanah gambut di Parit 16, Sungai Panjang sejak sebulan lalu.

Ketua Balai Bomba Sungai Besar, Rani Mat Hanafiah berkata, pemantauan sedemikian perlu dibuat memandangkan kebakaran hutan mudah berlaku ketika ini.

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved