Ahad, 2 Mac 2014

Utusan Online - Megabait


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Megabait


Fotografi Bukit Broga

Posted: 02 Mar 2014 04:47 AM PST

Oleh MOHD NAIM AZIZ
pixmanphoto@gmail.com

SEKUMPULAN keluarga yang turut membawa anak kecil mengikuti pendakian ke puncak kedua Bukit Broga.

FOTOGRAFI wujud dalam pelbagai genre dan pengkhususan. Ia bukanlah terhad pada satu aktiviti sahaja.

Berpeluang melakukan aktiviti lasak dan santai, penulis berkesempatan merakamkan aktiviti warga kota mendaki Bukit Broga di Semenyih, Selangor.

Menurut rekod, ketinggian puncak Bukit Broga ialah 400 meter dari aras laut.

Pelbagai teknik fotografi dan dedahan cahaya boleh dipraktikkan untuk rakaman semasa menjalankan aktiviti di sini. Antaranya teknik cahaya belakang (silhouette), cahaya malap (dim light), panorama (360 darjah), dedahan cerapan bintang (star trail exposure) dan pelbagai lagi.

Persediaan kelengkapan peralatan fotografi haruslah diminimumkan bagi yang pertama kali mendaki kerana pergerakan pendakian agak sukar sekiranya membawa bebanan terlalu banyak. Selain itu rancang aktiviti anda dengan teliti supaya tidak memenatkan.

G & S 4 - Domino World Record - The Longest 3D Structure

Posted: 01 Mar 2014 06:10 AM PST

SUKAR untuk membincangkan mengenai keunikan permainan kepingan blok ini. Walaupun ia kelihatan mudah dan ringkas, namun bukan semua orang mampu menyusun atau membina sesebuah objek daripada ribuan kepingan blok atau lebih dikenali Domino ini.

Mana tidaknya, seseorang itu perlu mempunyai sebuah pelan reka letak ataupun susunan kepingan Domino bagi memperolehi hasil yang diingini bagi merobohkannya dengan baik.

Jika berjaya disusun dengan baik dan kemas, pastinya proses meroboh kepingan Domino ini akan menjadi cantik dan menakjubkan bagi mata-mata yang menyaksikannya, sekali gus memberikan kepuasan kepada individu yang mengeluarkan idea berkenaan.

Tidak salah jika .com katakan, seseorang yang meminati permainan ini ialah mereka yang mempunyai IQ yang tinggi kerana batu asas kepada kejayaan permainan ini adalah sejauhmana proses merobohnya benar-benar 100 peratus dan tidak meninggalkan sedikitpun binaan daripada kepingan Domino ini.

http://www.youtube.com/watch?v=cZ9rlRqMQNA

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved