Ahad, 2 Mac 2014

Utusan Online - Keluarga


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Keluarga


Najwa muda & berjaya

Posted: 02 Mar 2014 04:47 AM PST

Oleh RAJA INTAN DIANNA
RAJA AZAHAM
dianna.azaham@utusan.com.my

KEDUA-DUA kakaknya iaitu Rami Ilyanie (berdiri) dan Rami Syarafina (kiri) yang turut menjadi rakan kongsi Najwa banyak membantu dalam mengembangkan perniagaan.

MELIHAT kejayaan gadis yang sentiasa manis dengan senyuman ini pada usia begitu muda, pasti ramai yang menyangka dia mendapat tajaan keluarga ataupun kerana pinjaman bank.

Manakan tidak, pada usia baru saja mencecah 22 tahun, pemilik nama Rami Zati Najwa Mohamad Kamarudin Hilmi sudah pun mempunyai perniagaan dan produk kecantikan sendiri.

Memiliki syarikat RHG Empire Sdn. Bhd. yang menawarkan perkhidmatan dropship dan pengedar barangan kecantikan, Najwa juga kini mengorak langkah dengan menghasilkan produk kecantikannya sendiri iaitu RZN Beauty Resources yang semakin laris di pasaran.

Malah, dia sudah mampu bergelar jutawan muda dan kini syarikatnya pula mampu menjana pendapatan lebih RM50,000 hingga RM70,000 sebulan!

"Saya bermula dengan modal sebanyak RM500 sahaja hasil daripada menjaga anak-anak saudara saya seramai 12 orang dan menjadi ejen dropship pakaian kanak-kanak ketika saya berusia 18 tahun.

"Saya bermula daripada bawah. Saya menjadi ejen dropship, pembekal pakaian kanak-kanak, membuka syarikat sendiri dan kini bila rezeki bertambah saya memberanikan diri menghasilkan produk sendiri pula.

"Saya tahu pasti ramai yang beranggapan kejayaan saya sekarang hasil bantuan kewangan orang lain atas faktor usia, tapi hakikatnya ia semua hasil titik peluh sendiri.

"Sebab itu saya gemar merahsiakan umur sebenar saya kerana tahu persepsi orang terhadap orang berusia seperti saya," dedah Najwa ketika ditemui di pejabatnya di Bukit Indah, Ampang, baru-baru ini.

Menurut usahawan muda ini, kejayaan yang dimilikinya hari ini bukanlah semudah yang disangka.

Daripada keazaman yang kuat dan usaha yang berterusan, dia berjaya bertapak dalam industri kecantikan yang semakin tinggi persaingannya.

Pernah ditipu pembekal beribu-ribu ringgit, ia tidak sesekali mematahkan semangat wanita yang berasal dari Machang, Kelantan ini.

Ceritanya, semuanya bermula dengan modal RM500 yang diperolehinya ketika menjaga anak-anak saudaranya serta sebagai ejen dropship pakaian kanak-kanak selepas SPM.

Daripada modal yang kecil itu, Najwa mula membeli stok sendiri secara pukul dan enam bulan kemudian dia berjaya mengumpul modal untuk ke China mengambil stok di sana pula.

Walaupun terpaksa menaiki bas untuk menghantar barangan ke pejabat pos setiap hari ketika itu, ia bukanlah halangan untuk Najwa terus berniaga.

Baginya ini semua bukan halangan sebaliknya sebagai pembakar semangat untuknya berjaya.

Hasil berdikit-dikit, akhirnya Najwa mampu membeli kereta sendiri ketika sedang menuntut di Universiti Teknologi Mara Dungun dalam bidang pengurusan.

Ketika itu, dia berjaya menyeimbangkan antara perniagaan online dan pelajarannya malah mampu membuka dua kiosk wafel di sana.

Keluarga

Namun, semakin lama perniagaannya semakin mendapat sambutan membuatkan dia terpaksa memilih antara satu saja.

Keputusannya untuk berhenti belajar mendapat sokongan keluarga terutama ibunya melihat kejayaan anak muda ini.

"Bukannya saya tak mahu teruskan pengajian tapi waktu itu perniagaan online saya tengah meletup dan saya terpaksa bercuti selalu untuk ke luar negara bagi mendapatkan stok.

"Tambahan pula waktu itu, pendapatan saya boleh mencecah RM5,000 hingga RM20,000 sebulan.

"Saya tahu saya sudah berada di jalan yang betul. Misi saya untuk terus memajukan apa yang saya mulakan dan tidak sesekali pandang ke belakang," ujarnya.

Namun pada tahun 2012, Najwa mengubah strategi perniagaan dengan menumpukan kepada produk kecantikan pula setelah melihat permintaan yang semakin tinggi.

Sekali lagi dia bermula daripada bawah, menjadi stokis produk orang lain dan menjualnya menerusi online.

Kemudian, dia menarik dua orang kakaknya iaitu Rami Ilyani dan Rami Syarafina untuk menjadi rakan kongsinya menubuhkan RHG Empire.

"Selain produk kami, saya juga turut menjual lebih 150 produk kesihatan dan kecantikan dibantu empat pekerja bagi urusan pesanan, pembungkusan serta penghantaran barangan.

"Walaupun saya majikan, namun bagi melicinkan operasi saya sering bantu menghantar barangan kepada pelanggan," katanya yang mempelawa sesiapa yang mahu menjadi stokis untuk menghubungi 0145117083 atau layari Facebook, RHG Empire Dropshipper.

Penjagaan wajah

Pemilihannya untuk fokus kepada penjagaan kecantikan kerana mengetahui pentingnya seseorang wanita berketerampilan menarik bagi meningkatkan keyakinan mereka.

Produk pertamanya iaitu FWS Skin Care terdiri daripada lima produk dalam setnya iaitu sabun pencuci wajah, krim UV siang, krim rawatan, toner dan serum emas.

Istimewanya produk berharga RM120 ini sesuai untuk semua jenis kulit, mendapat kelulusan Kementerian Kesihatan Malaysia dan dan mampu merawat pelbagai masalah kulit seperti jerawat dan jeragat.

Sambutan hangat terhadap produk yang baru diedarkan menerusi Internet itu membuatkan Najwa tampil dengan produk kedua iaitu Advance Pure Serum yang berada di pasaran sejak awal Februari lalu.

Advance Pure Serum dirumuskan secara khusus dengan teknologi Perancis bagi mengembalikan keanjalan serta kehalusan kulit.

"Sebelum keluarkan serum ini, saya memberi beberapa orang mencubanya dan ramai yang berpuas hati dengan keberkesanannya kerana kesannya begitu ketara sekali setelah dua minggu menggunakannya.

"Bukan itu saja, sebelum ini wajah saya penuh dengan kesan parut akibat kemalangan jalan raya terutama di atas bibir saya yang mempunyai parut kesan jahitan.

"Syukurlah sejak gunakan serum ini kesan parut di wajah saya juga semakin berkurangan dan ramai yang menegur perubahannya," ujarnya mengakhiri bicara.

Nilai tinggi batik Sabah

Posted: 02 Mar 2014 04:47 AM PST

Oleh HISYAMUDDIN AYUB

HAZERA Sabin (kiri) pemenang tempat pertama, Norlizah Jahamin (kanan) pemenang tempat kedua dan Azmie Utoh (tengah) pemenang tempat ketiga bagi Anugerah Cemerlang Pereka Muda Batik Sabah bersama rekaan batik masing-masing.

SABAH seperti mana diketahui umum, dikenali sebagai pengeluar barang kraf berasaskan laut serta rimba selain seni pembuatan peralatan muzik tradisional. Hakikat ini tidak bererti Sabah tidak boleh menjadi salah satu negeri pengeluar batik tersohor di negara ini suatu hari nanti, yang setanding dengan keluaran batik dari Pantai Timur, Semenanjung Malaysia.

Dek kerana perkembangan dan meluasnya fesyen batik yang semakin diterima pakai di seluruh dunia, pereka-pereka batik di Sabah mula mencuri tumpuan untuk membuktikan Negeri Di Bawah Bayu itu turut mempunyai penghasilan batik yang hebat.

Bagi meletakkan fabrik itu pada satu tahap yang dapat dibanggakan, kehalusan dan keunikan corak berunsurkan motif etnik yang terdapat di sana menjadi bukti bagi batik Sabah kelihatan lebih istimewa.

Berpengalaman lebih 10 tahun dalam penghasilan batik, Azizul Abd. Kadir, 35, salah seorang pereka batik berkata, sebagai hasil warisan agung Malaysia, batik tidak sepatutnya dipandang sepi terutamanya di Sabah kerana dengan pelbagai rekaan yang khas dan unik, ia akan menjadi lebih bernilai.

"Setiap negeri ada keunikannya sendiri. Sama juga halnya di Sabah yang mempunyai pelbagai motif corak dan ukiran lebih daripada 32 etnik."

"Bagi saya apa sahaja daripada dasar laut sehingga ke langit di bumi Sabah ini sebenarnya merupakan motif dan kelainan yang patut ditonjolkan dalam memastikan identiti batik dari Sabah terus gemilang," katanya.

Cukup mengagumi keunikan batik Sabah, jelas Azizul, setiap corak dalam suku kaum di Sabah sebenarnya membawa maksud tersendiri.

"Jangan hanya pandai melukis corak batik tetapi tidak tahu maksudnya. Maksud setiap corak batik itu sebenarnya berbeza mengikut suku kaum," tambah Azizul.

Tambah Azizul, reka corak dan motif-motif batik di Sabah biasanya diilhamkan daripada alam semula jadi seperti flora dan fauna yang kemudiannya digabung dengan corak-corak geometri atau abstrak.

"Terlalu banyak corak motif Sabah yang ada, jadi saya akan pilih mana satu motif yang sesuai untuk dijadikan corak batik yang akan saya hasilkan," jelas Azizul lagi.

"Maskot pelancongan seperti Orang Utan di Sepilok dan bunga rafflesia merupakan trademark dalam setiap batik yang saya hasilkan. Kemudian ia digarap dan disesuaikan dengan corak-corak unik Sabah sebagai nilai tambah berbanding batik dari negeri-negeri lain," tegasnya yang mempunyai koleksi 100 corak eksklusif sepanjang pembabitannya dalam seni batik.

Ketelitian Pengolahan

Untuk memastikan nilai yang tinggi dalam batik, kata Azizul, pengolahan batik Sabah perlu dilakukan dengan teliti.

"Nilai batik itu lebih tinggi apabila ia membabitkan lukisan tangan tanpa bantuan teknologi cetak ataupun digital. Ini kerana proses penghasilan batik ini memerlukan fokus serta ketekunan yang tinggi," katanya.

"Dalam memastikan itu semua, keistimewaan dan identiti yang tersendiri mengikut sosio budaya dan daerah perlu dikekalkan. Oleh itu, pengolahan tidak perlu dibuat berlebihan untuk memastikan maksud motif yang dipilih tidak terpesong," katanya.

Selain itu, aspek tona warna memainkan peranan penting selain bentuk corak itu sendiri.

"Apabila kita bermain dengan warna, ia dapat memastikan sesuatu baju atau kain batik dihasilkan sesuai dengan pemakainya.

"Terdapat beberapa cara untuk kita melihat dan menilai hasil batik tersebut antaranya dengan melipat sehingga kecil kain batik yang diperagakan atau dijual. Cara ini membolehkan kita melihat bahagian tepi dan kanan kain tersebut dari segi corak yang dihasilkan," terangnya.

Sokongan Kerajaan

Pujian seharusnya diberikan apabila ada pihak yang terus berusaha memartabatkan batik Sabah di peringkat antarabangsa, termasuk menjengah lokasi baharu di luar negara.

Tidak mustahil andai hasil batik Sabah akan menjadi terkenal sama seperti batik Terengganu dan Kelantan. Matlamat kerajaan membela nasib rakyat khususnya di kawasan pedalaman dengan menumpukan kepada industri tertentu berjaya mencapai sasarannya apabila ramai tenaga mahir dalam industri batik muncul yang melibatkan pelatih lepasan kursus membatik di Pusat Kraftangan Sabah (PKS), Keningau, Sabah.

Hasrat Kerajaan Negeri dan Persekutuan itu sebenarnya telah direalisasikan oleh Kumpulan Yayasan Sabah melalui pelaksanaan pelbagai program di peringkat zon melalui Program Pembangunan Intelek dan Minda, Program Pembangunan Sosio Budaya dan Program Pembangunan Sosio Ekonomi bagi kepentingan penduduk negeri itu.

Dalam hal ini, Pusat Kraftangan Sabah dipertanggungjawab mengendalikan Program Latihan Kraftangan. Setakat ini Kumpulan Yayasan Sabah melalui pejabat-pejabat zon dan PKS telah melatih lebih kurang 18,000 pelatih dalam pelbagai bidang seperti kursus membatik, anyaman hasil rimba berasaskan buluh, rotan, ribu-ribu, kayu, pemotongan blok kaca dan ukir kaca, hydrostone, jahitan baju tradisi, sulaman dan tenunan. Sementara itu, Kristal Handal Sdn. Bhd. sebuah anak syarikat milik penuh Kumpulan Yayasan Sabah dipertanggungjawabkan untuk memasarkan barangan kraf yang dihasilkan.

"Idea oleh Ketua Menteri Sabah, Datuk Seri Musa Aman untuk membina bangunan PKS yang menelan belanja sekitar RM30 juta dan telah siap dibina di Keningau serta dirasmikan oleh Perdana Menteri Malaysia, Datuk Seri Najib Tun Razak pada 16 Jun 2012, adalah satu hasrat yang sangat murni," kata Pengarah Yayasan Sabah, Datuk Sapawi Ahmad.

"Pembinaan PKS tersebut yang dibiayai sepenuhnya oleh Kumpulan Yayasan Sabah menyediakan program latihan kraftangan, aplikasi penggunaan mesin dan peralatan memproses bahan mentah, ruang latihan yang besar serta lengkap dengan pelbagai kemudahan, jurulatih yang berkelayakan dan berpengalaman," katanya ketika ditemui sebelum majlis penyampaian Sijil Kursus Membatik dan Anugerah Cemerlang Pereka Muda Batik Sabah yang julung kali diadakan di Kota Kinabalu pada 6 Februari 2014 yang lalu.

Turut hadir dalam majlis itu ialah Ketua Menteri Sabah, Menteri Pelancongan, Kebudayaan dan Alam Sekitar Negeri Sabah, Datuk Seri Masidi Manjun, Menteri Pembangunan Sumber dan Kemajuan Teknologi Maklumat Negeri Sabah, Datuk Siringan Gubat, Menteri Pembangunan Masyarakat dan Hal Ehwal Pengguna Negeri Sabah, Datuk Jainab Ahmad Ayid dan Pengerusi Eksekutif ICSB, Tan Sri Datu Khalil Datu Jamalul.

Kata Sapawi, cabaran seterusnya adalah bagaimana untuk menghasilkan karya yang menggambarkan keunikan dan keindahan seni batik tempatan sebagai satu identiti negeri yang boleh dibanggakan, sekali gus menjadi tarikan pelancongan baru ke negeri ini.

"Sebab itu kami sangat mengalu-alukan pereka-pereka yang berasal dari Sabah untuk membantu PKS dari segi menyumbang tenaga sebagai tenaga pengajar atau pereka," tambah Sapawi.

"Saya yakin penduduk negeri ini mempunyai kesungguhan untuk terus meningkatkan daya kreativiti dan inovasi masing-masing dalam bidang seni batik, seterusnya mampu bersaing di peringkat antarabangsa.

"Perkara ini bukanlah sesuatu yang mustahil untuk dicapai kerana setiap produk yang berkualiti pastinya mempunyai peminat tersendiri," jelas Sapawi.

Hasrat Pereka Muda

Menyelami isi hati pereka muda dalam industri batik di Sabah, rata-rata mereka menyimpan hasrat dan melahirkan perasaan bersemangat untuk menghasilkan batik yang berkualiti dan bersifat eksklusif.

Bagi Hazera Sabin, 20, pemenang tempat pertama Pereka Muda Batik Sabah, keistimewaan dan keunikan seni batik di negeri itu terletak pada ciri yang berlainan bagi corak dan kesan yang terhasil.

"Biarpun masih baru dalam industri ini, saya sentiasa berusaha setiap hari untuk memperbaiki kemahiran dalam menghasilkan seni batik.

"Tambahan pula, saya mempunyai impian untuk memiliki perusahaan sendiri dalam meneruskan legasi penghasilan batik khususnya dalam mempamerkan identiti batik Sabah bagi kaum saya iaitu Dusun," katanya yang berasal dari Kampung Baginda, Keningau, Sabah.

Seorang lagi pereka muda berbakat, Norlizah Jahamin, 28, berkata, sebagai seorang pereka muda dia sentiasa berusaha menarik minat rakan seusianya untuk bersama menghargai warisan batik.

"Saya optimis dan mampu melakukannya serta percaya reka corak batik berjaya menarik perhatian golongan muda. Batik kini mendapat perhatian daripada pereka dalam dan luar negara. Ramai artis dan pereka dunia kini mula menggunakan batik dalam rekaan mereka.

"Pada mulanya, saya kurang yakin dengan bakat yang saya ada kerana batik mempunyai pelbagai motif rekaan dan semuanya sangat susah. Semasa mengumpul material untuk melunaskan projek ini, saya mula sedar batik banyak menggunakan motif tumbuhan dan alam sekitar dalam penghasilan coraknya.

"Dengan keunikan negeri Sabah, saya berjaya mendapat idea untuk menghasilkan satu karya yang mudah dan senang difahami oleh semua," jelasnya.

Sementara itu, Azmie Utoh@ Ismail, 29, pemenang tempat ketiga Pereka Muda Batik Sabah, memberitahu percubaan kali pertamanya dalam penghasilan batik dianggap menjadi apabila berjaya menghasilkan rekaan batik yang berkesan.

Memilih keunikan kaum Murut dan Bajau dalam penghasilannya, Azmie berkata, dia akan terus memperkenalkan kepada umum bahawa Sabah mempunyai pelbagai motif dalam penghasilan batik.

"Saya tidak akan membiarkan batik di Sabah dipandang remeh. Saya percaya corak yang ada pada batik Sabah adalah unik," katanya sambil menjelaskan bahawa perkara paling sukar pada awalnya adalah mencanting dan mewarna setiap corak lukisan pada kain batik.

Sementara itu, PKS akan mengadakan pameran dan jualan batik di Kompleks Kraf Kuala Lumpur, Jalan Conlay sempena Hari Kraf Kebangsaan 2014 yang bermula pada 26 Februari hingga 10 Mac 2014.

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved