Khamis, 13 Mac 2014

Utusan Online - Luar Negara


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Luar Negara


operasi mencari diperluaskan ke Lautan Hindi

Posted: 13 Mar 2014 07:06 PM PDT

WASHINGTON 14 Mac - Operasi mencari akan diperluaskan ke Lautan Hindi bagi mencari pesawat Malaysia Airlines yang hilang, kata White House.

Operasi mencari tersebut akan dilaksanakan sejajar dengan teori pesawat Beoing 777 itu mungkin bergerak ke arah barat kira-kira sejam selepas berlepas dari Kuala Lumpur ke Beijing.

Jurucakap White House, Jay Carney berkata, operasi tersebut akan dilakukan berdasarkan maklumat baharu diterima walaupun masih belum disahkan. - Reuters

Satelit kesan isyarat daripada pesawat MAS

Posted: 13 Mar 2014 06:35 PM PDT

WASHINGTON 14 Mac - Satelit mengesan isyarat daripada pesawat Malaysia Airlines selepas hilang Sabtu lalu, namun tanda tersebut tidak memberi maklumat mengenai lokasi atau arahnya, kata dua sumber rapat dalam siasatan tersebut semalam.

Bunyi `ping itu menunjukkan sistem penyelesai masalahnya dihidupkan dan bersedia untuk berkomunikasi dengan satelit dan bermakna pesawat membawa 239 orang tersebut sekurang-kurangnya mampu berkomunikasi selepas hilang daripada radar pusat kawalan trafik udara.

Sumber itu berkata, sistem itu mengeluarkan bunyi ping kira-kira sekali dalam tempoh sejam. Bagaimanapun, bunyi itu tidak menunjukkan pesawat berada di udara atau di darat. - Reuters

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved