Sabtu, 15 Mac 2014

Utusan Online - Keluarga


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Keluarga


Kelab penyokong bola sepak berbakti

Posted: 14 Mar 2014 11:16 AM PDT

Dengan penglibatan generasi muda dalam program sedemikian, ia dilihat begitu baik di samping berpeluang menguatkan lagi jati diri mereka untuk terus berbakti kepada masyarakat, tidak kira agama, bangsa dan latar belakang.

JARANG sekali melihat penyokong kelab bola sepak Iuar negara turun padang bekerjasama dalam satu misi yang sama.

Maklumlah, kebiasaannya mereka turun ke padang menyokong kelab pujaan masing-masing ataupun mengadakan perlawanan persahabatan.

Baru-baru ini, .com berkesempatan bersantai bersama kelab peminat pasukan Manchester United, Liverpool dan Chelsea di Malaysia bersama pertubuhan bukan kerajaan Islamic Relief Malaysia.

Namun kehadiran kami bukannya untuk bermain bola sepak, sebaliknya turun padang demi menjayakan program Pautan Kasih bersama golongan gelandangan di sekitar Jalan Tunku Abdul Rahman (TAR), Kuala Lumpur.

Seperti diketahui ramai, bola sepak merupakan sukan paling popular di dunia kerana ia diminati seluruh peringkat usia.

Jika tidak percaya, lihat sahaja jumlah peminat bola sepak yang menyertai kelab-kelab penyokong di negara kita.

Taksub mereka kepada pasukan masing-masing usah dipertikaikan. Memperkecil dan memperlekehkan pasukan lawan masing-masing bukan benda pelik apatah lagi jika pasukan lawan itu kalah.

Namun apa yang pasti disebalik semua perbezaan itu, mereka masih mampu bersatu dalam bidang lain khususnya kerja-kerja kemanusiaan.

Tanpa bola dan kehadiran pemain utama, mereka berjaya menghimpunkan hampir 100 peserta untuk menyumbangkan bakti kepada golongan gelandangan.

Bukan mudah untuk membantu golongan ini kerana ada pelbagai ragam yang perlu dihadapi ketika berhadapan dengan mereka. Namun demi kemanusiaan, mereka sanggup meredah kesunyian malam bagi membantu golongan tidak bernasib baik itu.

Program tersebut turut memberi fokus kepada golongan gelandangan kurang upaya untuk menyara hidup.

Selain memberi bantuan makanan kepada golongan itu, mereka juga tidak kekok berbual dengan insan malang sepanjang program berlangsung dari pukul 8.30 hingga 12.00 malam.

Meskipun ada pihak mempertikaikan dan menyifatkan aktiviti tersebut sebagai menunjuk-nunjuk, namun tanpa 'terasa' hati terhadap kritikan itu, mereka terus menunjukkan sikap prihatin dan sanggup berbakti demi insan malang itu.- SYAHRIL/ZAKARIA IDRIS

Seks bebas mengapa remaja terlibat?

Posted: 14 Mar 2014 11:16 AM PDT

pergaulan bebas punca remaja terjebak zina. - Gambar Hiasan

MENURUT Kamus Pelajar Edisi Kedua, seks ditafsirkan sebagai hal-hal mengenai perhubungan lelaki dan wanita iaitu melibatkan jantina dan jenis alat kelamin.

Walaupun sering dikatakan sebagai hal orang dewasa, seks dan remaja tidak boleh diketepikan apatah lagi kajian menunjukkan naluri remaja secara semula jadi amat tertarik dengan perkara-perkara berkaitan lelaki dan perempuan.

Walaupun ia merupakan fitrah semula jadi manusia khususnya remaja, namun yang memberi kebimbangan adalah rangsangan ataupun perasaan 'membuak-buak' yang dimiliki oleh remaja untuk mencuba sesuatu perkara baharu yang dianggap nikmat dunia itu.

Satu kajian oleh Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) tentang hubungan seks sebelum berkahwin melibatkan remaja-remaja perempuan berisiko di seluruh negara mendapati hanya satu daripada 887 orang responden mengaku belum pernah mengadakan hubungan seks manakala yang lain mengakui pernah melakukannya walaupun sekali.

Keruntuhan sistem masyarakat kebelakangan ini seperti pergaduhan antara suami isteri, penceraian, sikap tidak ambil peduli, merelakan anak-anak melepak hingga lewat malam tanpa mengetahui ke mana arah tuju mereka dan sebagainya telah menjadi asas kepada berlakunya masalah ini.

Ditambah pula dengan lambakan jualan video lucah dan akses bahan lucah yang mudah diperoleh melalui telefon pintar memburukkan lagi keadaan golongan yang masih dianggap segar dan hijau ini.

Hakikatnya, hubungan seks dalam kalangan remaja memang berlaku. Kenapa dan mengapa ia boleh berlaku? Jawapannya, pasti bukan disebabkan satu perkara sahaja tetapi ia saling berkaitan di antara satu sama lain. Mari kita teruskan bacaan dalam Fokus, minggu ini. -DHIYA'ZULHILMI DAUD

PUNCA TERJEBAK SEKS

Terjebak ingin mencuba

BAGI Nazarulhaziq Hamdan, 20, secara fitrahnya manusia diciptakan untuk saling mengenali pasangan masing-masing. Bagi remaja lelaki, perasaan ingin mengetahui anggota sulit perempuan pastinya wujud selepas akil baligh sebaliknya perempuan juga sama.

"Jika dahulu remaja lelaki perlu menghendap orang perempuan mandi di sungai atau perigi untuk mengetahui sesuatu, namun kini teknologi canggih adalah alternatif untuk mengetahuinya dengan lebih mudah.

"Tambah pula, di pasar malam, video lucah boleh didapati dengan begitu mudah dan murah, selain tiada halangan untuk akses di internet," katanya kepada .com

Justeru, selepas mereka 'mencuci mata', timbul rasa ingin mencuba selepas ghairah melihat aksi-aksi yang baharu ditonton tadi.

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved