Sabtu, 15 Mac 2014

Utusan Online - Dalam Negeri


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Dalam Negeri


Sistem komunikasi dipadam, siasat kemungkinan rampasan

Posted: 15 Mar 2014 01:47 AM PDT

SEPANG 15 Mac - Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, siasatan terkini menunjukkan terdapat kepastian tinggi bahawa Sistem Komunikasi dan Laporan Pesawat (ACARS) serta transponder dalam pesawat MH370 telah dipadamkan.

Najib berkata, ACARS telah dipadamkan sebelum pesawat MH370 tiba di pantai timur Semenanjung manakala transponder pula dipadamkan tidak lama kemudian iaitu berhampiran kawasan sempadan kawalan udara antara Malaysia dan Vietnam.

ACARS merupakan sistem komunikasi pesanan pendek yang digunakan untuk perhubungan antara pesawat dengan pusat kawalan di darat manakala transponder memainkan peranan untuk membolehkan pengawal trafik udara mengenal pasti kelajuan dan hala tuju pesawat.

Perdana Menteri bagaimanapun tidak mengesahkan rampasan kapal terbang telah berlaku tetapi menegaskan siasatan sedang dilakukan.

"Walaupun ada laporan bahawa ia dirampas, kita sedang menyiasat semua kemungkinan tentang pesawat MH370 yang bertukar haluan.

"Pihak berkuasa Malaysia memfokus semula siasatan terhadap kru dan penumpang dalam pesawat ini," katanya. - UTUSAN ONLINE

Sistem pengambilan pekerja asing distruktur semula

Posted: 15 Mar 2014 12:47 AM PDT

BAGAN DATOH 15 Mac - Sistem pengambilan pekerja asing sedia ada melalui Foreign Workers Centralised Management System (FWCMS) akan distruktur semula bagi memberikan kemudahan kepada majikan di negara ini mendapat pekerja asing dalam masa lebih singkat.

Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi berkata, ketika ini pengambilan pekerja asing dilakukan melalui tiga pihak iaitu 'One Stop Centre' yang dianggotai pelbagai jabatan dan agensi, bahagian mengambilan pekerja asing Kementerian Dalam Negeri dan bahagian pekerja asing Jabatan Imigresen.

Katanya, selain proses permohonan yang lebih panjang dan sukar mendapatkan pekerja asing, sistem sedia ada itu menyebabkan majikan juga terpaksa membayar harga yang mahal.

``Oleh itu, menerusi pengstrukturan semula ini, permohonan tidak lagi akan dibuat melalui agensi pekerja asing sebaliknya majikan akan diminta terus membuat permohonan melalui online kepada satu agensi yang akan ditentukan oleh jawatankuasa khas mengenai pekerja asing yang dipengerusikan Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin.

``Dengan cara itu kita akan dapat melihat sistem pengambilan pekerja asing di negara ini lebih teratur, cepat dan mudah,'' katanya dalam sidang akhbar selepas majlis gotong-royong membaik pulih rumah warga emas, Marpongah Yasir, 80, di Kampung Parit 21, Hutan Melintang di sini hari ini. - UTUSAN ONLINE

MH370:Pengumuman PM beri kelegaan kepada keluarga

Posted: 15 Mar 2014 12:07 AM PDT

PUTRAJAYA 15 Mac - Pengumuman terkini oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak berhubung perkembangan pesawat Malaysia Airlines (MAS) MH370 ternyata memberi kelegaan kepada keluarga penumpang.

Bapa kepada Khairul Amri Selamat, Selamat Omar, 60, berkata, dia begitu bersyukur dengan berita perkembangan pesawat tersebut dan secara tidak langsung memberi harapan baharu kepada mereka.

"Sebelum ini selama lapan hari kami tidak mendapat khabar pengumuman yang memberi kepastikan kepada keluarga penumpang.

"Saya amat berterima kasih dan berharap pihak kerajaan akan meneruskan pencarian agar operasi ini akan lebih berjaya," katanya.

Beliau berkata demikian ketika ditemui pemberita selepas menonton pengumuman Perdana Menteri berhubung perkembangan terkini pesawat MH370 di Hotel Everly di sini hari ini. - UTUSAN ONLINE

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved