Sabtu, 15 Mac 2014

Utusan Online - Jenayah


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Jenayah


Liwat: 4 pelajar ditahan

Posted: 15 Mar 2014 11:14 AM PDT

Oleh Farabi Sheikh Said al Jabri
pengarang@utusan.com.my

KUALA PILAH 15 Mac - Polis menahan empat pelajar senior bagi membantu siasatan berhubung seorang pelajar berusia 15 tahun yang mendakwa diliwat di asrama sebuah sekolah di daerah ini, baru-baru ini.

Difahamkan, kejadian menimpa mangsa berlaku sebanyak tiga kali, sejak pertengahan Februari hingga 10 Mac lalu.

Ketua Polis Daerah Kuala Pilah, Supritendan Azmi Abdul Rahim berkata, kesemua yang berusia 17 tahun itu ditahan pada pukul 10.15 pagi semalam dan direman selama empat hari bagi siasatan lanjut.

"Tangkapan itu dibuat susulan laporan daripada bapa tiri pelajar terbabit berusia 34 tahun yang mendakwa mangsa diliwat beberapa pelajar senior di sekolah.

"Lelaki itu mendakwa mengetahui kejadian tersebut selepas dimaklumkan pihak sekolah. Dia membuat laporan polis pada Khamis lalu," katanya di sini hari ini.

Jelas Azmi, kes itu disiasat di bawah Seksyen 377C Kanun Keseksaan iaitu kerana melakukan seks di luar tabii yang memperuntukkan hukuman penjara sehingga lima tahun dan penjara maksimum 20 tahun jika sabit kesalahan.

"Pihak sekolah perlu memantau asrama dan tidak berselindung jika berlaku sebarang masalah sosial kerana boleh menjurus ke arah jenayah yang lebih serius," katanya.

PDRM, ATM tingkat rondaan cegah jenayah di lokasi tumpuan pelancong

Posted: 15 Mar 2014 11:14 AM PDT

KUALA LUMPUR 15 Mac - Polis Diraja Malaysia (PDRM) dan Angkatan Tentera Malaysia (ATM) akan meningkatkan rondaan cegah jenayah bersama terutama di lokasi tumpuan pelancongan di seluruh negara mulai hari ini bersempena Tahun Melawat Malaysia.

Pengarah Jabatan Pencegahan dan Pembanterasan Jenayah PDRM, Datuk Ayub Yaakob berkata, pihaknya telah mengumumkan penambahan 26 lokasi baharu rondaan di seluruh negara pada 25 Februari lalu.

Jelasnya, pertambahan tersebut menjadikan jumlah keseluruhan kawasan rondaan cegah jenayah bersama antara dua pasukan keselamatan itu kepada 70 lokasi.

"Bersempena Tahun Melawat Malaysia tahun ini, kita akan memberi fokus kepada lokasi-lokasi pelancongan utama agar pelancong atau orang awam bukan sahaja berasa gembira melancong sebaliknya yakin dan selamat sepanjang berada di lokasi.

"Dengan adanya kerjasama dalam rondaan ini, kehadiran pasukan keselamatan di tempat tumpuan pelancongan dapat ditingkatkan dan pencegahan terhadap perbuatan jenayah juga dapat dikurangkan," katanya.

Beliau berkata demikian dalam sidang akhbar selepas majlis Pelancaran Inisiatif Rondaan Bersama PDRM-ATM di bawah Strategi Lautan Biru Kebangsaan (NBOS) di hadapan Kuala Lumpur City Centre (KLCC) di sini hari ini.

Tambah Ayub, pihaknya percaya rondaan dan peningkatan kehadiran pasukan keselamatan seperti itu akan berjaya meningkatkan keyakinan masyarakat termasuk pelancong serta pelabur asing.

"Ini bukan sekadar rondaan biasa kerana kita telah mengarahkan anggota terlibat untuk berinteraksi dengan orang awam termasuk pelancong untuk mendapatkan apa sahaja maklumat dan maklum balas terhadap keselamatan di lokasi terlibat.

"Kita juga sedang dalam perancangan untuk membuat integrasi dengan lain-lain unit dalam PDRM termasuk Unit Rondaan Bermotosikal (URB) bagi meningkatkan rondaan di lokasi pelancongan terlibat," katanya lagi.

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved