Isnin, 3 Februari 2014

Utusan Online - Megabait


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Megabait


Ledakan teknologi pengimejan digital

Posted: 03 Feb 2014 06:40 AM PST

Oleh ASHRIQ FAHMY AHMAD
ashriq.ahmad@utusan.com.my

Nicole Lim menunjukkan DSLR terbaharu, EOS 100D yang memiliki pelbagai kelebihan.

KAMERA merupakan antara gajet yang mendapat perhatian masyarakat. Tambahan pula kamera digital lensa tunggal (DSLR) kini menjadi trend dalam kalangan generasi muda yang berjinak-jinak dengan dunia fotografi.

Biarpun pelbagai gajet pintar seperti telefon dan tablet memiliki kemudahan merakam imej, namun tidak dapat menandingi gaya serta pengalaman seseorang itu menggunakan kamera.

Bermula dari era filem, kini penggunaan kamera telah beralih kepada dunia digital sepenuhnya.

Apa yang pasti, peralihan tersebut menyaksikan ledakan dunia teknologi pengimejan digital ke arah satu dimensi yang lebih mengagumkan.

Menurut Pengurus Pemasaran Canon Marketing (M) Sdn. Bhd., Nicole Lim, peralihan teknologi dunia pengimejan digital masa kini adalah seiring dengan perkembangan serta kehendak masyarakat.

"Kini kita memilik pelbagai jenis kamera bermula daripada DSLR, kamera kompak dan juga kamera tanpa cermin (mirror less) yang mana semuanya fokus untuk memudahkan pelanggan menggunakannya.

"Selain itu, perisian yang terbaharu juga turut mendapat perhatian meluas di kalangan pengguna," kata beliau ketika ditemui di pejabatnya di Petaling Jaya, Selangor, baru-baru ini.

Jelasnya, kamera DSLR masa kini juga lebih murah dan harga mampu milik berbanding sebelumnya.

Untuk menghasilkan produk yang dekat di hati pengguna, Canon sering melakukan kaji selidik oleh pasukan kajian serta pengembangan (R&D) di kalangan pengguna.

Menerusi kaji selidik tersebut, pihaknya mencari apakah trend serta keperluan pengguna masa kini yang berkaitan dengan kamera atau dunia pengimejan.

Antara yang diminati pengguna DSLR masa kini adalah penggunaan skrin sesentuh serta kelebihan aplikasi sistem penentu kedudukan global (GPS) yang disertakan bersama produk yang dihasilkan.

Sebagai contoh, siri DSLR mampu milik yang terbaharu adalah Canon EOS 100D yang mana direka amat ringan, kecil namun tidak meninggalkan keupayaan untuk menghasilkan imej berkualiti tinggi.

Manakala Canon EOS 700D mensasarkan pengguna yang lebih muda sebagai hobi mahupun ke arah dunia pengimejan digital profesional.

Sejak sebelum dan selepas peralihan dunia digital pada tahun 2000, Canon telah menghasilkan hampir 20 model kamera bermula daripada pengguna amatur kepada profesional.

Kini, kamera DSLR perlu seiring dengan perkembangan teknologi gajet pintar agar penggunaannya dapat diselaraskan.

Senario tersebut amat disedari oleh pihak Canon. Oleh itu, bukan sahaja rekaan malah perisian serta kelebihan kamera DSLR juga turut dipertingkatkan.

Antara kelebihan yang dimuatkan dalam sesebuah kamera DSLR adalah seperti aplikasi sambungan tanpa wayar menerusi Wi-Fi, pemfokusan elektronik, rakaman video definisi tinggi (HD), mod rakaman malam dan pelbagai lagi.

Sebagai contoh, kamera DSLR kini sudah memiliki skrin sesentuh bagi menggantikan lambakan butang operasi.

Teknologi skrin sesentuh bukan sahaja dapat menjimatkan kos malah saiz skrin yang digunakan juga dapat diperbesarkan.

Penggunaan skrin sesentuh kini juga semakin popular terutamanya gajet pintar seperti telefon dan tablet dan apabila dimuatkan pada kamera, aplikasi tersebut sekali gus dapat menggantikan penggunaan pencari pandangan (view finder).

Malah, penggunaan skrin sentuh juga membolehkan pengeluar mengecilkan saiz kamera, skrin boleh diputar serta memudahkan pergerakan untuk merakamkan imej.

Namun, bagi pengguna yang lebih profesional, mereka lebih selesa dengan penggunaan butang dalam mengawal kamera DSLR menyebabkan Canon tidak mengunakan skrin sesentuh sepenuhnya.

Tambah Nicole, rata-rata pengguna yang ebih berminat untuk menggunakan teknologi skrin sesentuh adalah pengguna muda yang amatur kerana mahukan teknologi yang lebih pantas dalam perkongsian maklumat.

"Contohnya kamera kompak Canon PowerShot N yang kecil, ringan serta panel skrin yang boleh diputar dengan kelebihan perkongsian imej menerusi Wi-Fi menjadikannya sebuah kamera yang ideal untuk golongan muda masa kini.

"Mereka (golongan muda) memerlukan suatu teknologi yang pantas dalam berkongsi aktiviti, kegembiraan mahupun kehidupan seharian bersama insan yang tersayang mahupun sahabat handai," katanya.

Katanya, apa yang penting dalam menawan hati pengguna menerusi teknologi serta aplikasi yang dimuatkan di dalam sebuah kamera DSLR adalah pengeluar perlu memahami kehendak serta keperluan masa kini.

Retro dan klasik

Posted: 03 Feb 2014 06:40 AM PST

Oleh ASHRIQ FAHMY AHMAD
ashriq.ahmad@utusan.com.my

KEMBALI ke masa lampau, retro dan klasik. Nikon tidak lekang dengan idea untuk menarik minat peminat seni fotografi mendekati setiap produknya.

Kini, Nikon mengambil langkah yang pasti ramai dalam kalangan peminat seni fotografi akan teruja apabila melihat ahli baharu dalam barisan kamera digital lensa tunggal (DSLR) miliknya.

Sengaja direka dengan bentuk klasik dan retro, Nikon Df seolah-olah penjelmaan semula siri kamera klasik bermula era 1950an namun dilengkapi bersama perisian dan teknologi moden dan terkini.

Bukan sahaja reka bentuknya yang tampak retro, namun kelebihan kamera tersebut yang mana boleh menggunakan lensa klasik bermula pada tahun 1950an dan ke atas merupakan satu kejutan.

Sehingga kini, tidak banyak kamera moden yang boleh menggunakan lensa lama (seawal 1950an) bagi merakam imej.

Bagi golongan otai' dunia fotografi, pasti masih teruja untuk menggunakan sebuah kamera canggih namun dilengkapi bersama segala butang kawalan berbentuk klasik serta boleh digunakan bersama semua siri lensa Nikon termasuk lensa bukan AI (non-AI).

Berbekalkan penderia FX CMOS 16.2 mega piksel, pemproses imej Expeed 3 dan kadar ISO 100 hingga 12800 Nikon Df mampu merakamkan imej dengan kerangka penuh.

Selain memiliki kerangka magnesium aloi dan kalis cuaca serta habuk, Nikon Df juga dikatakan sebagai King Of Low Light hasil pengunaan pemproses imej yang sama di gunakan di dalam Nikon D4.

Dalam pada itu, setiap inci Nikon Df direka dengan penuh seni agar gajet tersebut dapat memenuhi kehendak peminat seni fotografi sama ada 'orang lama' mahu pun baru.

Digabungkan bersama lensa AF-S Nikkor 50 milimeter (mm) f/1.8 edisi khas menjadikan kamera tersebut amat praktikal untuk merakamkan imej di mana-mana sahaja anda berada.

Terdapat dalam pilihan warna hitam dan perak, Nikon Df sengaja direka agar lebih ringan dan sedikit kecil jika dibandingkan dengan barisan DSLR dengan format FX iaitu hanya seberat 710 gram (g).

Bagi memastikan subjek yang dirakam dapat di fokus dengan sepenuhnya, Nikon Df menawarkan hampir 39 poin pemfokusan (AF).

Malah pilihan beberapa mod AF iaitu Single Point AF, Dynamic-area AF', pengesan 3D dan Auto-area AF' yang mana semuanya membantu mempercepatkan proses pemfokusan agar momen yang penting dapat dirakam dengan sebaiknya.

Nikon Df juga boleh disesuaikan dengan aksesori DLSR Nikon yang terkini seperti lampu denyar tambahan, aksesori wayarles, unit sistem penentu kedudukan Global (GPS), dan slot HDMI.

Untuk maklumat lanjut berkenaan Nikon Df, anda boleh melayari laman web Nikon di www.nikon.com.my.

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved