Ahad, 16 Februari 2014

Utusan Online - Dalam Negeri


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Dalam Negeri


Bomba pantau kebakaran Gunung Tempurung

Posted: 16 Feb 2014 02:38 AM PST

KAMPAR 16 Feb. - Jabatan Bomba dan Penyelamat Negeri Perak terus memantau kawasan Gunung Tempurung di Kampung Sungai Siput Selatan yang terbakar sejak Jumaat.

Ketua Zon 1, Jabatan Bomba dan Penyelamat Perak, Ruhisha Haris berkata, sebahagian daripada kawasan kebakaran seluas 1.6 hektar itu telah padam dengan sendiri.

"Tetapi kebakaran merebak ke sebelah kiri gunung pula dan ini melibatkan kawasan seluas 0.8 hektar," katanya ketika dihubungi hari ini.

Bagaimanapun, katanya hujan yang turun petang ini diharap dapat memadamkan api.

Beliau berkata, anggotanya telah meninjau di kawasan terlibat untuk melakukan penghalang api bagi mengelak kebakaran merebak ke gunung berhampiran.

Katanya, permukaan gunung yang sangat curam serta berbahaya menghalang anggota bomba daripada menghampiri kawasan kebakaran. - BERNAMA

Bekalan air di Kota Damansara pulih pagi esok

Posted: 16 Feb 2014 02:36 AM PST

KUALA LUMPUR 16 Feb. - Gangguan bekalan air di beberapa tempat di Kota Damansara akibat paip pecah di Persiaran Surian di sini semalam, dijangka berakhir pagi esok.

Penolong Pengurus Besar Komunikasi Korporat dan Hal Ehwal Awam Syarikat Bekalan Air Selangor (Syabas), Priscilla Alfred berkata, kontraktor yang dilantik pihak terlibat kini membuat kerja pembaikan.

"Apabila selesai, bekalan air akan disambung secara berperingkat mulai tengah malam ini," katanya ketika dihubungi hari ini.

Priscilla berkata, insiden kira-kira 10.15 pagi itu menjejaskan bekalan air di beberapa kawasan seperti Seksyen 11, 12, 13, 14, 19, 20, 21, SS1, SS2, SS3, SS4, SS5, SS6, SS7, Zon Perdagangan Besas (FTZ) SS8, SS9, SS9A, Sg Penchala, Kampung Kayu Ara, Universiti Malaya dan Setiapuspa. - BERNAMA

Kematian nahas jalan raya di Johor meningkat

Posted: 16 Feb 2014 01:28 AM PST

JOHOR BAHRU 16 Feb. - Jumlah kematian akibat nahas jalan raya di Johor meningkat kepada 1,133 orang pada tahun lepas berbanding 1,073 pada tahun sebelumnya.

Ketua Pengarah Jabatan Keselamatan Jalan Raya (JKJR), Datuk Dr. Tam Teng Wah berkata, penunggang dan pembonceng motosikal kekal penyumbang tertinggi dengan 695 kes berbanding 648 pada 2012.

"Ini diikuti oleh pejalan kaki sebanyak 77 kes pada 2013 berbanding 64 kes sebelumnya," katanya berucap semasa pelancaran kempen pejalan kaki di sini hari ini.

Angka itu katanya, membimbangkan kerana menunjukkan pejalan kaki kurang kesedaran mengenai keselamatan jalan raya.

"Kebanyakan mereka tidak mematuhi lampu isyarat lalu lintas dan tergesa-gesa untuk melintas jalan dan ini menjadi punca utama kepada kes kematian dalam kalangan pengguna jalan raya," katanya.

Beliau memberi contoh di Jepun yang penduduknya amat mematuhi lampu isyarat.

"Walaupun kenderaan kurang, mereka akan tunggu lampu isyarat bertukar warna hijau sebelum melintas," katanya. - BERNAMA

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved