Isnin, 10 Februari 2014

Utusan Online - Dalam Negeri


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Dalam Negeri


Kementerian Pertanian ambil pegawai SPRM secara rahsia

Posted: 09 Feb 2014 11:53 PM PST

PUTRAJAYA 10 Feb.- Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani akan menempatkan seorang pegawai Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) bekerja secara tetap di kementerian itu secara rahsia bagi mengelak berlakunya gejala rasuah dalam kalangan kakitangan.

Menterinya, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berkata, pegawai tersebut berperanan menyampaikan polisi dan hasrat kerajaan berkaitan kepentingan integriti, pencegahan rasuah, penyalahgunaan kuasa serta penyelewengan dalam perkhidmatan agensi kerajaan.

Katanya, tindakan drastik itu diambil bagi menunjukkan bahawa kementerian begitu serius dan komited menangani isu berkaitan rasuah khususnya dalam kalangan kakitangan, sekaligus memberi keyakinan kepada rakyat untuk berurusan dengan agensi kerajaan.

"Saya telah membuat permohonan dengan SPRM dan kita akan minta pegawainya bekerja secara tetap dengan kita, mungkin sebagai kakitangan biasa untuk menyiasat salah guna kuasa, gejala rasuah dan pelbagai lagi berkaitan integriti mengikut skop kerja yang telah ditetapkan oleh suruhanjaya itu.

"Kita tidak akan letak pegawai SPRM ini secara terang-terangan, jika tidak usaha ini sia-sia sahaja. Mungkin saya dengan Ketua Setiausaha kementerian bersama-sama pihak SPRM sahaja yang tahu dengan lebih lanjut," katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas merasmikan Seminar Integriti dan Keutuhan Tadbir Urus Tabung Ekonomi Kumpulan Usaha Niaga (TEKUN) Nasional dan menyaksikan majlis Menandatangani Ikrar Integriti Korporat dengan SPRM di sini hari ini. - UTUSAN ONLINE

Pengayuh solo gembira jumpa Tun Mahathir hari ini

Posted: 09 Feb 2014 11:27 PM PST

BEKAS Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad melihat keadaan basikal pengayuh basikal, Wan Hashim Wan Mahmood, 68, ( tiga kiri ) yang berhasrat mencipta rekod berbasikal mengelilingi Semenanjung secara solo. Kekehadiran beliau di Yayasan Kepimpinan Perdana, Putrajaya, turut ditemani ahli keluarga. -UTUSAN/RASHID MAHFOF

PUTRAJAYA 10 Feb. - Bekas Perdana Menteri Tun Dr. Mahathir Mohamad hari ini menerima kunjungan pengayuh basikal solo, Wan Hashim Wan Mahmood, 68, di Yayasan Kepimpinan Perdana di sini.

Wan Hashim, warga emas yang memulakan misi mencipta rekod berbasikal mengelilingi Semenanjung Malaysia pada 26 Januari lalu, ketika ditemui selepas pertemuan itu jelas gembira dapat bertemu dengan pemimpin idolanya.

Datuk kepada 18 cucu yang kelihatan cukup teruja itu berkata, beliau memang berhasrat untuk menemui Dr. Mahathir sejak memulakan kayuhannya, dan menurutnya dalam pertemuan itu Dr. Mahathir tidak menghampakan beliau apabila memberikan kata-kata semangat kepadanya untuk terus gigih dalam menjayakan misinya.

Misi kayuhannya dengan jarak keseluruhan kira-kira 2,000 km, bermula dari Kota Bharu dijangka mengambil masa sebulan dan ia bertujuan memberi mesej berkaitan kesihatan dan kebaikan riadah kepada orang ramai. - UTUSAN ONLINE

100 soalan dari rakyat untuk DUN Kelantan

Posted: 09 Feb 2014 09:17 PM PST

KOTA BAHARU 10 Feb. - Sebuah badan bukan kerajaan (NGO), Barisan Darul Naim (Badar) hari ini menyerahkan 100 soalan kepada Barisan Nasional (BN) untuk dikemukakan pada persidangan Dewan Undangan Negeri (DUN) yang akan bersidang selama tiga hari mulai 4 Mac ini.

Ia diserahkan oleh Pengerusi Badar, Kamarudin Mohd Kasim kepada ketua pembangkang di DUN, Datuk Nozula Mat Diah di Pejabat Perhubungan Umno Kelantan di sini.

Kamarudin berkata, soalan itu diperoleh daripada pelbagai lapisan rakyat seperti kakitangan kerajaan, NGO, mahasiswa, usahawan kecil dan belia.

"100 soalan rakyat Kelantan ini meliputi segenap permasalahan dan isu semasa yang membelenggu rakyat Kelantan seperti pembalakan, lebuh raya rakyat, stadium di Bukit Merbau, air dan Taman Negara Kuala Koh," katanya.

Beliau berkata, kerajaan negeri perlu menjawab semua soalan itu sama ada secara lisan atau bertulis semasa persidangan yang jika tidak, pihaknya akan berhimpun semasa persidangan DUN dan menuntut semua soalan itu dijawab.

Nozula yang juga Anggota Dewan Undangan Negeri Paloh berkata soalan itu akan dipanjangkan kepada kerajaan negeri hari ini.

"Kita tidak mahu soalan rakyat ini tidak diberi perhatian oleh kerajaan negeri kerana rakyat dahagakan penerangan setiap isu yang dibangkitkan.

"Semua jawapan secara bertulis nanti akan kami edarkan kepada media untuk dijelaskan kepada rakyat selepas ini," katanya. - BERNAMA

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved