Selasa, 28 Januari 2014

Utusan Online - Luar Negara


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Luar Negara


Ribut musim sejuk landa selatan Amerika

Posted: 28 Jan 2014 10:07 AM PST

WINSTON-SALEM 29 Jan. - Wilayah selatan Amerika Syarikat (AS) semalam dilanda ribut musim sejuk yang membawa salji, hujan beku dan ais sehingga memaksa sekolah-sekolah ditutup dan jadual penerbangan dibatalkan.

Kejadian itu juga menyebabkan pihak berkuasa tempatan mengeluarkan amaran berikutan jalan licin ekoran cuaca buruk itu.

Menurut Perkhidmatan Cuaca Kebangsaan, suhu dalam kawasan wilayah tersebut mencapai 34 darjah Celcius di bawah paras beku dan ribut musim sejuk itu dijangka mampu menjangkau sehingga utara Florida. - REUTERS

Taiwan, China adakan rundingan rasmi peringkat tertinggi

Posted: 28 Jan 2014 10:05 AM PST

TAIPEI 29 Jan. - Menteri Hal Ehwal Negara Taiwan, Wang Yu Chi dan Timbalan Menteri Luar China, Zhang Zhijun akan mengadakan pertemuan pada Februari ini di China untuk mengadakan rundingan rasmi peringkat tertinggi antara kedua-dua negara buat kali pertama sejak 1949.

Namun, dialog yang akan diadakan pada 11 Februari depan selama empat hari itu tidak akan menyentuh sebarang isu sensitif, sebaliknya menjadikan rundingan itu sebagai langkah proaktif melibatkan isu perdagangan dan ekonomi, menurut satu kenyataan, semalam.

Lawatan rasmi ini tidak akan menyentuh sebarang isu politik yang sensitif," kata Yu Chi pada satu sidang media di sini.

Tambah Yu Chi, kedua-dua wakil itu akan membincangkan untuk membuka pejabat di negara masing-masing, peranan Taiwan dalam badan-badan antarabangsa serta beberapa isu tentang penjagaan perubatan untuk pelajar Taiwan di China.

Yu Chi turut menjelaskan bahawa tujuan rundingan itu bertujuan mewujudkan satu hubungan biasa untuk mengelakkan sebarang salah faham antara kedua-dua negara. - REUTERS

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved