Jumaat, 22 November 2013

Utusan Online - Kota


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Kota


Lorong bas, teksi dicabul

Posted: 21 Nov 2013 11:32 AM PST

Oleh MOHD. ZULFADLI SHARIFUDIN
kota@utusangroup.com.my

BEBERAPA buah kenderaan dipandu melalui lorong bas dan teksi di Jalan Ampang, Kuala Lumpur walaupun keadaan jalan tidak begitu sesak. - uTUSAN/Halim Khalid

KUALA LUMPUR 21 Nov. - Sikap mementingkan diri sendiri oleh segelintir pengguna jalan raya menimbulkan kesusahan kepada pemandu bas dan teksi.

Ini kerana terdapat pemandu kenderaan persendirian yang menggunakan lorong bas dan teksi secara sesuka hati.

Ini tidak adil bagi pengguna lain yang dengan berdisiplinnya tabah menempuh kesesakan jalan raya dengan penuh kesabaran.

Tinjauan Utusan Malaysia di beberapa jalan di sekitar ibu kota mendapati, segelintir pengguna kenderaan persendirian bukan sahaja memandu di lorong khas itu, bahkan meletakkan kenderaan mereka di situ.

Orang ramai yang diajukan persoalan ini mendakwa segelintir pemandu membuat kesalahan tersebut mulai pukul 11 pagi hingga 2 petang untuk menghantar barang atau singgah di restoran berdekatan.

Ketika tinjauan dibuat, polis trafik tiba ke lokasi untuk mengambil tindakan dan menyuruh pemandu kenderaan keluar dari kawasan berkenaan.

Seorang tukang kasut di bawah pokok di Jalan Ampang, Shamsudin Ahmad Shari, 49, berkata, dia sudah lali dengan keadaan itu.

"Semalam ada kemalangan yang melibatkan sebuah motosikal dan kereta kerana memasuki lorong bas serta teksi di sini. Nasib baik tiada perkara buruk yang berlaku.

"Walaupun kamera litar tertutup (CCTV) dipasang di sini tetapi tidak dihiraukan. Perbuatan mereka ini mengganggu kelancaran perjalanan bas dan teksi," katanya.

Penghantar surat, Mohd. Hakim Shah Rogan Shah, 22 pula berkata, Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) diminta menyediakan lebih banyak tempat letak kereta di sini.

"Saya sebagai penghantar surat selalunya mengambil masa sebentar sahaja untuk menjalankan urusan di pejabat berhampiran. Kenapa saya perlu membayar caj parking yang mahal untuk tempoh masa yang singkat? Lepas itu bila parking sekejap sudah disaman," ujarnya.

Pekerja restoran, Muhammad Yusri Yusoff, 28, pula berharap polis trafik memperketatkan kawalan khususnya bagi mengelakkan perkara tersebut terus berulang.

"Mereka ini tidak takut disaman. Saya minta pihak berkuasa menjalankan rondaan selain tindakan penguatkuasaan dengan lebih ketat lagi supaya mereka sedar dan tidak mementingkan diri sendiri," jelasnya.

Selangor perlu utamakan projek kritikal

Posted: 21 Nov 2013 11:32 AM PST

SHAH ALAM 21 Nov. - Kerajaan negeri diingatkan supaya lebih mengutamakan perkara-perkara kritikal yang dihadapi rakyat dalam melaksanakan sebarang projek pembangunan di negeri ini.

Merujuk kepada projek laluan basikal oleh Majlis Bandaraya Shah Alam (MBSA), Datuk Johan Abd. Aziz (BN-Semenyih) mempersoalkan kewajaran projek itu yang beliau menyifatkan bukan satu keperluan yang mendesak untuk rakyat.

Malah, beliau turut menyatakan keraguan terhadap kos projek tersebut yang dilihat terlalu tinggi yang difahamkan menelan belanja RM5 juta.

Jumlah sebesar itu, katanya, sepatutnya disalurkan untuk tujuan lain yang lebih penting seperti pembaikan jalan raya atau menangani masalah banjir di kawasan pihak berkuasa tempatan itu.

"Apa tujuan sebenar projek itu (laluan basikal di Persiaran Masjid, Seksyen 10 hingga Seksyen 14) dilaksanakan. Sama ada ia untuk tujuan rekreasi atau menggalakkan orang ramai menunggang basikal ke tempat kerja, berapa jarak laluannya.

"Jika untuk rekreasi, Shah Alam telah mempunyai Taman Botani Negara di mana orang ramai boleh berbasikal di kawasan berkenaan dengan persekitaran yang sihat. Jika laluan itu untuk orang ramai naik basikal ke tempat kerja, berapa banyak peratusan yang ada," katanya.

Beliau berkata demikian ketika membahaskan Bajet Selangor 2014 ketika sidang Dewan Undangan Negeri (DUN) di sini hari ini.

Pada masa yang sama, Johan turut mempertikaikan kos projek tersebut yang dilihat terlalu tinggi yang mana kerajaan negeri sepatutnya perlu memikirkan projek yang memberi nilai tambah kepada rakyat dan wang negeri.

Dalam pada itu, Johan turut menyelar kerajaan negeri yang disifatkan 'memberi hadiah' kepada rakyat dengan menaikkan kadar letak kenderaan di kawasan pentadbiran MBSA.

Kenaikan melibatkan kadar 40 sen kepada 60 sen sejam itu disifatkan membebankan rakyat, katanya.

"Jadi bagaimana dengan manifesto kerajaan negeri mahu mengurangkan beban rakyat di negeri ini. Keadaan yang sama turut dihadapi penghuni Projek Perumahan Rakyat (PPR) di Kota Damansara dan Lembah Subang apabila kerajaan negeri menaikkan sewa daripada RM124 kepada RM250 sebulan," ujarnya.

Warga kota perlu rasional

Posted: 21 Nov 2013 11:32 AM PST

Oleh NORMAIRAH JAMALUDDIN
kota@utusangroup.com.my

Tengku Adnan Tengku Mansor (kanan) bersedia untuk mempengerusikan sesi pertemuan dengan 11 Ahli Parlimen di Kuala Lumpur berkaitan isu cukai taksiran baharu, di Menara DBKL 1 di Kuala Lumpur semalam.- UTUSAN/MOHD. NOOR MAT AMIN

KUALA LUMPUR 21 Nov. - Kadar baharu cukai taksiran yang bakal dilaksanakan pada 1 Januari depan adalah tetap bergantung kepada nilai hartanah semasa.

Menteri Wilayah Persekutuan, Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansur berkata, kadar cukai taksiran itu adalah sama seperti sebelum ini iaitu enam peratus bagi kediaman, 10 peratus pangsapuri dan 12 peratus perdagangan tetapi yang meningkat ada nilai hartanah.

"Kenaikan itu kelihatan tinggi tetapi warga kota perlu bersikap rasional kerana cukai taksiran tidak dinaikkan sejak 21 tahun lalu, yang membuatkan kadar baharu itu kelihatan naik berlipat kali ganda.

"Sedangkan cukai taksiran sebenarnya perlu dinaikkan lima tahun sekali, tetapi kerana kerajaan sayang dengan rakyat barulah ia dilaksanakan kini," katanya dalam sidang akhbar selepas pertemuan bersama DBKL dengan semua 11 Ahli Parlimen dalam Kuala Lumpur di sini hari ini.

Hadir sama, Timbalannya, Datuk Dr. J. Loga Bala Mohan dan Ketua Setiausaha Kementerian Wilayah Persekutuan, Datuk Adnan Md. Ikhsan.

Jelasnya, kadar baharu cukai taksiran tersebut dilaksanakan bukan bertujuan membebankan rakyat namun adalah bagi membaik pulih serta menambah baik pembangunan dan kemudahan awam yang terdapat di ibu kota.

"Bagi melaksanakan itu semua Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) memerlukan dana yang besar dan tidak boleh hanya bergantung kepada Kerajaan Persekutuan.

"Contoh pembangunan yang memerlukan kos tinggi adalah pasar-pasar awam dan borong seperti Pasar Chow Kit, Pudu dan Selayang," katanya.

Menurutnya, pihaknya juga telah meminta wakil-wakil rakyat untuk berjumpa dengan rakyat bagi menjelaskan dengan lebih terperinci mengenai kenaikan kadar cukai taksiran tersebut.

"Kadar yang dinaikkan ini sebenarnya adalah situasi menang-menang di mana DBKL dan rakyat mendapat manfaat daripada kenaikan tersebut.

"Oleh itu penjelasan daripada wakil-wakil rakyat amat penting bagi memastikan rakyat faham tujuan sebenar kerajaan menaikkan cukai taksiran," ujarnya.

Sementara itu, Datuk Bandar, Datuk Seri Ahmad Phesal Talib berkata, bagi yang tidak bersetuju mengenai kenaikan cukai tersebut masih boleh menghantar surat bantahan atau rayuan kepada DBKL sebelum 17 Disember ini, dan setakat ini sebanyak 2,500 bantahan telah diterima.

Tambah beliau, sesi pendengaran juga akan dijalankan oleh pejabat-pejabat cawangan sebelum 1 Januari depan.

"Dalam sesi tersebut orang ramai boleh mengemukakan pelbagai pandangan dan soalan kepada wakil rakyat untuk dibawa kepada DBKL.

"Setelah itu barulah kita akan putuskan nilai cukai kadar taksiran yang akan dibuat tahun depan," katanya.

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved