Ahad, 3 November 2013

Utusan Online - Feminin


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Feminin


Gadis geologi ratu memasak

Posted: 03 Nov 2013 04:36 AM PST

Oleh KHAIRUNNISA SULAIMAN
Foto: NOOR AZLINA JAAFAR dan koleksi IZYAN HANI.
Tudung: Aduh! By Adu
Pakaian: ZAWARA
Solekan: MIMIE ROMYZA

Walaupun mempunyai pekerjaan tetap, masakan tetap menjadi hobi utama Izyan.

TIDAK pernah turun ke dapur sehinggalah semasa menunggu keputusan peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM), namun siapa sangka Izyan Hani Mohd. Izham, 26, boleh muncul sebagai Juara Master Chef Musim Kedua. Walaupun tidak pernah bercita-cita untuk menjadi chef, masa senggang yang panjang sementara menunggu keputusan SPM memupuk minatnya terhadap bidang masakan gara-gara melayan program masakan seperti Master Chef Australia dan Amerika Syarikat (AS) di televisyen setiap hari.

Mulanya saya tonton sekadar suka-suka tetapi melihat kepada cara masakannya yang mudah dan ringkas, saya mula terfikir untuk mencuba," kata pegawai geologi di sebuah syarikat minyak dan gas ini.

Bermula dengan hidangan ringkas untuk dua adiknya yang bertindak sebagai penguji rasa, Izyan semakin kerap memasak lebih-lebih lagi selepas melanjutkan pelajaran di Kanada.

Biasanya selepas habis peperiksaan, saya tidak sabar untuk ke pasar raya membeli bahan-bahan mentah untuk dimasak.

Di pasar raya saya akan mengambil masa dua tiga jam hanya membelek barang-barang masakan yang dijual di sana," katanya.

Bagi Izyan memasak sebagai salah satu cara untuk menenangkan fikiran dan mengurangkan stres selepas habis peperiksaan.

Ketika di Kanada, Izyan mencuba pelbagai jenis masakan yang ditonton dalam rancangan televisyen di sana.

Ketika itu timbul minat yang mendalam terhadap dunia masakan apatah lagi ia cukup berbeza dengan bidang sains yang saya pelajari," katanya yang sering menjadi tumpuan peminat cilik.

Selepas kembali ke tanah air, Izyan menghadiri uji bakat untuk program Master Chef sekadar mencuba nasib.

Mulanya saya masuk uji bakat Master Chef secara suka-suka tetapi apabila berjaya dalam uji bakat saya mula bersemangat untuk menang," kata gadis yang dilahirkan di Amerika Syarikat (AS) ini.

Setelah berjaya dalam Master Chef, Izyan kini sibuk dengan pelbagai aktiviti seperti menulis buku, membuat demonstrasi masakan dan mengadakan kelas.

Izyan telah menyiapkan sebuah buku masakan bertajuk 'Cerita Rasa Izyan Hani' yang sedang dalam proses penyuntingan dan bakal berada di pasaran tidak lama lagi.

Buku ini mengandungi 40 resipi berkonsepkan 'easy meals & comfort food' yang menceritakan perjalanan kulinari Izyan dari awal mengenali skil memasak sehinggalah menjuarai Master Chef Malaysia Musim Kedua dan selepas program itu berakhir.

Selepas bergelar juara, jadual kehidupannya kini padat dengan pelbagai aktiviti termasuk sebagai kolumnis sebuah majalah remaja, menjadi model tudung Aduh by Adu selain penceramah jemputan di beberapa buah pusat pengajian tinggi.

Dalam kesibukannya itu, Izyan akan mencari ruang untuk mengisi masa lapang yang terhad dengan berenang dan melancong.

Kini masa saya lebih terisi dengan pelbagai aktiviti biarpun saya masih lagi bekerja," katanya.

Kolagen rahsia awet muda

Posted: 03 Nov 2013 04:36 AM PST

kULIT berjerawat, warna kulit tak sekata, gelap dan bermacam-macam masalah lagi membuatkan kita kurang berkeyakinan, rasa malu dan rendah diri untuk keluar berhadapan dengan orang ramai.

Ramai wanita mahukan wajah yang cantik, kulit licin dan tidak berkedut tetapi mustahil untuk kekal cantik tanpa kulit berkedut seiring peningkatan usia kerana semakin berusia, kulit semakin kurang anjal, kering dan kusam.

Oleh itu kita lihat wanita-wanita dahulu gemar mengambil ulam-ulaman dan sayur-sayuran berkhasiat untuk awet muda dan mengekalkan seri wajah.

Situasi ini sedikit berbeza dengan zaman sekarang kerana pelbagai makanan tambahan, ubatan dan rawatan tertentu dihasilkan untuk membantu mereka memiliki kulit yang cantik, salah satunya kolagen .

Keberkesanan kolagen dari segi kesihatan juga terbukti berdasarkan kajian yang menunjukkan orang Okinawa, Jepun, antara yang paling ramai mempunyai purata hidup melebihi 100 tahun.

Menyedari keperluan tersebut, kolagen Eve dihasilkan untuk penjagaan kulit wajah.

Kolagen ini dihasilkan khusus untuk anda yang mengalami masalah kulit dan terbukti mampu menjadikan kulit lebih cerah, cantik dan licin dalam masa singkat!

Ini meliputi setiap aspek penjagaan kulit bermula dengan penjagaan dalaman hinggalah luaran. Dengan hanya mengamalkan minum Eve satu paket sehari, anda akan mengalami perubahan wajah yang ketara dan lebih menawan.

Kolagen yang paling laris ini ternyata berkesan kerana mengandungi kolagen kelas pertama. Kandungan kolagennya sebanyak 6,000 miligram amatlah sesuai untuk kulit wanita Asia.

Keberkesanannya dapat dirasai dalam masa tujuh hingga 10 hari, terutama pada kulit dan rambut. Eve amat sesuai untuk semua golongan terutamanya wanita dan gadis, juga amat sesuai untuk ibu menyusu serta untuk lelaki.

Jika anda masih berlengah, sampai bila-bila anda tidak merasa perubahan yang anda inginkan sedangkan sudah ramai yang berjaya dan bergembira dengan perubahan yang mereka alami.

Cuba bayangkan dengan mengamalkan Eve Collagen ini, anda akan:

* Mendapat kulit yang gebu dan licin walaupun baru bangun tidur - kulit anda kelihatan cantik, mulus dan putih berseri tanpa mekap.

* Rakan/rakan dan ahli keluarga terpegun melihat perubahan anda - Anda kelihatan lebih muda dan cantik!

* Anda kelihatan berkeyakinan dan gembira - mana tidaknya, muka, rambut dan badan anda terasa sungguh bersih dan selesa.

* Sering ke cermin dan bergambar di kamera kerana anda sendiri tidak akan mempercayai perubahan yang anda lalui di wajah dan badan anda!

* Menjadi semakin yakin, bersemangat tinggi, tidak lagi berputus asa dan tidak lagi kecewa untuk berhadapan di khalayak ramai.

Kelebihan kolagen Eve 6,000mg (Fish Collagen)

* Membantu menjadikan kulit semakin lembut, licin dan anjal

* Mengurangkan garisan halus dan kedut terutama di bawah mata

* Menyerikan wajah serta mencerahkannya

* Mengurangkan pigmentasi pada wajah

* Mengurangkan jerawat serta parut pada wajah

Rambut:

* Membantu menguatkan akar rambut

* Menjadikan rambut lebih lembut dan bersinar

* Mengurangkan rambut bercabang serta gugur

* Membantu menjadikan rambut lebih cepat panjang dan lebat

Tubuh badan:

* Membantu meneutralkan radikal bebas

* Membantu meningkatkan system imun badan

* Meningkatkan kadar metabolisma dalam badan

* Membantu menstabilkan peredaran darah haid serta mengurangkan senggugut

* Membantu melancarkan peredaran darah serta melambatkan penuaan.

* Mengurangkan kadar kolesterol serta mengatasi masalah sembelit

* Menjadikan tubuh badan menawan serta tidak menggeleber

* Menguatkan tulang, gigi dan sendi serta memudahkan pergerakan sendi

* Menjadikan kuku lebih bersinar dan tidak pucat

* Mengetatkan faraj serta memberi tenaga kepada wanita

* Menganjalkan serta mencantikkan payu dara

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved