Selasa, 15 Oktober 2013

Utusan Online - Pemotoran


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Pemotoran


Naza World pengedar Koenigsegg pertama

Posted: 15 Oct 2013 11:22 AM PDT

Koenigsegg Agera R

KUALA LUMPUR 15 Okt. - Kumpulan Naza melalui anak syarikatnya, Naza Sweden Motors Sdn. Bhd. telah mendapat hak francais sebagai pengedar dengan pengilang kereta berprestasi tinggi, Koenigsegg Automotive AB dari Sweden.

Di bawah perjanjian itu, Naza Motors Sweden akan menjadi syarikat pertama di dunia yang diberikan hak bagi membolehkan syarikat untuk mengurus dan mengagihkan model berjenama Koenigsegg di dua negara iaitu Malaysia dan Indonesia.

Pengerusi Eksekutif Kumpulan Bersama Naza, Datuk SM Faisal SM Nasimuddin berkata, perjanjian itu adalah yang terbaik bagi Naza Motors Sweden kerana diberi peluang untuk mengurus dan mengedar jenama terkemuka di dalam pasaran.

"Dengan mewakili Koenigsegg, syarikat dapat mengembangkan gaya hidup pelbagai jenama kereta mewah di samping memantapkan kedudukan dalam industri automotif tempatan serta di rantau ASEAN," katanya dalam satu kenyataan akhbar di sini baru-baru ini.

SM Faisal berkata, setakat ini, hanya lebih seratus individu yang memiliki model Koenigsegg.

"Ia adalah karya yang jarang dimiliki serta diiktiraf dalam Guinness World Records sebagai kereta yang mempunyai dua tempat duduk dengan kelajuan perjalanan dari 0-300km/h dan berhenti daripada 300 km/h ke 0 km/h dalam masa 22 saat.

"Oleh itu, ini adalah satu kemenangan bagi kami di Naza World. Perjanjian ini juga mengesahkan keupayaan syarikat tempatan dalam bekerjasama dengan jenama antarabangsa," ujarnya.

Sementara itu, SM Faisal berkata, peminat akan dapat menyaksikan pelancaran Koenigsegg Agera S di Malaysia pada tahun depan.

Honda siri CB500 terbaharu

Posted: 15 Oct 2013 11:22 AM PDT

KUALA LUMPUR 15 Okt. - Boon Siew Honda telah melancarkan siri motosikal berkuasa tinggi baharu CB 500 menerusi model CBR500R, CB500F dan CB500X dengan inovasi serta teknologi baharu daripada Honda Motor Corporation.

Pengarah Urusan dan Ketua Pegawai Eksekutifnya, Satoshi Okada berkata, siri baharu CB 500 ini menyerlahkan lagi reputasi Honda sebagai peneraju rekaan yang unggul dan lasak.

"Model ini dibangunkan berlandaskan prinsip 'direka untuk Asia, dimajukan untuk Malaysia' dengan menawarkan tiga pilihan varian pemanduan iaitu sport, naked dan kembara," katanya dalam satu kenyataan.

Tiga kategori model itu mampu disesuaikan dengan pelbagai cita rasa dan kesesuaian pengguna.

Model-model itu juga sesuai untuk mereka yang ingin menaik taraf dari motosikal 250cc ataupun memegang lesen B2.

Model baharu dengan dwi silinder ini menawarkan pengalaman motosikal sport pertama yang menarik kerana ia agak mudah dikendalikan. Bagaimanapun, ia juga masih sesuai untuk penunggang berpengalaman yang mencari alternatif motosikal sport yang lebih besar.

Kuasa CBR500R dijana enjin DOHC 500cc dwi silinder 8 injap dengan sistem penyejukan cecair generasi baharu.

Enjin berkuasa ini menggunakan gerek dan lejang persegi 67 milimeter (mm) x 66.8mm yang memberikan kuasa maksimum 35kW pada 8500rpm dan tork maksimum 43Nm pada 7000rpm.

Ia juga dilengkapi PGM-FI (Programmed Fuel-Injection) bagi memastikan prestasi lancar dan kecekapan bahan api 27km/liter (nilai WMTC). Muatan tangki minyak adalah 15.7 liter (termasuk simpanan).

Model CBR500R, CB500F dan CB500X masing-masing dijual pada harga RM28,588, RM28,288 dan RM28,688, manakala bagi varian dengan sistem brek ABS masing-masing dijual pada harga RM31,888, RM31,388 dan RM31,988.

Ketiga-tiga model ini didatangkan dengan jaminan pengilang selama dua tahun atau perbatuan sejauh 20,000 kilometer.

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved