Isnin, 9 September 2013

Utusan Online - Luar Negara


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Luar Negara


Afrika Tengah: 60 terbunuh dalam pertempuran

Posted: 09 Sep 2013 10:56 AM PDT

REPUBLIK AFRIKA TENGAH 10 Sept. - Sekurang-kurangnya 60 orang terbunuh dalam tempoh dua hari selepas berlakunya pertempuran di antara tentera presiden baharu Republik Afrika Tengah dengan pengikut setia bekas presiden yang digulingkan, Francois Bozize.

Penyokong Bozize menyusup masuk ke kampung-kampung sekitar Bossangoa, 250 kilometer barat laut Bangui, memusnahkan jambatan dan infrastruktur, selain mahu membalas dendam terhadap penduduk Islam, kata jurucakap Presiden, Guy-Simplice Kodegue. - AFP

Rusia gesa Syria serahkan kawalan gudang senjata kimia

Posted: 09 Sep 2013 10:54 AM PDT

MOSCOW 10 Sept. - Menteri Luar Rusia, Sergei Lavrov menggesa rejim Syria supaya menyerahkan kawalan gudang senjata kimia mereka kepada penyeliaan antarabangsa sebagai salah satu cara bagi mengelakkan daripada ancaman tindakan ketenteraan.

Lavrov berkata, pelan itu akan membantu mengelakkan serangan ketenteraan yang sedang dipertimbangkan oleh Amerika Syarikat dan sekutu-sekutunya.

Beliau berkata demikian selepas mengadakan perbincangan dengan Menteri Luar Syria, Walid al-Muallem di Moscow.

Tambah Lavrov, cadangan tersebut telah pun dikemukakan kepada Muallem dan berharap mendapat jawapan yang cepat dan positif dari Syria. - AFP

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved