Isnin, 9 September 2013

Utusan Online - Kota


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Kota


Penduduk mahu isu ditangani

Posted: 08 Sep 2013 12:00 PM PDT

Oleh AZIAN AZIZ
kota@utusangroup.com.my

Sebahagian penduduk sekitar Jalan Teratai, Meru mengangkat sepanduk bagi membantah kebanjiran warga asing di kawasan perumahan mereka di Klang, Selangor, semalam.

KLANG 8 Sept. - Kira-kira 100 penduduk perumahan sekitar Jalan Teratai, Meru di sini hari ini berkumpul bagi meraih perhatian pihak berkuasa dan pemimpin agar membantu menyelesaikan masalah kebanjiran warga asing di kawasan perumahan mereka.

Selain penduduk sekitar Taman Daya Maju, turut serta penduduk Taman Sri Meru dan Taman Daya Meru.

Penduduk mendakwa kebanjiran warga asing disitu benar-benar membimbangkan kehidupan harian mereka terutama dari segi keselamatan dan kebersihan.

Lebih teruk, pekerja asing ini didakwa bebas membuka gerai haram seperti kedai runcit, salon, kedai makan serta menjual minuman keras di sepanjang Jalan Teratai.

Seorang penduduk, K. Mahaeswaran, 44, masalah kebanjiran pekerja asing terutama dari Nepal, Vietnam, Myanmar, Bangladesh dan India di kawasan perumahan mereka bukan perkara baharu dan bilangannya semakin bertambah setiap tahun.

Dia yang menetap hampir 15 tahun di kawasan perumahan di situ berkata, kesemua warga asing itu merupakan pekerja kilang berhampiran yang menyewa di situ.

"Masalah timbul apabila mereka dibenarkan tinggal beramai-ramai sehingga 40 orang dalam sebuah rumah.

"Bukan sahaja soal keselamatan yang kami bimbangkan, tetapi juga kebersihan apabila mereka membuang sampah sarap sesuka hati di kawasan perumahan di sini,"katanya ketika ditemui menyertai perhimpunan aman bagimembantah kehadiran warga asing di kawasan perumahan mereka di sini hari ini.

Seorang lagi penduduk, Shahrin Ahmad Dolbar, 38, pula berkata, dia dan penduduk tempatan lain seolah-olah hilang 'privasi' apabila kawasan perumahan mereka dipenuhi warga asing.

"Apa yang ditegur mereka buat tidak faham.

" Lebih mengecewakan tindakan pilih kasih pihak berkuasa tempatan yang merobohkan gerai peniaga tempatan di tepi Jalan Teratai baru-baru ini, sebaliknya gerai warga asing tidak diusik,"katanya.

Turut meluahkan perasaan sama, Roslin Kambali, 48,.

Dakwanya, kawasan perumahan sepanjang Jalan Teratai di situ seolah-olah menjadi 'taman antarabangsa'.

Ini kerana ada antara rumah yang disewa mereka telah diubah suai menjadi kedai menjual pelbagai jenis barangan.

"Cara hidup mereka yang pengotor dan suka membuang sampah merata-rata termasuk di dalam longkang juga menyebabkan kawasan sekitar Jalan Teratai sering dilanda banjir kilat.

"Kami mahu pihak berkuasa tempatan dan pemimpin tempatan segera mengambil tindakan proaktif untuk menangani permasalahan ini," ujarnya.

Kerajaan negeri didesak selesai isu kebersihan

Posted: 08 Sep 2013 12:00 PM PDT

Noh Omar (kiri) melihat taburan sampah sarap yang dibuang oleh pekerja warga asing ketika mengadakan sesi lawatan di sekitar Jalan Teratai, Meru, Klang, Selangor, semalam.

KLANG 8 Sept. - Kerajaan negeri dan Majlis Perbandaran Klang (MPK) didesak segera menyelesaikan masalah kebersihan dan keselamatan penduduk di sekitar Jalan Teratai, Meru di sini.

Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Selangor, Datuk Seri Noh Omar berkata, sebagai negeri yang mencanangkan kebajikan rakyat, masalah yang berpunca daripada kebanjiran warga asing itu perlu diatasi segera.

"Saya telah meninjau sendiri sekitar Jalan Teratai hari ini dan memang banyak sampah dan berbau. Bagaimana penduduk di sini hendak hidup sihat jika persekitaran tidak bersih.

"Saya harap pihak berkuasa tempatan akan mengambil tindakan segera terhadap masalah ini dan jangan hanya pandai menaikkan cukai pintu sahaja tetapi perkhidmatan yang diberikan tidak setimpal," katanya.

Beliau berkata demikian selepas mengadakan lawatan ke kawasan perumahan di sekitar Jalan Teratai dan mendengar keluhan penduduk di sini hari ini.

Noh yang juga Pengerusi Majlis Tindakan Persekutuan Negeri Selangor (MTPNS) turut mengumumkan bantuan RM20,000 kepada persatuan penduduk di Jalan Teratai.

Menurutnya, bantuan tersebut akan disalurkan selewat-lewatnya minggu ini bagi membolehkan gotong royong diadakan sementara menunggu tindakan lanjut daripada pihak MPK.

Tambah Noh, pihaknya juga akan menulis surat kepada Jabatan Sumber Manusia agar dapat melakukan siasatan terhadap dakwaan penduduk mengenai rumah teres yang dijadikan asrama dan dihuni sehingga 40 orang pekerja warga asing.

"Saya juga akan meminta bantuan dan menyarankan kepada Kementerian Dalam Negeri (KDN) agar turut melakukan pemeriksaan dalam asrama pekerja warga asing dan bukannya di tepi jalan sahaja.

"Ini kerana saya mendapat aduan yang pihak berkuasa tempatan tidak dibenarkan masuk ke asrama pekerja untuk membuat pemeriksaan," katanya lagi.

Dalam pada itu, Noh turut menegur sikap MPK yang dilihat seperti 'pilih bulu' apabila hanya merobohkan gerai haram yang diusahakan peniaga tempatan tetapi tidak menyentuh gerai haram peniaga warga asing.

"Jika nak roboh, roboh dua-dua. Jangan pilih kasih hingga peniaga tempatan ini rasa mereka dianaktirikan dan menumpang di negeri sendiri sementara orang luar boleh buat sesuka hati," tambahnya.

Kerjasama penduduk dan pemaju mudahkan pembangunan - Raja Nong Chik

Posted: 08 Sep 2013 12:00 PM PDT

Raja Nong Chik Raja Zainal Abidin (kiri) menyampaikan sumbangan kepada kanak-kanak dalam Majlis Mesra Aidilfitri Penduduk Flat empat tingkat Kampung Kerinchi, Lembah Pantai, Kuala Lumpur, semalam.

KUALA LUMPUR 8 Sept. - Sikap terbuka dan kerjasama antara penduduk dan pemaju amat penting bagi membolehkan kerajaan melaksanakan pelbagai program pembangunan demi kesejahteraan rakyat.

Ketua UMNO Bahagian Lembah Pantai, Datuk Raja Nong Chik Raja Zainal Abidin berkata, sikap sedemikian perlu kerana ia merupakan satu kekuatan dan benteng yang sukar ditembusi oleh mana-mana pihak.

Menurutnya, nilai berkenaan juga mampu menjadi platform kepada kerajaan merealisasikan pembangunan bagi manfaat bersama.

"Contohnya projek pembangunan semula Flat empat tingkat Kampung Kerinchi.

"Walaupun pada peringkat awal terdapat sedikit masalah dari segi hak milik dan proses pertukaran nama dalam kalangan pemilik sedia ada, kerjasama serta kesefahaman yang wujud antara kedua-dua pihak (penduduk dan pemaju) membolehkan pembangunan semula tapak flat berkenaan dilaksanakan," katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita dalam Majlis Mesra Aidilfitri Penduduk Flat empat tingkat Kampung Kerinci, di Lembah Pantai, semalam.

Yang turut hadir, Pengarah Suez Domain Sdn. Bhd., Datuk Yasran Hussain dan Abdul Hadi Ahmad.

Dalam perkembangan lain, Raja Nong Chik menyambut baik pencalonannya untuk mempertahankan jawatan dalam Majlis Tertinggi UMNO pada pemilihan parti Oktober ini.

Katanya, keputusan yang dibuat oleh Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Wilayah Persekutuan, Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor itu amat dihargai.

"UMNO perlu merapatkan barisan dan memberi tumpuan kepada pilihan raya akan datang biarpun tempohnya masih lama.

"Kerjasama parti komponen lain juga perlu khususnya untuk penambahan undi kerana kawasan-kawasan di Wilayah Persekutuan terdapat banyak pembangunan dan pengundi juga bertambah," tambahnya.

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved