Rabu, 18 September 2013

Utusan Online - Johor


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Johor


Singgah di Muar, Batu Pahat

Posted: 17 Sep 2013 11:50 AM PDT

Oleh ZULHISHAM ISAHAK
utusanjohor@utusan.com.my

SHAFIE Apdal (tengah) mendengar sesuatu yang diperkatakan oleh Ab. Aziz Kaprawi (kiri) sambil diperhatikan oleh Saipolbahri Suib (kanan) dalam Majlis Meraikan Bakal Haji DUN Bukit Naning di Kampung Tengah dekat Air Hitam, Muar, Johor, malam kelmarin.

MUAR 17 Sept. - Penduduk di Muar dan Batu Pahat akan menikmati kemudahan sistem pengangkutan moden dan bersepadu apabila Projek Kereta Api Laju (HSR) antara Singapura dan Kuala Lumpur dijadual mempunyai transit di kedua-dua daerah itu.

Timbalan Menteri Pengangkutan, Datuk Ab. Aziz Kaprawi berkata, HSR tersebut akan menghantar dan mengambil penumpang di Muar dan Batu Pahat sekali gus memberi banyak manfaat kepada penduduk terlibat serta di sepanjang laluannya.

"Dengan adanya pengangkutan kereta api laju ini, jika orang Muar mahu pergi Kuala Lumpur akan ambil masa lebih kurang setengah jam atau 40 minit sahaja. Ini memberi kelebihan kepada orang Muar atau Batu Pahat dengan kemudahan ini.

"Ini adalah perkembangan terbaru dalam sistem pengangkutan kita," katanya ketika berucap pada Majlis Meraikan Bakal Haji Dewan Undangan Negeri (DUN) Bukit Naning di Dataran Kampung Tengah, Air Hitam, Bakri, dekat sini malam semalam.

Yang turut hadir Naib Presiden UMNO, Datuk Seri Shafie Apdal yang juga Menteri Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah serta ADUN Bukit Naning, Datuk Saipolbahri Shuib.

Projek HSR tersebut yang dijadual siap menjelang 2020, kini dalam proses rundingan antara Malaysia dan Singapura sebelum pengeluaran tender diumumkan akhir tahun ini dan sejurus itu projek mega tersebut akan dimulakan.

Sementara itu, Shafie ketika berucap mengingatkan penduduk Bukit Naning supaya menghargai keamanan yang dikecapi negara pada hari ini sehingga mereka bebas melakukan kegiatan harian termasuk meraikan perayaan-perayaan penting.

Beliau berkata, Sabah dan Sarawak turut merasai nikmat dan rahmat tersebut selepas menyertai Tanah Melayu dalam pembentukan Malaysia pada 1963 serta menyifatkan pilihan kedua-dua negeri itu untuk bergabung sebagai tepat.

Shafie mengingatkan mereka supaya mengambil iktibar keadaan dan konflik yang berlaku di negara Islam seperti Iraq serta Syria apabila rakyat tidak berdosa menjadi korban dan kesannya negara menjadi tidak maju dan aman.

Dalam perkembangan lain, Saipolbahri yang juga Pengerusi Pertubuhan Peladang Kebangsaan (Nafas) mengingatkan lebih 50 bakal haji supaya menjaga kesihatan dan mengharapkan mereka berjaya menunaikan rukun Islam kelima itu.

Lapan PDK baharu bela golongan OKU - Asiah

Posted: 17 Sep 2013 11:50 AM PDT

KONTINJEN Kelantan muncul juara keseluruhan Fiesta Sukan dan Kesenian JKM 2013 di Stadium Tertutup MBJB di Johor Bahru, Johor, kelmarin.

JOHOR BAHRU 17 Sept. - Kerajaan negeri bercadang membina sekurang-kurangnya lapan buah Pusat Pemulihan Dalam Komuniti (PDK) pada 2014 agar nasib golongan orang kurang upaya (OKU) di negeri ini tidak diabaikan.

Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan Wanita dan Keluarga negeri, Asiah Md. Ariff berkata, kemudahan prasarana tersebut perlu diberi perhatian supaya golongan OKU tidak tersisih dan mendapat perhatian secukupnya.

Katanya, kerajaan negeri memperuntukkan kira-kira RM250,000 bagi membina sebuah PDK baru dan ada juga PDK yang diubah suai daripada premis sedia ada.

"Sehingga kini, terdapat 66 buah PDK yang berada di seluruh negeri ini dan semuanya dikendali dan diselenggara dengan baik oleh JKM (Jabatan Kebajikan Masyarakat) negeri," katanya.

Beliau berkata demikian ketika berucap dalam Majlis Penutup Fiesta Sukan dan Kesenian JKM 2013, di Stadium MBJB, di sini semalam yang turut dihadiri Ketua Pengarah JKM, Datuk Norani Mohd. Hashim

Tambah Asiah, lokasi tapak pembinaan PDK baharu pada tahun hadapan masih lagi di peringkat awal perbincangan dan belum diputuskan.

Sementara itu, Norani memberitahu, fiesta berkenaan yang julung kali dianjurkan itu diharap mampu menjadi pemangkin kepada warga JKM untuk saling berhubungan dengan lebih erat.

"Sukan dan seni sememangnya satu aktiviti yang mempunyai ramai peminat dan berharap fiesta ini mendapat respons yang baik di kalangan warga JKM yang terlibat secara langsung ataupun tidak.

"Walau apa pun, syabas diucapkan kepada kontinjen Kelantan yang menjuarai edisi kali pertama ini dan tahniah juga kepada pasukan lain kerana sama-sama menjayakannya," kata beliau.

Dalam majlis yang sama turut diumumkan JKM Kedah akan menjadi tuan rumah bagi edisi kedua fiesta tersebut pada 2015 selepas Johor dipilih sebagai tuan rumah kali pertama.

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved