Ahad, 14 April 2013

Utusan Online - Pemotoran


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Pemotoran


Nissan Murano kekalkan prestij

Posted: 14 Apr 2013 12:20 PM PDT

Oleh JOHARDY IBRAHIM
pengarang@utusan.com.my

Pembaharuan di bahagian belakang kenderaan termasuklah rekaan lampu LED yang kemas dan ekzos berkembar yang menampilkan gaya cergas.

KETIKA pengeluar kereta menampilkan versi kenderaan utiliti sukan (SUV) bercorak 'kotak', Nissan mengorak langkah berani menampilkan reka bentuk lain dari yang lain menerusi Nissan Murano pada 2002. Dilabel sebagai 'cross-over' SUV bersaiz pertengahan iaitu menampilkan ciri SUV dengan pengalaman pemanduan kereta sedan, Murano kemudiannya menjadi popular di seluruh dunia.

Di Malaysia, Murano dikategorikan sebagai kereta mewah, maka sesiapa yang memilikinya terutama yang dibeli dari pengedar bertauliah Edaran Tan Chong Motors (ETCM) boleh dianggap sebagai 'orang kaya' - mungkin kerana harganya. Secara ringkas, Murano adalah simbol kemewahan pemiliknya.

ETCM memperkenalkan generasi kedua Murano ke pasaran Malaysia sejak tahun lalu. Antara pembaharuan yang dilakukan adalah reka bentuk gril yang lebih berani, bamper hadapan yang baharu dan dilengkapi dengan rim aloi berjejari 5Y 18 inci yang menawan.

Pembaharuan di bahagian belakangnya termasuklah rekaan lampu LED yang kemas dan ekzos berkembar yang menampilkan gaya cergas.

Perubahan-perubahan yang dilakukan pada ruang dalaman ialah tempat duduk kulit 'double stitching,' bacaan 'Fine Vision Meter', konsol tengah yang direka semula bersama kawalan putar yang lebih baik, paparan tengah di posisi baru demi penglihatan yang lebih jelas serta port USB.

Badan keseluruhan Murano ialah lebar 1,885 milimeter (mm), tinggi 1,730 mm dan asas roda 2,825 mm. Ciri umum yang sememangnya menjadi identiti setiap kereta Nissan ialah keluasan ruang dalaman. Dengan aras bumbung dan ruang kaki yang memuaskan, tempat duduk belakang dengan mudah boleh menempatkan tiga penumpang dewasa.

Murano menggunakan enjin 3.5-liter V6 yang mampu menghasilkan kuasa sehingga 260PS @ 6,000rpm dan tork puncak 336Nm @ 4,400rpm.

Ia dipadankan dengan transmisi Xtronic CVT termaju dengan 'All-Wheel Drive System' yang pintar.

Daripada segi keselamatan, Murano dilengkapi dengan enam beg udara, penahan kepala aktif, Kawalan Dinamik Kenderaan (VDC) dan binaan zon badan dengan pengurangan kecederaan ke atas pejalan kaki sekiranya berlaku perlanggaran.

Murano diimport sepenuhnya dari Jepun. SUV ini ditawarkan pada harga atas jalan tidak termasuk insurans, cukai jalan dan caj-caj pendaftaran berkaitan di Semenanjung Malaysia RM318,782.50.

ECTM menawarkan jaminan selama tiga tahun atau perbatuan 100,000 kilometer (yang mana tiba terlebih dahulu). Perkhidmatan selepas jualan ETCM menyediakan bantuan 24 jam di tepi jalan, menunda dan pembaikan kecil serta-merta di Malaysia.

Para pelanggan boleh mengharapkan kepercayaan dan bantuan melalui perkhidmatan yang disediakan oleh ETCM bagi mengekalkan prestasi dan nilai jualan semula kenderaan.

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved