Sabtu, 30 Mac 2013

Utusan Online - Johor


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Johor


Rakyat asing akan diusir

Posted: 29 Mar 2013 12:47 PM PDT

Oleh NURUL HUDA HASSAN
utusanjohor@utusan.com.my

Mohd. Mokhtar Mohd. Shariff, menyampaikan anugerah kepada anaknya, Mohd. Naim yang mendapat keputusan cemerlang dalam PMR selepas merasmikan Majlis Anugerah Kecemerlangan Akademik Anak-Anak Polis di IPK Johor, Johor Bahru, semalam.

JOHOR BAHRU 29 Mac - Polis memberi amaran kepada rakyat asing yang bekerja di negara ini, supaya sentiasa mematuhi undang-undang dan tidak mencetuskan rusuhan atau kekacauan yang boleh menjejaskan ketenteraman awam.

Tegas Ketua Polis Johor, Datuk Mohd. Mokhtar Mohd. Shariff, pihaknya tidak teragak-agak mengambil tindakan termasuk mengusir pulang mana-mana rakyat asing yang didapati melanggar undang-undang negara ini.

Beliau berkata, pihaknya kini sedang bekerjasama dengan Jabatan Imigresen untuk mengenal pasti warga asing yang melanggar syarat bekerja di negara ini bagi membolehkan tindakan mengusir mereka dilakukan.

"Saya nak ingatkan mereka ini (rakyat asing) yang datang ke negara orang nak cari kerja. Buatlah cara nak cari kerja, jangan sibuk buat kacau, mabuk dan kacau anak dara orang sebab polis tidak akan teragak-agak ambil tindakan terhadap mereka.

"Kita akan bekerjasama dengan imigresen. Kalau ada antara mereka ini yang menyalahi undang-undang, 'bungkus' sahaja mereka dan hantar balik (negara asal)," katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita ketika ditemui selepas menghadiri Majlis Pemakaian Pangkat Untuk Pegawai Kanan dan Rendah Polis Kontinjen Johor 2013 dan Anugerah Kecemerlangan Akademik Anak-Anak Polis Johor di Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPK) Johor di sini hari ini.

Beliau mengulas mengenai insiden rusuhan melibatkan warga Nepal dan rakyat tempatan di asrama pekerja warga asing terbabit di Blok 20 Taman Cendana, Pasir Gudang di sini pada 24 Mac lalu.

Dalam kejadian itu, polis telah menahan 22 orang termasuk rakyat asing dan tempatan bagi membantu siasatan kes tersebut.

Sebelum itu pada 8 Mac lalu, satu lagi insiden rusuhan membabitkan lebih 150 rakyat asing dengan pihak pengurusan syarikat tempat mereka bekerja berlaku di sebuah kilang perabot di Kawasan Perindustrian Parit Jamil di Muar.

Rusuhan tercetus selepas pekerja asing berkenaan mengadakan mogok dan tidak mahu bekerja bagi menuntut pelaksanaan gaji minimum.

Jadikan kenaikan pangkat dorongan tingkat mutu kerja

Posted: 29 Mar 2013 12:47 PM PDT

JOHOR BAHRU 29 Mac - Semua pegawai dan anggota polis yang dinaikkan pangkat perlu jadikan kenaikan tersebut sebagai dorongan untuk meningkatkan mutu kerja terbaik pada masa akan datang.

Ketua Polis Johor, Datuk Mohd. Mokhtar Mohd. Shariff berkata, mereka yang menerima insentif itu juga perlu memberikan yang terbaik dalam menggalas tanggungjawab sekali gus membalas kepercayaan diberi pucuk pimpinan pasukan.

''Apabila sudah naik pangkat, tanggungjawab juga semakin besar.

''Jadi saya berharap mereka ini dapat menjalankan amanah yang diberikan dan tidak lupa untuk menjaga nama pasukan dan sebarang tindakan dibuat juga mengikut lunas undang-undang,'' katanya kepada pemberita selepas Majlis Pemakaian Pangkat Untuk Pegawai Kanan dan Rendah Polis Kontinjen Johor 2013 dan Anugerah Kecemerlangan Akademik Anak-Anak Polis Johor di Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPK) Johor di sini hari ini.

Selain itu katanya, mereka juga diharap dapat melakukan tugas dengan berkualiti dan berintegriti.

Pada majlis itu, seramai 11 pegawai dan 227 anggota polis, masing-masing menerima kenaikan di dalam pelbagai pangkat.

Sementara itu, salah seorang penerima anugerah ialah anak Mohd. Mokhtar sendiri iaitu Mohd. Naim.

Pelajar Maktab Sultan Abu Bakar itu mendapat 8A dalam peperiksaan Penilaian Menengah Rendah (PMR) tahun lalu.

Dia yang mengambil aliran Sains menzahirkan ucapan terima kasih terutama kepada ibu, Datin Bibi Zakiah Meraslam dan ayahnya serta guru-guru yang banyak memberi bimbingan kepadanya sehingga mampu mencapai keputusan cemerlang.

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved