Sabtu, 5 November 2011

Utusan Online - Rencana


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Rencana


Haji lambang kekuatan ummah

Posted:

Haji lambang kekuatan ummah

Haji lambang kekuatan ummah

Oleh Mohd. Radzi Mohd. Zin

PADA hari ini, jutaan umat Islam yang menjadi tetamu Allah di Mekah sedang berhimpun melakukan ibadat untuk taqarrub atau mendekatkan diri kepada Allah SWT, pencipta sekelian makhluk yang ada di muka bumi ini.

Semestinya, berbahagialah mereka yang dijemput oleh Allah SWT mengerjakan haji kerana ganjaran bagi haji yang mabrur (diterima) itu adalah syurga.

Ia sebagai mana sabda Nabi SAW yang bermaksud daripada Abu Hurairah r.a: Bahawa Rasulullah SAW bersabda: Mengerjakan umrah sehingga umrah seterusnya adalah penghapus dosa di antara keduanya. Haji Mabrur tidak terbalas melainkan syurga. (riwayat Bukhari dan Muslim)

Menunaikan haji mengikut syarak bermaksud mengunjungi Baitullah al-Haram di Mekah pada bulan-bulan haji untuk mengerjakan ibadat-ibadat tertentu menurut syarat-syaratnya.

Sebagai umat Islam, menunaikan haji adalah pelengkap bagi rukun Islam iaitu selepas mengucap syahadat, solat fardu lima waktu, puasa Ramadan dan menunaikan zakat.

Antara dalil kewajipan haji adalah firman Allah SWT yang bermaksud: Dan serulah kepada manusia dengan (kewajipan) mengerjakan haji, nescaya mereka akan datang sama dengan berjalan kaki atau berkenderaan dari segenap ceruk rantau yang jauh lagi dalam. (al-Hajj: 27)

Manifestasi

Jika dihalusi hierarki rukun Islam itu fahamlah kita mengapa ibadat haji diletakkan di tangga kelima ditambah pula syarat berkemampuan.

Secara tidak langsung, ibadat haji adalah kemuncak manifestasi keimanan orang yang bergelar Muslim. Ini kerana mereka yang pergi haji ini sudah semestinya mereka yang istiqamah melaksanakan empat lagi rukun Islam yang terdahulu.

Jarang atau luar biasa bagi orang yang tidak solat tiba-tiba mahu pergi menunaikan haji. Sebabnya, golongan begini tidak merasai lambaian Kaabah atau kerinduan menjejak kaki ke Tanah Suci, tempat kelahiran Nabi Muhammad SAW dan seterusnya ke Madinah, tempat wafatnya baginda SAW.

Sememangnya ganjaran syurga bagi haji mabrur adalah hadiah paling istimewa dan berharga. Oleh itu, sudah semestinya ia memerlukan kepada usaha dan pengorbanan sebelum kita boleh mencapainya.

Inilah antara falsafah haji di mana ia bukan sahaja memerlukan kita mematuhi segala syarat, rukun dan wajib haji tetapi juga menjaga tingkah laku dan percakapan.

Demikianlah antara lain hikmah mengapa menunaikan haji itu hanya difardukan sekali kepada umat Islam yang berkemampuan. Maknanya, dengan peluang yang sekali itulah jemaah haji perlu melakukan yang terbaik supaya memperoleh haji mabrur.

Antara faktor mencapainya adalah sumber harta atau belanja menunaikan haji yang bersih daripada perkara haram dan syubhat. Seperkara yang paling penting adalah niat kita menunaikan haji adalah kerana Allah SWT bukan untuk menunjuk-nunjuk apatah lagi untuk meraih panggilan "tuan haji" atau "hajah".

Menjelaskan hal ini terdapat hadis berkaitan haji mabrur iaitu Rasulullah SAW bersabda: Haji Mabrur tiada ganjarannya kecuali syurga". Ditanya baginda SAW apakah yang dimaksudkan dengan haji yang diperelokkan itu (haji mabrur). Baginda SAW bersabda: "Memberi makan dan elok percakapan".

Ibadat haji juga membuktikan bahawa pangkat dan kedudukan tinggi atau bangsawannya seseorang itu bukanlah jaminan kedudukannya tinggi di sisi Allah.

Sebab itu kita lihat dalam mengerjakan tawaf misalnya, semua orang Mukmin memakai kain ihram yang serupa warna putih. Biar sekaya mana pun individu itu tetapi kain ihramnya tetap dua helai dan tidak berjahit.

Begitu juga dengan pusingan tawaf. Semua jemaah haji berjalan kaki bagi yang berkuasa. Tidak ada yang dibenarkan menaiki kenderaan berjentera baik kereta atau motosikal.

Dalam segi ibadat tawaf sebanyak tujuh kali walau setinggi mana pun pangkat seseorang itu di muka bumi ini baik raja, sultan atau pun pembesar negara, semuanya patuh bertawaf tujuh pusingan.

Semua ini adalah antara bukti betapa Islam itu tidak melihat kepada pangkat atau warna kulit penganutnya. Sebaliknya, mereka yang paling bertakwa adalah orang yang tinggi kedudukannya di sisi Allah.

Ibadat melontar jamrah pula adalah simbolik kepada membuang sifat-sifat mazmumah yang ada pada diri manusia. Antaranya hasad, sombong, riak, sum'ah dan sebagainya.

Perhimpunan manifestasi kesatuan umat

Kehadiran jutaan umat Islam dari seluruh dunia pada hari Wuquf di Arafah pula adalah manifestasi kesatuan umat Islam di bawah kalimah tauhid, La Ila Haillallah Muhammadar Rasulullah.

Pada saat ini, segala fahaman atau perbezaan pendapat diketepikan. Ia termasuk ideologi politik, sifat assabiah orang 'ajam (arab) atau bukan 'ajam dan juga warna kulit.

Tiada himpunan lain di atas muka bumi ini waima Perhimpunan Agung Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu yang dapat menandingi ramai dan hebatnya perjumpaan umat Islam di Arafah.

Justeru, muktamar yang menunjukkan kesatuan umat setahun sekali ini wajar dimanifestasi sebagai wehdah atau kesatuan umat Islam di seluruh dunia.

Sikap toleransi, kasih sayang dan bantu membantu dalam ibadat haji ini wajar dikembangkan sehingga menjadi amalan setiap negara Muslim.

Dengan itu, negara-negara Islam tidak lagi berhadapan dengan konflik sesama sendiri sehingga membawa kepada pertumpahan darah atau anarki.

Sepatutnya, negara-negara Islam menunjukkan contoh tauladan daripada segi menjaga hubungan silaturrahim kerana orang yang beriman itu adalah bersaudara.

Ini ditegaskan menerusi firman Allah SWT yang bermaksud: Sesungguhnya orang-orang mukmin itu bersaudara. Kerena itu damaikanlah antara kedua saudaramu itu dan bertakwalah kepada Allah supaya kamu mendapat rahmat. (al-Hujurat : 10)

Tidak susah untuk kita melaksanakannya jika semua umat Islam menghayati ayat Allah itu tadi. Malah, suasana di Mekah dan Madinah juga menyuburkan rasa persaudaraan ini.

Sebabnya, menjadi budaya orang Arab mengucap salam apabila bertemu sesama Islam. Pengalaman begini bukan asing bagi umat Islam Malaysia yang berkunjung ke Tanah Suci.

Mendoakan kebaikan

Malah, dalam sesetengah keadaan, jemaah haji Malaysia pun terikut-ikut dengan budaya ini dan memberi salam apabila bertemu dengan saudara seagama tidak kira daripada negara mana sekali pun.

Pendek kata, kalau umat Islam saling mendoakan kebaikan antara satu sama lain, bagaimana kita boleh bergaduh, berkelahi sehingga membawa kepada pertumpahan darah?

Dalam kita menyambut Hari Raya Aidiladha, mari kita memperbaiki ibadat sunat muakkad di dalamnya iaitu mengadakan korban. Di Malaysia, kebanyakan penduduk taman perumahan di kampung atau di bandar menyembelih haiwan ternakan sebagai tanda bersyukur atas nikmat yang dikurniakan Allah.

Apa yang perlu diperhalusi adalah dalam segi sifat ihsan kita semasa menyembelih haiwan sama ada lembu, kambing mahu pun unta.

Janganlah kita melakukan 'penyeksaan' tanpa disedari. Antaranya duduk di atas haiwan tersebut, menindih badannya dengan pelbagai jenis kayu, menjatuhkannya dengan kasar dan lebih kejam lagi melapahnya sebelum ia benar-benar mati.

Begitu juga dengan petugas dan penerima daging korban. Jangan hendaknya belum pun selesai kerja-kerja memotong daging korban, ekor lembu sudah hilang atau ada yang mengambil daging melebihi daripada yang sepatutnya.

Berhati-hatilah supaya usaha kita membantu kerja-kerja menyembelih haiwan korban yang sepatutnya mendapat ganjaran pahala bertukar kepada beroleh dosa gara-gara mengambil hak orang lain.

Pada masa yang sama, marilah kita menghidupkan Aidiladha dan tiga hari tasyrik dengan laungan takbir sebagai meraikan saudara-saudara kita yang berjuang melakukan ibadat haji.

Full content generated by Get Full RSS.

Bisik-Bisik Mingguan

Posted:

Bisik-Bisik Mingguan

Bisik-Bisik Mingguan

Oleh Awang Selamat

SEKS bebas dan agenda
Sehingga semalam, tidak silap Awang, tiada pendirian rasmi Parti Keadilan Rakyat (PKR) terhadap isu penganjuran program promosi seks bebas atau apa yang dipanggil sebagai Seksualiti Merdeka.

Pemimpin utamanya, Anwar Ibrahim yang juga ketua pembangkang, berdiam. Begitu juga dengan Wan Azizah Wan Ismail, Azmin Ali dan Nurul Izzah. Isu-isu lain mereka lantang dan cepat respons tetapi berbeza kali ini. Apakah mereka menyokong program itu atau menentang, adalah tidak pasti.

Ini mencetuskan tanda tanya ramai. Lebih-lebih lagi Anwar pernah dua kali dihadapkan ke mahkamah atas tuduhan liwat. Beliau turut dikaitkan dengan isu rakaman video seks bersama wanita dipercayai pelacur asing.

Seandainya PKR tidak mengambil pendirian, ia juga sesuatu yang pasti menjadi perhatian analisis. Kita tunggu.

Rakyat daripada pelbagai kaum, badan bukan kerajaan (NGO) dan pemimpin semua agama telah menyatakan bantahan kepada penganjuran program promosi seks bebas, Seksualiti Merdeka.

Majlis Peguam dan bekas pengerusinya, S. Ambiga (perancang perhimpunan haram 9 Julai) menjadi tumpuan kemarahan ramai kerana mereka adalah di antara penganjur program itu.

Gelombang bantahan itu akhirnya memaksa penganjur menghentikan acara awam berkaitan program tersebut. Bagaimanapun penganjur tetap mempertahankan tindakan mereka untuk memperjuangkan hak golongan lesbian, gay, biseksual dan transgender (LGBT).

Pada Awang, ia adalah isyarat bahawa agenda pihak berkenaan masih terus menyala. Ia perlu diwaspadai oleh pihak berkuasa betapa gerakan mereka tetap menjadi ancaman. Ia bukan sekadar isu hak asasi manusia malah lebih daripada itu untuk menggugat agama, perlembagaan, budaya murni dan institusi kekeluargaan.

Sepatutnya tindakan pendakwaan mengikut perundangan yang sesuai sudah boleh dikenakan ke atas mana-mana pihak. Adalah tidak memadai sekadar polis mengharamkan program itu.

Apa pun, Awang mengucapkan tahniah kepada semua kerana bangkit bersatu menentang percubaan untuk menghalalkan gejala LGBT di negara ini.

Jika tiada penentangan seperti itu, nescaya gejala seks luar tabii yang sudah pun menular meluas secara gelap, akan dihalal dan dibudayakan.

Maka akan muncullah banyak perarakan homoseksual di negara ini sebagaimana berlaku di Barat. Awang tak rela melihat semua itu.

Kepada pemimpin tertentu Pas seperti Hadi Awang, Nik Aziz Nik Mat, Mohamed Sabu dan ketiga-tiga Naib Presidennya, isu program seks bebas adalah satu lagi pengajaran.

Penganjur program itu mendapat rangsangan untuk melakukan apa sahaja selepas menerima sokongan padu Pas ketika menganjurkan perhimpunan haram 9 Julai.

Sehingga kini, belum ada pendirian rasmi daripada Pas berhubung program promosi seks bebas. Yang ada cuma reaksi secara individu pemimpin tertentu. Dalam dua lagi isu yang mencabar kepentingan Islam iaitu pemeriksaan JAIS terhadap gereja dan Himpunan Anti Murtad, Pas senyap kerana memilih untuk menjaga kepentingan DAP.

Itulah akibat kalau beberapa pemimpin Pas bertuankan DAP, Ambiga dan seorang pemimpin yang mengamalkan budaya songsang.

Belum pernah dalam sejarah Pas tunduk kepada percaturan pihak lain. Awang melihat, selagi Pas dikuasai oleh puak Anwarinas, selagi itulah parti tersebut boleh dicucuk hidung oleh musuh Islam.

Bagaimanapun Awang percaya ketika ramai orang Islam kecewa dengan kepimpinan Pas, harapan mereka masih bersandar kepada kelompok yang rasional di dalam parti itu.

Antaranya Dr. Hasan Ali, Nasrudin Hassan Tantawi dan Nik Abduh. Begitu juga kepada Mustafa Ali, Harun Din, Harun Taib, Nasharudin Mat Isa dan Azizan Razak yang boleh diharap. Mereka serta sebahagian lagi ahli dan penyokong masih meletakkan kepentingan Islam mengatasi muslihat politik dan agenda peribadi. Semoga Allah terus memberikan mereka kekuatan. Insyallah.

Lagi provokasi DAP

Tidak habis-habis institusi penting negara menjadi sasaran DAP. Kali ini, parti tersebut bertekad untuk mengurangkan saiz kakitangan awam kepada separuh berbanding sekarang, jika dapat memerintah negara.

Itulah yang dicanangkan oleh Setiausaha Penerangan DAP, Tony Pua pada satu seminar di Johor baru-baru ini. Menurut laporan akhbar Cina, satu projek khas akan dilaksanakan bagi tujuan tersebut.

Antara lain Pua menyatakan pembangkang tidak akan mengambil ramai graduan universiti menyertai sektor awam. Selain itu, jika mahu membuat pengambilan, hanya memilih yang berkualiti dan menggalakkan kakitangan sudah tua berhenti kerja.

Pertanyaan Awang apakah ia bermakna peluang graduan untuk berkhidmat dalam sektor awam semakin mengecil, apakah kakitangan awam yang ada sekarang rata-ratanya tidak berkualiti dan berdaya saing; dan apakah tiada masa depan bagi kakitangan awam yang agak lanjut usia?

Awang melihat kenyataan tersebut sebagai satu lagi provokasi DAP yang tersirat agenda tertentu.

Biarlah seluruh kakitangan awam terutama yang masih menyokong pakatan pembangkang renungkan pemikiran dan muslihat DAP terhadap perkhidmatan awam.

Bayangkan nanti nasib kakitangan awam di negara ini jika pakatan pembangkang memerintah?

Sektor tersebut yang merupakan nadi penting pembangunan negara dan sentiasa dihargai selama ini, akan dikoyak-koyak oleh DAP. Selama ini pun, parti itu tidak prihatin kepada perkhidmatan awam, asyik ditohmah dan diperlekehkan.

Aneh mengapa sektor perkhidmatan awam menjadi sasaran semata-mata, apakah kerana majoritinya orang Melayu? Sepatutnya DAP yang mendakwa memperjuangkan keadilan untuk semua kaum turut sama membela nasib kakitangan awam. Imbuhan yang dinikmati kakitangan awam masih rendah jika dibandingkan dengan sektor swasta dan persendirian yang dikuasai oleh majikan Cina. Sektor itu yang mengaut keuntungan besar hanya terbatas untuk satu kaum sahaja meskipun banyak syarikat memperoleh bisnes dan kontrak daripada kerajaan.

Kenapa, majikan sektor swasta dan persendirian tidak disentuh? Sepatutnya Pua melaksanakan kempen memujuk majikan Cina mengambil lebih ramai orang Melayu dan India menyertai sektor swasta termasuk di peringkat pengurusan kanan dan pertengahan. Janganlah guna strategi hadkan pengambilan berdasarkan kebolehan berbahasa Mandarin.

Lalu Awang tertarik dengan cabaran Ahli Parlimen Johor Bahru, Shahrir Samad agar kerajaan pakatan pembangkang melaksanakan terlebih dahulu rancangan pemberhentian kakitangan awam di negeri-negeri yang mereka kuasai. Sediakah cabaran itu disahut? Shahrir juga melihat kenyataan itu bukanlah bersifat penyelesaian daripada persoalan ekonomi tetapi hanya mahu menaikkan sentimen rasis di kalangan rakyat. Awang setuju.

Sudah banyak kali Awang menulis bahawa DAP adalah parti paling rasis. Tak perlu membuang masa berhujah panjang lebar. Itulah realitinya.

Thompson dan bahasa

Sekali lagi Pengerusi Subsidiari-Subsidiari ExxonMobil di Malaysia, Hugh W. Thompson mencuri perhatian dengan kesungguhannya menggunakan Bahasa Kebangsaan.

Pada majlis penyampaian Hadiah Sastera Kumpulan Utusan-ExxonMobil ke-25, baru-baru ini, beliau memilih untuk berucap dalam bahasa kita.

Walaupun dibenarkan untuk menggunakan bahasa Inggeris atas sifatnya sebagai ekspatriat, Thompson tetap dengan pilihan beliau.

Penampilannya berbahasa Melayu di khalayak ramai, bukan kali pertama. Pada peraduan musim lepas, Thompson menambat hati hadirin dengan berucap sebahagiannya dalam Bahasa Kebangsaan.

Kali ini, komitmennya lebih tinggi. Majlis yang dirasmikan oleh Timbalan Perdana Menteri, Muhyiddin Yassin menyaksikan Thompson berucap sepenuhnya dalam Bahasa Kebangsaan.

Walaupun disampaikan perlahan-lahan, beliau dapat menyempurnakan ucapan, yang diselitkan pantun, dengan baik. Para hadirin termasuk Muhyiddin memberikan tepukan gemuruh kepadanya.

Awang angkat topi kepada beliau kerana bersungguh-sungguh menterjemahkan rasa hormatnya terhadap Bahasa Kebangsaan menerusi ucapan. Merangkak-rangkak dan pelat sekalipun, digagahkan jua.

Apa yang Awang saksikan malam itu meredakan seketika keresahan terhadap kecenderungan banyak pihak yang kian mengabaikan Bahasa Kebangsaan.

Full content generated by Get Full RSS.
Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved