Sabtu, 5 November 2011

Utusan Online - Johor


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Johor


154 keluarga dapat rumah baru

Posted:

154 keluarga dapat rumah baru

154 keluarga dapat rumah baru

Oleh NURUL HUDA HASSAN
huda.hassan@utusan.com.my


ABDUL Ghani Othman memotong riben sebagai gimik perasmian rumah contoh bagi penempatan semula penduduk Jalan Melati dan Jalan Kiambang di Kampung Oren, Ulu Tiram, Johor Bahru, kelmarin. - UTUSAN/NASIRRUDDIN YAZID


JOHOR BAHRU 5 Nov. - Seramai 154 keluarga di Kampung Oren, Ulu Tiram yang rumah mereka sering dinaiki air setiap kali hujan lebat, kini mampu menarik nafas lega apabila kerajaan negeri akan membina rumah baru untuk mereka.

Pembinaan rumah teres kos rendah dua tingkat berharga kira-kira RM78,000 seunit di Taman Bukit Tiram bagi penempatan semula itu, dimajukan oleh Johor Land Berhad iaitu syarikat dalam kumpulan Johor Corporation (JCorp).

Menteri Besar, Datuk Abdul Ghani Othman berkata, objektif pembinaan itu adalah bagi mengatasi masalah banjir yang sering menghantui penduduk di Jalan Melati dan Jalan Kiambang di kampung itu sejak lebih 15 tahun lalu.

Menurutnya, masalah banjir kilat di Kampung Oren berlaku ekoran daripada pembangunan pesat di Ulu Tiram seperti projek perumahan dan pembinaan pelbagai kemudahan infrastruktur di kawasan sekitar.

''Saya difahamkan rumah ini bakal dilengkapi tiga bilik dan dua bilik air dengan keluasan 720 kaki persegi," katanya kepada pemberita selepas merasmikan rumah contoh penempatan semula penduduk Kampung Oren di sini, semalam.

Turut hadir, Pengerusi Jawatankuasa Kerajaan Tempatan, Perumahan, Kerja Raya dan Kemudahan Awam negeri, Datuk Ahmad Zahri Jamil dan Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan Usahawan dan Koperasi, Pelajaran dan Pengajian Tinggi negeri, Datuk Maulizan Bujang.

Hadir sama, Ketua Eksekutif JCorp, Kamaruzzaman Abu Kassim; Pengarah Urusan Johor Land Berhad, Lukman Abu Bakar dan Timbalan Ketua UMNO Bahagian Tebrau, Datuk Halim Suleiman.

Abdul Ghani menambah, dengan pembinaan rumah tersebut juga, satu kejiranan lebih tersusun, harmoni dan seimbang akan disediakan sekali gus mengimbangi kepesatan pusat bandar utama dan pusat penempatan utama di daerah ini.

Sementara itu, Pengerusi Jawatankuasa Penduduk Jalan Melati dan Kiambang, Sayeed Mami, 51, berkata, penduduk melahirkan rasa gembira dengan keprihatinan kerajaan selepas masalah itu disuarakan sejak 10 tahun lalu.

Katanya, usaha kerajaan dan Johor Land itu dilihat mampu memberi penyelesaian menyeluruh kerana Jabatan Pengaliran dan Saliran (JPS) telah mengenal pasti Kampung Oren tidak sesuai didiami kerana terletak dekat dengan kawasan yang kerap dilanda banjir.

''Kebiasaannya kami akan menghadapi banjir dua atau tiga kali setahun, termasuk kejadian terbaru pada bulan Februari lalu yang menyebabkan penduduk menanggung kerugian ribuan ringgit akibat kerosakan harta benda," ujarnya.

Seorang lagi penduduk, Mohd. Arif Yaser, 54, berkata, penempatan baru yang dibina itu jelas menunjukkan keprihatinan kerjaan negeri dalam membantu rakyat menghadapi masalah.

''Syukur kerana kami bakal mendapat rumah baru, ia jauh lebih selesa dan luas dari kediaman lama selain ia dibina tanpa membebankan kami kerana hanya perlu melunaskan pinjaman lama," katanya.

Full content generated by Get Full RSS.

Warga emas diragut ibu tunggal muda

Posted:

Warga emas diragut ibu tunggal muda

Warga emas diragut ibu tunggal muda

KULAIJAYA 5 Nov. – Seorang ibu tunggal berusia 18 tahun dicekup selepas meragut seorang wanita di tempat letak kereta sebuah pasar raya di sini kelmarin.

Kejadian pukul 6 petang itu berlaku ketika mangsa berusia 59 tahun dalam perjalanan ke keretanya di tempat letak kereta pasar raya berkenaan selepas selesai membeli-belah.

Ketua Polis Daerah, Supritendan Zulkefly Yahya berkata, mangsa yang keseorangan ketika itu tiba-tiba dihampiri suspek yang kemudian bertindak merampas dompet yang dipegang mangsa.

"Setelah meragut dompet mangsa, suspek terus melarikan diri namun tindakan mangsa menjerit meminta tolong berjaya menarik perhatian orang ramai.

"Suspek berjaya ditahan oleh orang awam dan seorang anggota polis peronda yang kebetulan melalui kawasan itu," katanya pada sidang akhbar di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Kulaijaya di sini semalam.

Menurut Zulkefly, mangsa yang merupakan suri rumah tidak mengalami sebarang kerugian bagaimanapun hanya cedera ringan akibat ditolak suspek.

Katanya, pemeriksaan air kencing suspek yang menganggur itu turut mendapati positif dadah jenis syabu.

Ujarnya, suspek yang berasal dari Kulai dan mempunyai seorang anak berusia setahun bagaimanapun tidak mempunyai rekod jenayah lampau dan kini ditahan reman sehingga Isnin depan bagi membantu siasatan.

Sementara itu, dalam kes berasingan, beliau berkata, pihaknya menahan sepasang kekasih di sebuah hotel bajet di Senai dan merampas 57.4 gram dadah jenis heroin dan syabu, kelmarin.

Full content generated by Get Full RSS.
Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved