Ahad, 6 November 2011

Utusan Online - Pahang


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Pahang


Bomba Pahang sedia hadapi banjir

Posted:

Bomba Pahang sedia hadapi banjir

Bomba Pahang sedia hadapi banjir

Oleh MOHD. FAIRUZ YUSOFutusanktn@gmail.com


Pasukan Bomba dan Penyelamat membuat latihan simulasi menyelamatkan mangsa sebagai persediaan menghadapi banjir di Kuantan, baru-baru ini.


KUANTAN 6 Nov. - Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia (JBPM) Pahang melakukan persiapan dan bersedia menghadapi sebarang kemungkinan banjir serta tanah runtuh menjelang musim tengkujuh tidak lama lagi.

Timbalan Pengarahnya, Nazili Mahmood berkata, persiapan itu bukan sahaja di kalangan pegawai dan anggotanya, tetapi meliputi kelengkapan menyelamat serta kemudahan logistik.

Menurutnya, seramai 762 anggota dan pegawai bomba di seluruh negeri ini bersiap sedia untuk menghadapi pelbagai bencana yang akan berlaku pada musim itu.

"Kemungkinan cuti mereka dibekukan sekiranya perlu dan segala kelengkapan menyelamat serta logistik berada dalam keadaan baik untuk digerakkan pada waktu kecemasan," katanya kepada pemberita selepas menghadiri sesi latihan menghadapi banjir di Taman Esplanade, Tanjung Api di sini, baru-baru ini.

Dalam pada itu, Nazili memberitahu, pihaknya telah membuat kajian dan mengenalpasti lokasi berisiko tinggi dalam usaha menyelamatkan mangsa.

Jelasnya, bagi lokasi banjir, beberapa kawasan dilihat berkemungkinan dinaiki air adalah di Indera Mahkota, Kuantan; Muadzam Shah, Rompin dan Lipis.

"Manakala risiko tanah runtuh mungkin berlaku di Cameron Highlands, Genting Highlands, Karak, Jerantut dan Raub. Bagi jalan terputus pula adalah di Bera, Temerloh, Rompin, Pekan, Maran dan Kuantan," katanya.

Oleh itu, beliau meminta orang ramai lebih berwaspada dengan amaran bencana yang dikeluarkan kerajaan dan memantau pergerakan ahli keluarga masing-masing terutama anak kecil bagi mengelakkan kejadian tidak diingini.

Mengenai latihan menghadapi banjir yang diadakan di Taman Esplande, beliau berkata, pihaknya mengadakan pada waktu malam kerana ia merupakan waktu paling berisiko dalam menyelamatkan mangsa.

Tambahnya, seramai 85 anggota dan pegawai bersama tiga bot aluminium serta sebuah bot kevlar digunakan dalam latihan ini.

Katanya, latihan seperti ini diharap dapat membiasakan para anggota dalam mengukur kecekapan mereka memberi bantuan kepada mangsa.

Full content generated by Get Full RSS.

Masyarakat Felda korban 200 lembu sempena Aidiladha

Posted:

Masyarakat Felda korban 200 lembu sempena Aidiladha

Masyarakat Felda korban 200 lembu sempena Aidiladha


PENGURUS Tanah Rancangan Felda Jengka 13, Zulkifli Mustaffa (berdiri tiga dari kanan) meninjau proses pengagihan daging lembu korban di pekarangan Masjid Felda Jengka 13 di Maran, semalam.


KUALA KRAU 6 Nov. - Sebanyak 200 ekor lembu dikorbankan sempena sambutan hari raya Aidiladha hari ini yang diusahakan oleh masyarakat Felda Wilayah Jengka di sini.

Timbalan Pengerusi Jawatankuasa Kemajuan Keselamatan Rancangan (JKKR) Wilayah Jengka, Sulaiman Bakar berkata, setiap tanah rancangan melaksanakan purata lima ekor lembu, tetapi ada juga yang melakukannya sebanyak 20 ekor.

Menurutnya, Felda Wilayah Jengka mengandungi 37 tanah rancangan termasuk di bawah Parlimen Kuala Krau, Maran dan Jerantut yang mana warganya komited melaksanakan ibadah itu.

''Hukum ibadah korban itu adalah sunat mu'akkadah iaitu sunat yang sangat dituntut malah adalah sunat bagi orang yang mampu,'' katanya kepada Utusan Malaysia di sini hari ini.

Bagi Timbalan Naib Pengerusi JKKR Felda Jengka 21, Aziz Bakar, ibadah itu sudah menjadi amalan penduduk di sini sejak dahulu lagi dan tahun ini sebanyak 10 ekor lembu dikorban sebagai tanda kesyukuran.

Ini kerana katanya, pendapatan peneroka Felda agak baik berikutan harga komoditi yang stabil sekali gus memberi peluang kepada mereka melaksanakan ibadah berkenaan.

Timbalan Pengerusi JKKR Felda Jengka 16, Ismail Abdul Rahman berkata, ibadah itu adalah membuktikan warga Felda berkemampuan melaksanakannya.

Katanya, 10 ekor lembu dikorbankan termasuk sumbangan daripada Ahli Parlimen Kuala Krau, Datuk Ismail Mohamed Said yang peka dengan aktiviti berkaitan dengan tuntutan agama.

Ketua Peneroka Felda Jengka 4, Wan Mustaffa Roni Wan Hayat berkata, ia membuktikan masyarakat peneroka tidak mengabaikan tuntutan agama untuk berkorban pada musim haji.

Full content generated by Get Full RSS.

Tradisi pemimpin turun padang

Posted:

Tradisi pemimpin turun padang

Tradisi pemimpin turun padang

MARAN 6 Nov. - Tradisi pemimpin turun padang bersama rakyat akan diteruskan demi mencapai matlamat masyarakat sejahtera dan maju.

Ahli Parlimen Maran, Datuk Ismail Abdul Muttalib berkata, jaminan itu dibuat kerana ia adalah prinsip kerajaan untuk memastikan setiap perancangan dan peruntukan yang disediakan dapat dibelanjakan demi kesejahteraan rakyat.

Menurut beliau, pemimpin akan dapat melihat sendiri kemajuan projek yang dilaksanakan serta mendengar sendiri masalah dihadapi rakyat disemua peringkat.

''Ia sejajar pendekatan strategik Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak yang mengamalkan pengurusan secara teratur dan turun ke padang bersama rakyat.

''Sebagai contoh dalam Bajet 2012 pada bulan lalu menyasarkan pembangunan luar bandar yang maju, menarik dan menguntungkan dengan masyarakatnya progresif, sejahtera serta cemerlang," katanya.

Beliau berkata demikian selepas mengadakan program ziarah prihatin di Kampung Lubuk Paku di sini baru-baru ini.

Ismail yang juga Setiausaha Kelab Penyokong Wakil Rakyat Barisan Nasional (BNBCC) menegaskan, semua program yang dirancang kerajaan memerlukan sokongan dan komitmen rakyat supaya mampu membawa perubahan dalam sosioekonomi serta sosial.

Katanya, ia menjurus kepada pembentukan sebuah masyarakat desa yang memiliki jati diri melalui peningkatan kemahiran, sikap positif dan meminimumkan gejala sosial.

Beliau turut mengingatkan kestabilan politik dan keamanan sebagai asas penting pertumbuhan ekonomi bagi menarik minat pelaburan luar negara ke negara ini.

Justeru, beliau meminta masyarakat supaya mengelak daripada terbabit dengan aktiviti yang boleh mengeruhkan keamanan negara.

Full content generated by Get Full RSS.
Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved