Isnin, 3 Oktober 2011

Utusan Online - Sukan


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Sukan


Zamani atasi krisis pertahanan

Posted:

Zamani atasi krisis pertahanan

Zamani atasi krisis pertahanan

Oleh MUHAMMAD DAYNE AZMIN
dayne.ghazali@utusan.com.my


Pemain skuad bola sepak kebangsaan meninggalkan Wisma FAM di Kelana Jaya untuk ke KLIA, Sepang bagi menaiki pesawat ke Australia, semalam. - UTUSAN/AHMAD ZAKKI JILAN


KUALA LUMPUR - Dibolosi 20 gol dalam enam perlawanan terakhir sudah cukup untuk mencerita mengenai kerapuhan bahagian pertahanan skuad Harimau Malaya.

Namun kehadiran pemain pertahanan berpengalaman, Norhafiz Zamani Misbah mungkin mampu menjadi jawapan terbaik bagi mengatasi masalah pertahanan skuad negara yang berlepas Canberra semalam untuk perlawanan persahabatan dengan Australia Jumaat ini.

Namun, Zamani yang dijangka menggalas tanggungjawab kapten, tidak mahu dia dilihat sebagai penyelesai isu pertahanan rapuh yang melanda skuad negara.

"Aksi bahagian pertahanan bergantung kepada empat pemain, bukan kepada seorang pemain sahaja.

"Apa yang mustahak apabila saya kembali ke skuad kebangsaan adalah membantu daripada segi pengalaman.

"Saya merupakan antara pemain yang paling lama dengan pasukan kebangsaan biarpun saya masih dalam proses untuk cergas daripada kecederaan Ligamen Lutut Depan (ACL)," katanya ketika ditemui di Wisma FAM sebelum berangkat ke Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA), Sepang, semalam.

Selepas muncul juara Piala Suzuki AFF tahun lalu, benteng skuad Harimau Malaya rapuh, bermula perlawanan dengan Taiwan pada Kelayakan Piala Dunia 2012, Malaysia bernasib baik layak atas peraturan gol di tempat lawan namun krisis pada bahagian pertahanan bertambah parah apabila kalah 5-3 kepada Singapura di Stadium Jalan Besar.

Perlawanan persahabatan dengan Arsenal dan Liverpool sebelum itu, pertahanan skuad negara menampilkan aksi longgar sehingga 10 kali dibolosi dalam kedua-dua perlawanan tersebut.

Mampu hantar skuad terbesar

Posted:

Mampu hantar skuad terbesar

Mampu hantar skuad terbesar

Oleh TAN MING WAI
tan.mingwai@utusan.com.my

KUALA LUMPUR - Kejohanan Terjun Piala Asia yang menutup tirai di Stadium Putra, Bukit Jalil, minggu lalu menghasilkan dua lagi tiket Olimpik buat skuad terjun negara - menjadikan jumlah kuota yang diraih Malaysia kepada empat setakat ini.

Sebelum ini, acara terjun mengesahkan tiket Olimpik menerusi Pandelela Rinong (10 meter platform individu wanita) dan Bryan Nickson Lomas (3m papan anjal individu lelaki) pada Kejohanan Akuatik Dunia di Shanghai, Julai lalu.

Terjun menambah dua lagi kuota selaku juara benua Asia, dengan Bryan akhirnya meraih tempat dalam acara kegemarannya iaitu 10m platform dan Yeoh Ken Nee (3m papan anjal).

Berikutan itu, Malaysia dijangka buat pertama kali bakal menghantar skuad terjun terbesar ke temasya sukan terbesar dunia itu, dengan beberapa lagi penerjun diramal mampu melayakkan diri menerusi Piala Dunia, London, Februari depan.

Piala Dunia yang menjadi medan terakhir kelayakan Olimpik, menawarkan 18 lagi slot dalam setiap acara individu dan empat bagi acara seirama.

Daripada empat atlet yang disenarai dalam program Road to London, hanya Leong Mun Yee masih belum meraih tiket ke temasya 2012 itu.

Begitupun, tiada apa yang harus dibimbangkan kerana dia sepatutnya layak dalam acara 10m platform seirama bersama Pandelela tahun depan, berdasarkan status mereka sebagai lima pasangan terbaik dunia acara itu.

Mereka yang pernah meraih pingat gangsa pada Kejohanan Dunia di Rome dua tahun lalu adalah harapan paling realistik Malaysia mendapatkan pingat pertama sukan terjun di Olimpik.

Begitu juga Bryan dan Ken Nee yang kini tidak perlu risau mengenai kelayakkan individu, masing-masing boleh menumpukan sepenuhnya perhatian kepada persiapan dalam acara 3m papan anjal seirama.

Tidak mustahil jika kita bakal mempunyai dua pasangan dalam dua acara seirama pada temasya tahun depan selepas tiada pasangan pernah layak di Sydney 2000, Athens 2004 dan Beijing 2008.

Mengambil kira prestasi semasa beberapa kejohanan sebelum ini, penerjun muda seperti Traisy Vivien Tukiet, Cheong Jun Hoong, Wendy Ng Yan Yee serta Ooi Tze Liang juga dilihat mempunyai harapan ke London.

Empat penerjun ke Beijing 2008 ialah Mun Yee, Pandelela, Bryan dan Elizabeth Jimie.

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved