Isnin, 3 Oktober 2011

Utusan Online - Pahang


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Pahang


Timba ilmu melalui aktiviti luar kelas

Posted:

Timba ilmu melalui aktiviti luar kelas

Timba ilmu melalui aktiviti luar kelas

Oleh M.RIZAL NOR
utusanktn@gmail.com


PARA peserta gembira ketika menyertai pertandingan boling di Kuantan Mega Lanes, baru-baru ini. - utusan/M.Rizal Nor


JERANTUT 3 Okt. - Proses pembelajaran dan pengajaran bagi murid-murid Program Pendidikan Khas Integrasi Bermasalah Pembelajaran (PPKIBP) tidak hanya tertumpu di dalam kelas semata-mata, kerana program yang dijalankan di luar kelas turut memberi ilmu pengetahuan kepada mereka.

Apa sahaja yang dilakukan, sama ada dalam bentuk permainan atau kraf tangan amat berguna sebagai pengetahuan kepada golongan istimewa itu.

Selain memberi keseronokan kepada murid-murid tersebut, mereka turut mendapat pengalaman dan kemahiran yang boleh digunakan dalam kehidupan seharian.

Baru-baru ini, 30 murid PPKIBP dari beberapa buah sekolah di Jerantut bersama 21 guru pengiring telah menyertai Pertandingan Boling dan Mencanting Batik di Kuantan.

Sekolah-sekolah yang terlibat ialah Sekolah Kebangsaan (SK) Kota Gelanggi 1, SK Kota Gelanggi 2, SK Pulau Tawar, SK Jerantut, SK Bandar Jerantut, SK Kuala Tembeling dan Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Kota Gelanggi 2.

Penyelaras program, Mohd. Fatma Hisyam Abd. Rahman berkata, pertandingan boling diadakan secara berkumpulan bagi murid-murid PPKIBP dan individu bagi guru-guru.

"Kami telah membuat undian dengan menggabungkan murid dan guru dari sekolah berlainan untuk mengeratkan hubungan dan saling mengenali antara satu sama lain.

"Dengan cara ini ia bukan sahaja mengeratkan silaturahim, tetapi berupaya membina komunikasi yang baik bagi murid yang terlibat," katanya kepada Utusan Malaysia di sini, baru-baru ini.

Menurutnya, semua peserta dikehendaki menjalani senaman ringkas terlebih dahulu yang dikendalikan oleh para guru sebelum perlawanan boling dimulakan.

"Kemudiannya, guru-guru memperkenalkan peralatan yang digunakan untuk bermain boling serta cara untuk membuat balingan bola memandangkan para peserta tidak mempunyai pengalaman dalam sukan tersebut sebelum ini.

"Setiap pelajar diberi peluang membuat balingan percubaan sebelum permainan dimulakan bagi mengelak mereka merasa kekok," jelasnya.

Katanya, pertandingan bagi murid dijalankan terlebih dahulu kerana guru-guru pengiring perlu bersama dengan mereka, terutama untuk memilih bola yang sesuai mengikut kemampuan masing-masing selain mengawal tingkah laku mereka.

"Pelbagai gelagat dapat dilihat kerana ini adalah kali pertama mereka bermain boling sehingga ada yang terjatuh ketika membuat balingan," jelasnya yang juga penyelaras PPKIBP SK Kota Gelanggi 2 itu.

Johan keseluruhan bagi murid lelaki disandang oleh Nur Akmal Adnan dari SK Pulau Tawar manakala bagi kategori perempuan dimenangi oleh Nurul Ain Syafikah Izamzul dari SK Kota Gelanggi 1.

Majlis perasmian kejohanan dan penyampaian hadiah disempurnakan oleh Penolong Kanan Kokurikulum SK Kota Gelanggi 2, Rosmiza Abdul Rahman.

Sementara itu, murid pendidikan khas berkenaan bukan sahaja diperkenalkan dengan sukan boling, malah mereka turut berpeluang mempelajari teknik mencanting batik.

Menurut Mohd. Fatma, sebaik sahaja selesai bermain boling, semua peserta kemudiannya berkunjung ke Natural Batik Village, Kuantan untuk mempelajari cara-cara mencanting batik.

"Menariknya, semua peserta dibekalkan dengan satu set alat untuk mencanting batik, termasuk kain yang telah siap dicop, warna dan berus.

"Mereka terlebih dahulu diberi penerangan oleh petugas di pusat batik berkenaan mengenai cara-cara untuk mewarna kain yang telah dicop dengan lukisan batik dengan betul," ujarnya.

Walaupun keseluruhan peserta adalah murid pendidikan khas, namun mereka mampu menghasilkan warna yang cukup menarik berdasarkan kreativiti masing-masing, jelasnya Mohd. Fatma.

Tambah beliau, penganjuran kedua-dua program tersebut dilihat dapat menarik minat murid-murid selain memberi pendedahan kepada mereka tentang dunia luar.

Murid-murid teruja dapat bermain boling

Posted:

Murid-murid teruja dapat bermain boling

Murid-murid teruja dapat bermain boling

KUANTAN 3 Okt. - Program luar bilik darjah yang dijalankan terhadap murid-murid Program Pendidikan Khas Integrasi Bermasalah Pembelajaran (PPKIBP) di Jerantut dekat sini berjaya menambah pengetahuan kepada golongan istimewa itu selain keseronokan.

Menurut salah seorang murid Sekolah Kebangsaan (SK) Pulau Tawar, Nur Akmal Adnan, 13, penyertaannya dalam kejohanan boling tersebut nyata memberi pengalaman baharu bagi dirinya.

"Saya sangat gembira apabila berpeluang bermain dan belajar cara bermain boling dengan betul.

"Apa yang lebih membuatkan saya teruja ialah percubaan kali pertama bermain sukan itu membuahkan hasil apabila saya dipilih sebagai juara keseluruhan bagi peserta lelaki," katanya kepada Utusan Malaysia di Kuantan Mega Lanes, di sini, baru-baru ini.

Sementara itu, bagi Nurul Ain Syafikah Izamzul, 12, dia sangat bertuah kerana dapat bermain boling dan mencanting batik kerana kedua-dua program tersebut berlaku buat kali pertama dalam hidupnya.

"Saya sangat tertarik dengan program mencanting batik kerana dapat menghasilkan satu kerja tangan yang tidak pernah dibuat sebelum ini dan ternyata lebih seronok berbanding mewarna lukisan di sekolah," ujar murid SK Kota Gelanggi 1 itu.

Manakala, bagi pelajar Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Kota Gelanggi 2, Suhaidi Mohamad, 19, selain mendapat pengalaman baharu, dia turut mendapat ramai kenalan termasuk dari sekolah rendah.

"Hari ini saya dapat bermain dan berkenalan dengan ramai kawan-kawan dari sekolah lain. Saya harap lebih banyak program dapat dijalankan selepas ini," jelasnya.

1,749 unit komputer dirampas

Posted:

1,749 unit komputer dirampas

1,749 unit komputer dirampas

Oleh ZAMZURINA AHMAD
zamzurina.ahmad@utusan.com.my


Sharifudin Abdul Ghani (kanan) menunjukkan sebahagian komputer rampasan hasil operasi di sekitar Kuantan selepas sidang media, semalam.


KUANTAN 3 Okt. - Polis merampas sebanyak 1,749 unit komputer dalam 163 serbuan ke atas premis yang menjalankan kegiatan perjudian berkomputer sejak Januari sehingga bulan lalu.

Ketua Polis Negeri, Datuk Sharifudin Abdul Ghani berkata, ia menunjukkan peningkatan berbanding tahun sebelumnya iaitu 483 unit komputer dalam 85 serbuan.

Menurutnya, dalam tempoh sama tahun ini, seramai 732 individu ditahan berbanding 361 orang pada tahun lalu.

"Polis memandang serius kegiatan perjudian berkomputer itu dan akan melakukan pemantauan serta serbuan bagi membanterasnya," katanya kepada pemberita di Balai Polis Peramu, di sini hari ini.

Sharifudin menyeru orang ramai supaya tampil memberi maklumat mengenai aktiviti tersebut dengan menghubungi talian 09-5151999 atau 019-9879999.

Dalam perkembangan sama, katanya, seramai 192 orang termasuk tiga pendatang asing tanpa izin (PATI) ditahan ketika leka berjudi di daerah ini semalam.

"Kesemua mereka yang berusia dalam lingkungan 18 hingga 64 tahun ditahan di 16 buah premis di Jalan Pasar, Jalan Tanah Putih dan Taman Tas di sini.

"Dalam serbuan itu, sebanyak 401 set komputer yang bernilai RM406,140 serta wang tunai berjumlah RM5,140 dirampas," ujarnya.

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved