Sabtu, 8 Oktober 2011

Utusan Online - Politik


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Politik


Kekecohan semasa ceramah Mat Sabu

Posted:

Kekecohan semasa ceramah Mat Sabu

Kekecohan semasa ceramah Mat Sabu

Oleh FARABI SHEIKH SAID AL-JABRI
utusann9@utusan.com.my


INSIDEN tolak menolak berlaku hingga memaksa Unit Tindakan Ringan Polis dikejarkan ke tempat kejadian bagi meredakan pertelagahan antara penyokong Pas dengan NGO di Kapung Bintungan, Rembau, kelmarin.


REMBAU 7 Okt. – Bantahan orang ramai terhadap kehadiran Timbalan Presiden Pas, Mohamad Sabu atau Mat Sabu ke negeri ini berterusan dan terbaru apabila beberapa buah pertubuhan bukan kerajaan (NGO) menyerahkan memorandum kepadanya pada sesi ceramah parti itu di Kampung Pulau Bintungan di sini malam tadi.

Bagaimanapun kumpulan yang diwakili 70 orang terdiri daripada beberapa NGO yang diketuai Gerakan Memartabatkan Perjuangan Nasional (GMPN), kecewa selepas mereka dihalau dengan kasar oleh penyokong pembangkang ketika cuba menyerahkan memorandum kira-kira pukul 10.15 malam.

Berikutan itu, insiden tolak menolak berlaku antara kumpulan berkenaan sebelum pergaduhan tercetus antara mereka yang tidak berpuas hati dengan kehadiran rombongan GMPN.

Beberapa ahli kumpulan berkenaan cedera ringan dipercayai akibat ditumbuk dan terkena botol minuman serta objek yang dibaling oleh kedua-dua pihak.

Keadaan kemudian tidak terkawal menyebabkan Unit Tindakan Ringan (LSF) polis bergegas ke lokasi bagi meredakan keadaan.

Dua wakil GMPN akhirnya dibenarkan masuk bertemu Mat Sabu kira-kira pukul 10.30 malam selepas Ketua Cabang Keadilan Rembau, Badrul Hisham Shaharin atau lebih dikenali Chegu Bard keluar untuk berunding sebelum menyerahkan memorandum berkenaan.

Di sebalik bantahan dan suasana tegang itu, Mat Sabu masih meneruskan ceramahnya sebelum ia berakhir kira-kira pukul 12 malam.

Sementara itu, wakil GMPN, Mohd. Arafat Muhammad kesal dengan insiden tersebut kerana penganjur sebelum itu memaklumkan wakil mereka akan dibenarkan masuk tanpa sebarang halangan.

''Sebelum ini kita telah berbincang dengan wakil penganjur sebelum ke kawasan ceramah itu kerana diberitahu empat wakil kami akan dibenarkan masuk menyampaikan memorandum kepada Mat Sabu," katanya.

Sebelum ini kehadiran Mat Sabu turut dibantah oleh beberapa NGO yang membantah kehadirannya pada sambutan Aidilfitri anjuran parti berkenaan di Ampangan dekat sini pada 24 September lalu berikutan kenyataannya menghina pejuang negara.

Malah peserta dari NGO berkenaan yang tidak berpuas hati dengan kenyataan pemimpin pembangkang itu yang masih mempertahankan pendiriannya dalam isu komunis, bertindak menyerbu majlis berkenaan.

Perkembangan itu menyebabkan beberapa siri pergelutan antara peserta perhimpunan dengan beberapa ahli Pas yang bertugas pada majlis berkenaan.

Mat Sabu sebelum ini mendakwa Mat Indera adalah wira sebenar dalam tragedi serangan ke atas Balai Polis Bukit Kepong pada 23 Februari 1950, bukannya anggota polis yang diserang kerana mereka bekerja dengan penjajah British.

Berikutan itu, Mat Sabu telah didakwa di Mahkamah Sesyen Butterworth, Pulau Pinang 21 September lalu atas tuduhan membuat tohmahan memburukkan nama baik anggota polis dan keluarga mereka dalam tragedi di Bukit Kepong sewaktu menyampaikan ceramahnya di Padang Menora, Tasek Gelugor pada Ogos lalu.

Kelantan tubuh jawatankuasa pelaksana hudud

Posted:

Kelantan tubuh jawatankuasa pelaksana hudud

Kelantan tubuh jawatankuasa pelaksana hudud

KOTA BHARU 7 Okt. - Selepas didesak pelbagai pihak, akhirnya, Menteri Besar Kelantan, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat mengumumkan satu jawatankuasa pelaksana hukum hudud akan ditubuhkan.

Menurut beliau, jawatankuasa itu ditubuhkan bagi menentukan bagaimana Enakmen Kanun Jenayah Syariah (II) Kelantan 1993 bakal digazetkan untuk pelaksanaan serta penentuan semua perkara berkaitan seperti pelantikan hakim.

Mursyidul Am Pas itu berkata, penubuhan jawatankuasa tersebut hanyalah perkara teknikal dan segala urusan terletak kepada tindakan pegawai kerajaan negeri.

Beliau bagaimanapun tidak menyatakan dengan tepat bila tugas jawatankuasa pelaksana itu akan bermula dan memberi alasan ia tidak boleh tergesa-gesa.

"Kita akan tubuh dan serah kepada jawatankuasa itu, bagaimana nak gazet, siapa nak dilantik jadi kadi, hakim, benda ini bukan lagi kerja saya tapi kerja teknikal, kerja pegawai.

"Benda ini tidak boleh buat dengan cepat, selama ini kita hanya beri kursus dan penerangan, sekali setahun kita buat wacana hudud kerana kita berasa payah, tapi sekarang ini alhamdulillah, dengan pemahaman yang diberi pakar perlembagaan seperti Profesor Dr. Abdul Aziz Bari, nampak jelas, tidak ada apa salah untuk melaksanakan hudud.

"Seperti saya pernah sebut, ini urusan dan perkara negeri, di bawah kuasa Tuanku Sultan, jadi kenapa Kerajaan Pusat nak ganggu kerja-kerja ini, malah Abdul Aziz kata kita boleh saman Tun Dr. Mahathir Mohamad kerana dia ganggu semangat federalisme dengan surat amarannya dahulu," katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita ketika ditanya bila kerajaan Kelantan akan melaksanakan hukuman hudud selepas menyampaikan kuliah Jumaat di hadapan Pejabat Badan Perhubungan Pas negeri, di sini, hari ini.

Utusan Malaysia hari ini melaporkan teguran Ketua Hakim Syarie negeri, Datuk Daud Mohamad bahawa kerajaan negeri hanya lantang bercakap mengenai hudud pada waktu tertentu meskipun peruntukannya telah diluluskan sejak lebih 20 tahun lalu.

Sementara itu, Pensyarah Universiti Sains Malaysia (USM), Dr. Mohd. Asri Zainul Abidin baru-baru ini dilaporkan berkata, suasana di Kelantan belum kondusif untuk pelaksanaan hukuman hudud.

Sementara itu, dalam masa sama, Nik Abdul Aziz menyambut baik kenyataan Mufti Perak, Tan Sri Harussani Zakaria yang dilaporkan meminta Kerajaan Pusat memberi peluang kepada Kelantan melaksanakan hukuman hudud di negeri ini.

"Dia sebagai seorang mufti, dia tahu hukum hudud, hudud ini hukum syarak, bukan hukum pandai-pandai Pas, ini hukuman yang ada dalam al-Quran, jadi kenapa disekat-sekat? Sekat ini tanda kita tak faham, atau termakan pengaruh Barat yang mengatakan Islam ini ganas," katanya.

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved