Sabtu, 8 Oktober 2011

Utusan Online - Dalam Negeri


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Dalam Negeri


Mansuh yuran sekolah keputusan berani

Posted:

Mansuh yuran sekolah keputusan berani

Mansuh yuran sekolah keputusan berani

JOHOR BAHRU 7 Okt. - Gabungan Pelajar Melayu Semenanjung (GPMS) menyifatkan pemansuhan yuran sekolah rendah dan menengah sebagai keputusan berani oleh kerajaan untuk menanggung sepenuhnya kos pendidikan negara.

Timbalan Presiden GPMS, Rosdi Amir berkata, keputusan tersebut merupakan langkah ke depan seperti yang dilakukan di negara maju.

"Ini adalah langkah ke arah persediaan sebagai negara maju seperti yang disasarkan menerusi gagasan 1Malaysia: Rakyat Dahulukan, Pencapaian Diutamakan dan keputusan itu membuktikan komitmen kerajaan.

"Pemansuhan ini membuktikan bidang pendidikan adalah sektor terpenting negara dalam melahirkan modal insan yang memiliki sifat warga glokal kelas pertama," katanya kepada Utusan Malaysia di sini hari ini.

Beliau yang juga Pengerusi GPMS Johor mengulas langkah kerajaan dalam memansuhkan yuran tersebut yang dibentangkan pada Bajet 2011 petang ini.

Rosdi berkata, langkah itu adalah cerminan kerajaan dalam melaksanakan proses transformasi yang dirangka sebelum ini semata-mata untuk kesejahteraan rakyat.

Dalam pada itu, beliau mengingatkan Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG) supaya tidak mengambil kesempatan dengan menaikkan yuran atau bayaran persatuan itu.

Katanya, langkah tersebut hanya akan menggagalkan usaha kerajaan untuk meringankan beban rakyat dan dilihat seolah-olah mahu mengambil kesempatan.

Bukti kerajaan benar-benar peka keperluan rakyat

Posted:

Bukti kerajaan benar-benar peka keperluan rakyat

Bukti kerajaan benar-benar peka keperluan rakyat

KUALA LUMPUR 7 Okt. - Majlis Permuafakatan Persatuan Ibu Bapa dan Guru Nasional (PIBGN) menganggap pemansuhan bayaran tambahan bagi sekolah rendah dan menengah mulai sesi persekolahan tahun depan sebagai hadiah amat bermakna buat rakyat.

Presidennya, Prof. Madya Datuk Mohd. Ali Hassan berkata, langkah yang julung kali dalam sejarah pendidikan negara itu menunjukkan kerajaan benar-benar peka dan sensitif terhadap keperluan rakyat.

"Pemansuhan bayaran RM24.50 bagi sekolah rendah dan RM33.50 bagi sekolah menengah menandakan pendidikan rendah dan menengah adalah percuma.

"Ini bermakna kerajaan membiayainya secara keseluruhan, tanpa pembiayaan daripada ibu bapa dan rakyat. Ini juga menunjukkan kerajaan kita benar-benar mahu memberi pendidikan kepada warganegaranya," katanya di sini hari ini.

Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak dalam pembentangan Bajet 2012 hari ini mengumumkan pendidikan rendah dan menengah di sekolah kerajaan disediakan secara percuma bermula sesi persekolahan 2012.

Pada masa ini pelajar dikenakan bayaran RM24.50 bagi sekolah rendah dan RM33.50 bagi sekolah menengah untuk bayaran kokurikulum, kertas ujian dalaman, yuran Majlis Sukan Sekolah-Sekolah Malaysia dan insurans takaful. Pemansuhan bayaran tersebut membabitkan peruntukan sebanyak RM150 juta.

Najib berkata, langkah itu bagi membolehkan setiap anak Malaysia tanpa mengira latar sosioekonomi berpeluang kepada masa depan yang lebih baik selain memastikan akses kepada pendidikan berkualiti dan berkemampuan.

Pengerusi Yayasan Guru Malaysia Berhad, Tan Sri Alimuddin Mohd. Dom berkata, langkah kerajaan memberi bantuan persekolahan sebanyak RM100 kepada semua pelajar sekolah rendah dan menengah merupakan sesuatu yang baru dan membawa impak besar kepada golongan berpendapatan rendah.

Bekas Ketua Pengarah Pelajaran itu berkata, kerajaan mengotakan janjinya untuk menyediakan belanjawan kebajikan rakyat demi mengurangkan beban rakyat.

Katanya, peruntukan pembangunan sebanyak RM1.9 bilion bagi Kementerian Pelajaran juga dapat membantu kementerian dari segi infrastruktur untuk membina sekolah baru terutama di bandar raya seperti di Kuala Lumpur dan Pulau Pinang yang kini sesak.

Alimuddin berkata, peruntukan RM1 bilion yang diwujudkan melalui Tabung Khas Pembinaan, Penambahbaikan dan Penyelenggaraan Sekolah khusus bagi keperluan mendesak untuk membaik pulih bangunan sekolah, penyelenggaraan, pembelian peralatan dan pembinaan blok tambahan juga boleh membantu sekolah terutama di luar bandar dan pedalaman untuk membaiki infrastruktur yang sedia ada.

Presiden Gabungan Persatuan-Persatuan Pengguna Malaysia (FOMCA), Datuk N. Marimuthu pula berkata, langkah kerajaan memansuhkan bayaran tambahan itu dapat meringankan beban ibu bapa terutama yang mempunyai ramai anak.

Katanya, belanjawan kali ini juga benar-benar meliputi keperluan rakyat terutama dalam menangani kos kehidupan yang semakin meningkat.

Presiden Gabungan Pelajar Melayu Semenanjung (GPMS), Jais Abdul Karim pula menyifatkan belanjawan itu menunjukkan kesungguhan kerajaan dalam soal pembangunan modal insan dan pendidikan berikutan pemansuhan yuran persekolahan, sekali gus menjadikan pendidikan di negara ini diberi secara percuma.

"Kita menyambut baik Belanjawan 2012 yang dilihat lebih kepada mesra rakyat yang dapat membantu meringankan beban dan memastikan anak Malaysia mendapat pendidikan sempurna serta memastikan masa depan mereka cerah," katanya.

Jais berkata, kerajaan amat prihatin kepada rakyat terutamanya yang kurang berkemampuan apabila memberi bantuan RM100 kepada 5.3 juta pelajar tahun satu hingga tingkatan lima.

"Ia dapat meringankan beban ibu bapa yang dihimpit masalah kewangan dan golongan ini dapat menarik nafas lega kerana telah mendapat perhatian kerajaan," katanya.

Mengulas mengenai program penerapan dan pembangunan inovasi di peringkat sekolah dan institusi pengajian tinggi awam, beliau berkata, program ini boleh memupuk hak inovasi dari usia mentah berikutan pada usia ini, pelajar cenderung untuk menghasilkan idea baru yang lebih kreatif dan inovatif.

"Golongan intelektual muda juga akan dapat mengetengahkan idea serta ciptaan mereka di peringkat lebih tinggi dengan adanya program dan peruntukan yang telah diumumkan Perdana Menteri," katanya. - BERNAMA

62,000 bekas polis darurat dihargai

Posted:

62,000 bekas polis darurat dihargai

62,000 bekas polis darurat dihargai

Oleh MOHD. ASRON MUSTAPHA
pengarang@utusan.com.my

KUALA LUMPUR 7 Okt. - Di sebalik tindakan pembangkang memperlekeh jasa pejuang negara, kerajaan hari ini mengumumkan pemberian sumbangan RM3,000 kepada setiap bekas anggota polis khas, polis tambahan, duda dan balu mereka yang semuanya berjumlah 62,000 orang.

Mereka terdiri daripada bekas anggota yang pernah berkhidmat menjaga keselamatan negara ketika darurat.

Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, pemberian sumbangan itu bertujuan mengenang jasa bakti pejuang-pejuang negara yang sanggup bergadai nyawa demi mempertahankan kedaulatan Malaysia.

Katanya, sumbangan tersebut juga bukti keluhuran hati kerajaan Barisan Nasional (BN) dalam menghargai jasa pejuang negara, bukan seperti sesetengah pihak yang sanggup memperlekeh jasa bakti mereka.

"BN adalah kerajaan yang mengenang budi. Kita tidak akan membiarkan wirawan dan wirawati negara tanpa pembelaan yang sewajarnya. Kita tidak sekali-kali seperti sesetengah pihak yang memperlekeh jasa mereka.

"Sesungguhnya keringat dan air mata mereka serta keluarga yang membasahi bumi bertuah ini akan terus malar dan segar dalam sanubari setiap rakyat Malaysia," katanya.

Najib berkata demikian ketika membentangkan Bajet 2012 yang bertema 'Dasar Transformasi Nasional: Bajet Membela Rakyat, Mensejahtera Negara' di Dewan Rakyat, di sini hari ini.

Dalam pada itu, Perdana Menteri sekali lagi mengingatkan semua pihak agar insaf bahawa harga keamanan dan kemakmuran yang dinikmati sejak merdeka bukannya diperoleh secara percuma.

Jelasnya, ia dibayar oleh mereka yang menyarung seragam Angkatan Tentera Malaysia (ATM) selaku benteng pertahanan utama negara dan sudah semestinya jasa para perajurit berkenaan perlu dikenang.

Sehubungan itu, beliau turut mengumumkan peruntukan RM500 juta di bawah program Army Care untuk menaik taraf dan menyelenggara kem serta kuarters tentera di seluruh negara.

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved