Sabtu, 8 Oktober 2011

Utusan Online - Jenayah


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Jenayah


4 pengawal ditahan bantu siasatan kes rompak van keselamatan

Posted:

4 pengawal ditahan bantu siasatan kes rompak van keselamatan

4 pengawal ditahan bantu siasatan kes rompak van keselamatan

SHAH ALAM 7 Okt. - Polis menahan empat pengawal bagi membantu siasatan kes rompakan sebuah van keselamatan yang dipercayai membawa wang tunai RM2.2 juta di sebuah stesen minyak di pekan Ijok, semalam.

Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Negeri, Senior Asisten Komisioner Mohd. Adnan Abdullah berkata, kesemua mereka berusia antara 19 dan 30 tahun, ditahan pihaknya di daerah itu pukul 2.30 petang.

Katanya, siasatan mendapati mereka terlibat menguruskan operasi penghantaran wang untuk dimasukkan ke dalam mesin pengeluaran wang automatik (ATM) di stesen minyak berkenaan.

"Kesemua mereka ditahan reman selama seminggu bermula hari ini. Kita juga memburu lima suspek yang melarikan van keselamatan berkenaan dengan seorang daripadanya dipercayai warga asing," katanya di sini hari ini.

Mohd. Adnan memberitahu, hasil siasatan, pihaknya menemui semula van keselamatan bersama kereta Proton Perdana di sebuah kebun pisang semalam, kira-kira satu kilometer dari lokasi kejadian.

Katanya, kedua-dua kenderaan itu telah dibakar dan dipercayai dilakukan oleh lima perompak terbabit untuk melupuskan bukti.

Tambahnya, Proton Perdana yang ditemui itu merupakan kenderaan curi yang dilaporkan hilang di Subang Jaya, 5 Oktober lalu.

"Kes itu disiasat di bawah Seksyen 395/397 Kanun Keseksaan kerana melakukan samun berkumpulan dengan menggunakan senjata. Jika sabit kesalahan boleh dihukum penjara sehingga 20 tahun dan sebatan," ujarnya.

Dalam kejadian semalam, lima lelaki bersenjatakan dua pucuk pistol melarikan van keselamatan dipercayai membawa wang tunai kira-kira RM2.2 juta di sebuah stesen minyak kira-kira pukul 9.45 pagi.

Ketika kejadian, kesemua pengawal keselamatan itu termasuk pemandu van berhenti di stesen itu untuk memasukkan wang tunai di dalam mesin ATM.

PDRM tingkat keupayaan siasatan - KPN

Posted:

PDRM tingkat keupayaan siasatan - KPN

PDRM tingkat keupayaan siasatan - KPN

KUALA LUMPUR 7 Okt. - Polis Diraja Malaysia (PDRM) akan meningkatkan keupayaan dan kemahiran pasukan tersebut dalam melakukan siasatan kes ekoran pemansuhan Akta Perintah Kediaman Terhad 1933 (Akta 377).

Ketua Polis Negara, Tan Sri Ismail Omar berkata, ini termasuk menambah kelengkapan peralatan saintifik bagi meningkatkan lagi keupayaan dalam siasatan forensik.

"Langkah meningkatkan keupayaan dari segi penyiasatan merangkumi tiga jabatan PDRM iaitu Jabatan Siasatan Jenayah (JSJ), Jabatan Siasatan Jenayah Komersial (JSJK) dan Jabatan Siasatan Jenayah Narkotik (JSJN)," katanya.

Beliau berkata demikian pada sidang akhbar selepas majlis perasmian Kursus Bahasa Mandarin antara PDRM dan Universiti Malaya (UM) serta Institut Kong Zi di Maktab PDRM, Cheras, di sini hari ini.

Menurut Ismail, pihaknya berpuas hati dengan pencapaian pasukan itu dalam menyelesaikan kes-kes jenayah yang berlaku di negara ini.

"Berdasarkan kadar penyelesaian kes jenayah pada tahun lalu, sebanyak 40 peratus dicatatkan manakala tahun ini lebih daripada 25 peratus setakat ini telah dicatatkan," katanya.

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved