Isnin, 24 Oktober 2011

Utusan Online - Pendidikan


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Pendidikan


Membentuk sahsiah juvenil

Posted:

Membentuk sahsiah juvenil

Membentuk sahsiah juvenil

Oleh MOHD. FADZLY MOHD. IZAB
pendidikan@utusan.com.my


Pelajar juvenil tekun mengikuti Program Motivasi dan Kecemerlangan Sahsiah anjuran Yayasan Bank Rakyat di Sekolah Henry Gurney Keningau, Sabah, baru-baru ini.


Yayasan Bank Rakyat (YBR) mengambil satu inisiatif murni melalui satu program motivasi khusus untuk pesalah juvenil bagi meningkatkan aras motivasi diri dan membangunkan kecemerlangan sahsiah mereka.

Pengurus Perancangan Aktiviti YBR, Mohd. Mushin Ismail berkata, program motivasi dan kecemerlangan sahsiah tersebut diadakan kerana masih belum ada syarikat korporat yang sudi membantu serta mendekatkan diri dengan golongan pelajar yang tersisih ini.

"Oleh yang demikian, Yayasan Bank Rakyat telah mengambil inisiatif membantu kumpulan pelajar ini agar mereka tidak merasakan diri mereka jauh dan tersisih daripada masyarakat," katanya ketika berucap pada majlis penutupan program itu di Sekolah Henry Gurney Keningau, Sabah, baru-baru ini.

Sekolah Henry Gurney Keningau merupakan pusat pertama yang dipilih bagi melaksanakan program di peringkat Jabatan Penjara Malaysia (JPM).

Menurut beliau, objektif utama perlaksanaan Program Motivasi dan Kecemerlangan Sahsiah selama dua hari ini adalah untuk membantu menaikkan semangat para penghuni Sekolah Henry Gurney di samping menerapkan dalam diri setiap pelajar bahawa masih ramai yang sayang serta prihatin dengan nasib mereka.

"YBR berharap agar usaha mendidik dan mengasuh kumpulan pelajar bermasalah ini akan dapat membawa kepada perubahan dalam diri mereka dan berupaya menjadikan mereka insan yang berguna kepada bangsa, agama dan negara," katanya.

Program itu mencakupi tujuh modul ceramah dan motivasi termasuk bengkel bertajuk Pembinaan Kumpulan Terhebat, WHO AM I?, Membina Matlamat Dalam Kehidupan Sebagai Pelajar Cemerlang, Kepentingan Ilmu, Akhlak Pemacu Kejayaan, Kejayaan Bersama Kumpulan dan Di Bawah Lembayung Kasih Insani.

Seramai 60 peserta berumur dari 17 hingga 20 tahun mengikuti program yang dikendalikan oleh penceramah daripada syarikat Brilliance MQ Sdn. Bhd. iaitu Ustaz Subhi Asha'ri dan Ustaz Safuan Rusdi.

Sementara itu, Timbalan Pengarah Sekolah Henry Gurney Keningau, Alik Makim memberitahu, penganjuran program motivasi ini sangat berguna kepada para pelajar terbabit.

"Penganjuran program seumpama ini diharap akan dapat membantu dalam meneruskan kejayaan sekolah yang telah berjaya mendapat keputusan 100 peratus kelulusan dalam Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) selama tiga tahun berturut-turut.

"Malah, seorang penghuni sekolah ini juga telah dipilih sebagai pelajar terbaik subjek Sejarah seluruh negara pada SPM 2010," jelasnya.

Bagi salah seorang penghuni sekolah itu, Hanafiz, program yang dianjurkan sangat bermakna ke-rana ia membantu dalam membina keyakinan diri dan memberi fokus untuk mencapai matlamat hidup.

"Diharap agar program seperti ini akan dapat terus diadakan pada masa akan datang bagi membantu dan membimbing pelajar-pelajar seperti kami agar dapat menjadi insan berguna yang mampu berbakti kepada keluarga, agama dan negara," katanya.

Full content generated by Get Full RSS.

Lawatan perkukuh hubungan Malaysia, Jepun

Posted:

Lawatan perkukuh hubungan Malaysia, Jepun

Lawatan perkukuh hubungan Malaysia, Jepun


Pelajar SMK Cheras membantu pelajar Sekolah Tinggi Toyota Higashi membuat kuih tradisional di Kuala Lumpur, baru-baru ini.


Program lawatan sekolah antarabangsa yang sering diadakan oleh Sekolah Tinggi Toyota Higashi dari Jepun ke Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Cheras, saban tahun telah berjaya memperkukuhkan hubungan kedua-dua sekolah itu.

Sejak ia mula diadakan pada 2004, Sekolah Tinggi Toyota Higashi sekali lagi, untuk kali ketujuh, mengadakan program lawatan ke SMK Cheras, Kuala Lumpur baru-baru ini.

Menurut Pengetua SMK Cheras, Juahir Mondakir, lawatan tahunan ini bermatlamat untuk menjalinkan hubungan lebih erat merangkumi agama, budaya, bahasa dan adab resam antara kedua-dua negara.

"Para pelajar dari kedua-dua sekolah berpeluang mendapat pendedahan serta berkongsi maklumat yang lebih luas dan pelbagai mengenai cara hidup, kebudayaan dan pelbagai lagi perbezaan yang terdapat di Malaysia dan Jepun.

"Mereka juga dapat berinteraksi secara langsung dan mengenali antara satu sama lain dengan lebih mesra tanpa bantuan medium Internet seperti e-mel atau laman sosial Facebook," jelasnya.

Lawatan tersebut kali ini sertai oleh seramai 249 pelajar dan 12 orang guru termasuklah pengetuanya, Toda Hiroki.

Tambah Juahir, program selama tiga jam setengah itu dimeriahkan dengan pelbagai aktiviti melibatkan kebudayaan kedua-dua negara termasuklah permainan congkak, konda-kondi, batu seremban, teng-teng, lukisan batik dan persembahan lukisan kolam.

"Para pelajar juga berpeluang merasai kelazatan makanan tempatan seperti nasi lemak dan kuih muih yang beraneka jenis selain diperkenalkan dengan pakaian yang sering digunakan oleh masyarakat majmuk di Malaysia seperti baju kurung, baju melayu, cheong sam dan sari.

"Selain itu, perlawanan persahabatan futsal, bola keranjang dan badminton turut diadakan antara pelajar dari kedua-dua buah sekolah selain persembahan muzik dan pelbagai aktiviti pameran," ujarnya.

Sementara itu, Toda Hiroki berkata, banyak faedah yang diperolehi pada setiap lawatan ke sekolah ini dan ia memudahkan pelajarnya mengenali budaya serta tradisi di Malaysia.

"Kami akan terus menjalinkan hubungan dengan sekolah ini pada masa akan datang kerana maklum balas yang diterima daripada para pelajar dan guru amat positif," terangnya.

Full content generated by Get Full RSS.
Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved