Isnin, 24 Oktober 2011

Utusan Online - Keluarga


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Keluarga


Awasi iklan 'memancing'

Posted:

Awasi iklan 'memancing'

Awasi iklan 'memancing'


Selain diperdaya dengan iklan-iklan memancing masyarakat Malaysia turut dilambakkan dengan iklan-iklan haram. - Gambar hiasan


SEBUAH pusat kecantikan dan penjagaan kulit menawarkan rawatan muka secara percuma. Tetapi bila seorang wanita berkunjung ke premis itu bagi mendapatkan tawaran percuma yang dimaksudkan itu, beliau dihujani perunding dengan tawaran pembelian pelbagai produk kecantikan.

Seorang lelaki yang berlebihan berat badan memberikan maklum balas beliau terhadap satu iklan mengenai "kursus menguruskan badan percuma" yang dikeluarkan satu pusat kecergasan tetapi bila beliau bertemu dengan pakar runding di situ, lelaki tadi diberitahu betapa gemuknya diri beliau dan dinasihati membeli pakej melangsingkan badan.

Sepasang suami isteri tertarik dengan tawaran percutian percuma di satu resort tempatan. Bila mereka hadir pada sesi penerangan, pasangan itu seolah-olah "dipaksa" kakitangan pemasaran di situ untuk membeli satu pakej percutian "perkongsian masa".

Situasi di atas adalah beberapa contoh tentang apa yang dikenali sebagai "iklan berbentuk umpan atau memancing".

APAKAH IKLAN BERBENTUK UMPAN?

Menurut aktivis konsumer Amarjeet Singh, iklan berbentuk umpan adalah satu penawaran yang tidak jujur untuk menjual sesuatu perkhidmatan atau produk sedangkan pengiklan memang tahu bukan barangan itu yang mahu dijualnya.

"Tujuannya bagi menarik pelanggan untuk membeli barangan lain yang selalunya akan dijual pada harga yang lebih tinggi dibandingkan dengan produk yang diiklankan dan ini adalah untuk kepentingan pihak pengiklan," kata beliau.

Amarjeet berkata, tujuan sebenar iklan sebegini adalah untuk memancing pelanggan agar membeli barangan yang serupa seperti yang di dalam iklan.

Katanya lagi ia adalah satu perkara biasa bagi syarikat penerbangan menawarkan tiket penerbangan yang rendah harganya tetapi bila dicampur cukai dan caj-caj yang lain bayaran yang dikenakan akan meningkat.

HARGA MURAH

"Kadangkala, ada iklan tentang sesuatu produk seperti televisyen yang diiklankan pada harga yang murah, tetapi bila pelanggan mahu membelinya penjual akan mengatakan semua unit barangan tersebut telah habis dijual bagaimanapun masih ada dalam stok televisyen lain yang lebih mahal harganya.

"Perkara sama juga boleh berlaku bila anda mencari apartmen untuk disewa.

Ejen akan menyatakan apartmen yang anda mahu sudah diambil orang tetapi masih ada apartmen lain yang lebih kecil tetapi lebih mahal," kata beliau.

Amarjeet juga menasihati warga pengguna supaya berhati-hati akan tawaran biasiswa atau yuran pengajian yang dibiayai sepenuhnya oleh beberapa kolej swasta.

"Kemudian barulah anda sedar bahawa ada terma dan syaratnya seperti keperluan terhadap Purata Nilai Gred Kumulatif (CGPA) yang minimum," kata beliau.

"Waspada juga terhadap penjual yang memberitahu anda tentang barangan yang diiklankan telah kehabisan stok tetapi masih ada cuma ia kini adalah sebahagian dari pakej peralatan yang anda tidak perlukan," kata beliau.

SAH DI SISI UNDANG-UNDANG

Bagaimana iklan "memancing atau berbentuk umpan" ini tidak menyalahi undang-undang melainkan pengguna dapat membuktikan pengiklan mempunyai niat untuk menipu, kata beliau.

"Perlu menghalusi terma dan syarat dalam sesuatu iklan. Perhatikan pada syarat yang ditetapkan dan peka pada perkataan yang memberi gambaran tentang barangan itu tidak ada dalam stok bila anda mahu membelinya. "Pengguna juga harus peka pada perkataan "dari". Barangan dan perkhidmatan yang diiklankan mungkin murah, tetapi menurut iklan harga tersebut "mula dari..." kata Amarjeet.

"Contohnya, syarikat perkhidmatan jalur lebar akan mengiklankan harga "mula dari"... tetapi untuk mendapatkan kelajuan jalur lebar yang lebih cepat dan megabit yang lebih tinggi pelanggan terpaksa mengambil pakej di mana caj adalah lebih tinggi," kata beliau.

Amarjeet menasihati pengguna agar berhati-hati bila ditawarkan harga murah untuk sesuatu barangan. Lagi menarik harga yang ditawarkan itu, lagi perlu pengguna berwaspada terhadap iklan berbentuk memancing.

Katanya lagi, walaupun barangan tertentu yang diiklankan masih ada dalam stok tidak salah bagi pihak penjual jika dia cuba menarik pelanggan membeli produk lain yang lebih mahal.

Full content generated by Get Full RSS.

Hidu 'bau' curang pasangan

Posted:

Hidu 'bau' curang pasangan

Hidu 'bau' curang pasangan

Oleh NOOR FAZRINA KAMAL

KECURANGAN dalam sebuah rumah tangga tidak kiralah berpunca daripada si suami atau isteri memang boleh 'dihidu' sebenarnya. Hanya mungkin individu yang mengalaminya berada dalam situasi penafian untuk menerima kenyataan bahawa pasangan mereka telah melakukan sesuatu yang buruk di belakang mereka. Siapalah yang mahu rumah tangga yang dibina menjadi mangsa orang ketiga bukan?

Tapi apa yang anda mampu buat bila ikatan murni itu terputus di tengah jalan kerana pasangan anda sudah mula curang.

Siapa yang mampu menafikan mangsa dari kecurangan ini pasti menghadapi tekanan yang begitu meluap-luap akibat pasangan yang curang ini.

Bagi si suami atau isteri yang sudah mula berteka teki tentang kejujuran pasangan masing-masing boleh mengawasi tanda seperti di bawah, jika ada, maknanya pasti si dia telah curang terhadap anda.

Tanda yang pertama yang boleh dikesan ialah apabila pasangan anda itu begitu berhati-hati dengan aktiviti komputernya. Kalau dulu dia tidak pernah log keluar pada aktiviti laman sosial yang dikunjunginya namun kebelakangan ini dia begitu berhati-hati dengan aktiviti Internetnya. Kadang-kadang jika anda perhati dia akan memadamkan semua 'history' aktiviti di komputer supaya anda tidak akan dapat mengesan apa yang dibuatnya. Namun anda pasti boleh berfikir sendiri, jika sekali pun dia memadamkannya, kenapa dia perlu berbuat begitu? pasti ada sesuatu yang tak kena sedang berlaku.

Tanda yang kedua ialah perubahan dalam rutin atau jadual hariannya. Kalau dulu rutinnya sama saja, anda pun sudah masak dengan segala aktiviti hariannya. Mungkin bangun pagi, pergi ke pejabat dan pulang. Kadangkala dia pulang lambat itu pun kerana menyiapkan kerja yang bertimbun di pejabat. Ermm... tapi kali ini dia memberitahu anda bahawa kerjanya terlalu banyak sehingga dia perlu pulang lewat. Atau mungkin juga dia membohongi anda dengan mengatakan bahawa jadual kerjanya telah berubah. Memanglah untuk mendapatkan pangkat atau kredit dari majikan kita perlu rajin bekerja namun apa kaitannya dengan memberitahu anda semua ini, pasti sesuatu yang pelik telah berlaku, fikirkanlah.

Tanda yang ketiga ialah berkaitan dengan emosi yang anda berdua sedang alami. Pada satu peringkat dalam rumah tangga anda akan mengalami saat di mana rumah tangga itu akan menjadi agak hambar kerana kurangnya masa diperuntukkan untuk berdua-duaan. Lihat perubahan pada pasangan anda, adakah dia semakin kurang bercakap, kurang ketawa? dan kurang memberi perhatian kepada apa yang anda tuturkan padanya? Jadi berikan perhatian apabila pasangan anda hanya ada 'jasad' di sebelah anda dan fikirannya menerawang entah ke mana.

Tanda seterusnya dan sekali gus satu tanda yang amat perlu diberi perhatian ialah gerak hati. Bukan mahu bersangka buruk tapi apabila kita tergerak untuk dapat mengesan sesuatu yang tidak baik sedang berlaku memang kita tidak mampu menafikannya.

Tapi awas, jangan bertindak melulu, gunakan juga kewarasan anda untuk bertindak secara berhemah dalam menangani isu ini.

Walau apa pun dugaan yang berlaku dalam perhubungan anda berdua, persoalannya berbaloikah anda untuk mempertahankan hubungan tersebut? Tepuk dada tanya selera.

Full content generated by Get Full RSS.
Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved