Selasa, 20 September 2011

Utusan Online - Pahang


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Pahang


Beri peluang guru mentadbir

Posted:

Beri peluang guru mentadbir

Beri peluang guru mentadbir

Oleh HARIS FADILAH AHMAD
utusanktn@gmail.com

KUANTAN 20 Sept. - Guru sewajarnya diberi peluang mentadbir dalam semua bidang sama ada di peringkat Kementerian Pelajaran, jabatan pelajaran negeri dan daerah sejajar dengan transformasi pendidikan yang dilaksanakan sekarang.

Menteri Besar, Datuk Seri Adnan Yaakob berkata, justeru itu, guru-guru yang diamanahkan untuk melaksanakan tugas pentadbiran perlu diberi pendedahan pengurusan sesuatu bidang supaya dapat menjalankan tanggungjawabnya sebaik mungkin.

"Pada pendapat saya, adalah wajar untuk memilih guru sebagai pentadbir dalam institusi pendidikan kerana sekiranya golongan yang bukan daripada warga pendidik dan tidak mengetahui selok-belok dalam kemahiran pendidikan, berkemungkinan akan membantutkan perjalanan organisasi itu sendiri.

"Oleh itu, guru-guru perlu diberi peluang sebagai pentadbir di semua peringkat kementerian bagi melicinkan pelaksanaan dasar kerajaan dalam organisasi itu," katanya.

Beliau berkata demikian ketika berucap pada majlis makan malam dan perasmian Persidangan Perwakilan Dwi Tahunan Kesatuan Guru Lepasan Maktab Semenanjung Malaysia (KGLMSM) di sini, semalam.

Hadir sama Presiden KGLMSM, Jemale Paiman.

Menurutnya, pihak kesatuan perlu membela kebajikan golongan tersebut supaya tidak menjadikan mereka antara penjawat awam yang kecewa dan membawa kemudaratan dalam sesuatu organisasi, sekali gus merumitkan sistem pendidikan negara.

"Guru bekerja dengan manusia dan mereka bukan jentera. Hati mereka perlu dijaga dan apabila hati seronok, maka segala tugas dapat dilaksanakan dengan sempurna," jelasnya.

Beliau bagaimanapun meminta golongan itu sentiasa bersyukur kerana kerajaan menyediakan pelbagai kemudahan dan faedah kepada mereka ketika ini.

Adnan juga berharap guru di semua peringkat terus menabur bakti dan memajukan anak bangsa melalui pendidikan, di samping menjadi ejen perubahan kepada masyarakat setempat.

Guru gesa jangan layan karenah pembangkang

Posted:

Guru gesa jangan layan karenah pembangkang

Guru gesa jangan layan karenah pembangkang

MARAN 20 Sept. - Golongan pendidik di daerah ini meminta kerajaan tidak melayan kehendak pembangkang yang mahu mengubah fakta sejarah dengan mengagungkan pengganas komunis pada zaman darurat dahulu.

Pihak tertentu yang mahu berbuat demikian perlu memikirkan kepentingan bangsa dan negara serta bukan atas tiket politik sendiri.

Pemangku Majlis Guru Besar Daerah Maran, Hamzah Mat Ali, 51, berkata, dia bimbang dengan fenomena tersebut dengan menganggap tindakan pemimpin politik terbabit adalah untuk menyambung 'talian hayatnya' sahaja.

''Mereka yang mahu mengubah fakta sejarah perlu berfikir dengan mendalam kerana ia akan membawa masyarakat kepada situasi tidak tenteram," katanya kepada Utusan Malaysia di sini, hari ini.

Seorang guru, Abdul Latiff Umar, 48, berkata, para pendidik sejak dahulu lagi mengajar murid dan pelajar sekolah berdasarkan fakta sejarah yang ditulis oleh pakar sejarah negara ini.

Katanya, jika kehendak pihak terbabit diikuti, tidak mustahil golongan pelajar akan memahami bahawa komunis menjadi hero sebenar.

Bagi seorang guru, Yasin Maarof, 49, dia bersyukur kerana Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak bertegas dan tidak akan melayan permintaan golongan terbabit.

''Ideologi komunis tidak dapat diterima oleh orang Melayu Islam kerana ia anti agama dan anti Tuhan. Malah, mereka sanggup melakukan pembunuhan kejam pada zaman darurat dulu,'' katanya.

Pesara guru, Ahmad Sabrey Idris, 55, berkata, buku Sejarah yang diajarkan di sekolah adalah tepat dan diperakui kerana telah melalui kajian serta kesahihan daripada pakar sejarah tanah air.

Penderitaan keluarga Aziz terbela

Posted:

Penderitaan keluarga Aziz terbela

Penderitaan keluarga Aziz terbela


OTHMAN Saari (dua dari kiri) menyerahkan kerusi roda kepada Aziz Mamat untuk kegunaan Mohd. Shahrulnizam di kuarters kilang sawit Lepar Utara Enam, Jerantut, baru-baru ini.


JERANTUT 20 Sept. - Tanggungjawab ibu bapa kepada anak-anak tidak ternilai dan tiada putusnya.

Itulah nasib yang ditanggung oleh pasangan Aziz Mamat dan isterinya, Wan Rubiah Wan Mustaffa apabila anak mereka, Mohd. Shahrulnizam, 21, yang sebelum ini normal kini menjadi orang kurang upaya (OKU) dalam sekelip mata.

Menurut Wan Rubiah, keadaan anaknya berubah berikutan terlibat dalam kemalangan jalan raya pada 8 Julai 2009 apabila kereta yang dipandunya terbabas di Pasar Borong Bandar Tun Razak di Maran.

Katanya, anak sulung daripada lima beradik itu terlantar koma selama tiga bulan di hospital selepas kemalangan tersebut.

''Saya bersyukur dia selamat, tetapi terpaksa menanggung kebajikannya kerana tidak dapat bergerak dan hilang daya ingatan," katanya kepada pemberita di kuarters Felda Lepar Utara Enam dekat sini, baru-baru ini.

Bagi Aziz pula, ketika koma, anaknya mengalami demam panas dan menjadi lumpuh dari paras pinggang hingga ke bawah.

''Saya tidak tahu nasib masa depannya kerana daya ingatannya turut hilang, manakala kaki kanannya tidak boleh dibengkokkan," katanya yang tabah menjaga anaknya itu.

Jelasnya, perbelanjaan menjaga anaknya agak tinggi kerana perlu menyediakan keperluan lampin pakai buang, susu dan berulang alik ke hospital untuk rawatan.

Sementara itu, pejabat Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Pulau Tawar, Jawatankuasa Kemajuan Keselamatan Rancangan (JKKR) Lepar Utara 3 dan pengurusan Kilang Sawit Felda Lepar Utara 6 tampil menghulurkan bantuan bagi meringankan beban keluarga tersebut.

Ahli JKKR Lepar Utara Tiga, Othman Saari berkata, pihaknya bersama pengurusan kilang tersebut memohon kepada wakil rakyat kawasan itu mendapatkan kerusi roda dan menguruskan bantuan bulanan dengan Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) di sini.

Pengurus kilang tersebut, Mohd. Nor Latiff, berkata, pihak pengurusan tidak mengabaikan kebajikan kakitangannya dan berusaha akan membantu kebajikan keluarga tersebut.

Orang ramai yang ingin menghulurkan sumbangan boleh menyalurkan bantuan kewangan menerusi akaun Maybank Aziz bernombor 156741292710.

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved