Selasa, 20 September 2011

Utusan Online - Kota


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Kota


Kampung Baru terima RM8.8j

Posted:

Kampung Baru terima RM8.8j

Kampung Baru terima RM8.8j

Oleh NUR NAZLINA NADZARI
kota@utusan.com.my


RAJA Nong Chik Raja Zainal Abidin (tengah) diiringi Johari Abdul Ghani bersalaman dengan penduduk Kampung Baru ketika tiba pada majlis sambutan Merdeka Raya UMNO Titiwangsa di Kampung Baru, baru-baru ini.


KUALA LUMPUR 20 Sept. - Kementerian Wilayah Persekutuan dan Kesejahteraan Bandar memperuntukkan sebanyak RM8.8 juta bagi program menaik taraf infrastruktur di Kampung Baru.

Menterinya, Datuk Raja Nong Chik Raja Zainal Abidin berkata, peruntukan tersebut adalah untuk kerja-kerja menaik taraf jalan dan longkang yang kini sedang dalam proses pelaksanaan.

"Jalan yang terlibat adalah Jalan Raja Abdullah, Jalan Raja Musa Abdul Aziz, Jalan Sungai Baru, Jalan Datuk Abdul Malik, Jalan Raja Mahadi, Jalan Raja Ali dan Lorong Raja Muda Musa 2," katanya.

Beliau berkata demikian selepas menghadiri sambutan Merdeka Raya anjuran UMNO Titiwangsa di Kampung Baru di sini baru-baru ini.

Turut hadir, Pengerusi Penyelaras Barisan Nasional Parlimen Titiwangsa, Datuk Johari Abdul Ghani; Pengarah Urusan Kumpulan Zikay, Datuk Mohd. Khay Ibrahim dan Pengarah Hal Ehwal Korporat Kumpulan Naza TTDI, Mohamed Zahari Harun.

Dalam pada itu, beliau memberitahu, Rang Undang-Undang Perbadanan Kampung Baru akan dibentangkan di Parlimen pada Oktober ini bagi membolehkan pembangunan yang dirancang dilaksanakan dengan lancar.

Jelasnya, input dalam menggubal rang undang-undang tersebut termasuk hasil daripada perbincangan mendalam dengan beberapa pihak berkepentingan seperti badan bukan kerajaan (NGO), pemilik dan pewaris tanah.

Sementara itu, pada majlis tersebut, Kumpulan Zikay dan Kumpulan Naza telah menyampaikan sumbangan sebanyak RM55,000 setiap syarikat bagi membantu penduduk menaik taraf Flat PKNS Sungai Baru.

Raja Nong Chik berkata, beliau telah mencadangkan supaya Tabung Penyelenggaraan 1Malaysia (TP-1Malaysia) digunakan bagi tujuan menaik taraf itu kerana ia dilihat berkesan dalam menggembleng komitmen antara penduduk, kerajaan dan pihak swasta.

"Kini, kekangan untuk mendapatkan mendapatkan 10 peratus bagi memperoleh bantuan di bawah TP-1Malaysia telah dapat diselesaikan.

"Ini semua hasil kerjasama erat kerajaan bersama usaha daripada UMNO Bahagian Titiwangsa dan juga keprihatinan pihak korporat," ujarnya.

MPSJ lanjut tempoh kadar rata kompaun tertunggak

Posted:

MPSJ lanjut tempoh kadar rata kompaun tertunggak

MPSJ lanjut tempoh kadar rata kompaun tertunggak

SUBANG JAYA 20 Sept. - Majlis Perbandaran Subang Jaya (MPSJ) akan melanjutkan tempoh bayaran bagi orang ramai menjelaskan kompaun lalu-lintas pada kadar sama rata iaitu RM10 sahaja bagi satu kompaun sehingga 30 Ogos ini.

Dalam kenyataan akhbarnya di sini hari ini, lanjutan tempoh tersebut diberikan berikutan sambutan yang menggalakkan daripada orang ramai yang diterima sejak Kempen Kadar Rata diperkenalkan bermula Julai lalu.

Sepanjang 74 hari kempen itu dijalankan, sebanyak 116,954 kompaun lalu-lintas telah diselesaikan dan MPSJ telah mengutip sebanyak RM 1,169,540.

"MPSJ mempunyai tunggakan kompaun lalu-lintas sebanyak 1,278,388 kompaun. Terdapat 19,205 pesalah yang memiliki lebih daripada 10 kompaun dan terdapat individu yang memiliki lebih 500 kompaun," kata kenyataan itu.

Kenyataan itu mengingatkan orang ramai bahawa pihak MPSJ tidak teragak-agak lagi untuk mengambil tindakan tegas dan drastik terhadap mereka yang masih berdegil berbuat demikian selepas kempen itu tamat.

Ini termasuklah melaksanakan kunci saman, melaksanakan operasi mengesan dan menunda kenderaan yang mempunyai rekod kompaun tertunggak.

Selain itu, MPSJ juga akan membawa pesalah trafik ke mahkamah dalam tempoh dua bulan daripada tarikh pemfailan kes serta menghantar senarai kenderaan kepada Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) untuk disenarai hitamkan.

"Bagi memudahkan orang ramai, kaunter bergerak dibuka di beberapa kompleks beli belah iaitu di Subang Parade, Subang Jaya pada 17-18 September lalu dan di Tesco, Puchong pada 24 dan 25 September.

"Waktu urus niaga adalah dari pukul 11 pagi hingga 9 malam bagi memberi ruang seluas-luasnya kepada orang ramai menjelaskan tunggakan kompaun mereka,'' kata kenyataan itu lagi.

Anak yatim, ibu tunggal antara dirai sempena Aidilfitri

Posted:

Anak yatim, ibu tunggal antara dirai sempena Aidilfitri

Anak yatim, ibu tunggal antara dirai sempena Aidilfitri

KUALA LUMPUR 20 Sept. - Seramai 300 orang anak yatim dan ibu tunggal di sekitar Lembah Klang diundang oleh Global Mesra Holdings Sdn. Bhd. (GMHSB) ke majlis sambutan hari raya syarikat itu yang diadakan di Kondominium Villa Putra di sini baru-baru ini.

Pengerusi Eksekutifnya, Mohd. Nasir Mohd. Rashid berkata, kemeriahan Aidilfitri seharusnya dikecapi oleh semua umat Islam termasuk mereka yang kurang bernasib baik dan miskin.

Selain disajikan hidangan enak, setiap anak yatim itu turut menerima sumbangan duit raya dan cenderahati daripada syarikat tersebut.

Di Ampang Jaya, lebih 3,000 orang mengunjungi Majlis Mesra Aidilfitri anjuran Majlis Perbandaran Ampang Jaya (MPAJ) di Menara MPAJ di sini baru-baru ini.

Mereka dihidangkan dengan pelbagai juadah tradisional dan moden yang disediakan oleh kakitangan MPAJ sendiri yang mewakili setiap jabatan dalam pihak berkuasa tempatan itu.

Selain itu, mereka juga berpeluang beramah mesra dengan Yang Dipertuanya, Datuk Mohammad Yacob, pengarah-pengarah jabatan dan ahli majlis serta dihiburkan oleh persembahan dari kalangan kakitangan MPAJ

Pegawai Perhubungan Awam MPAJ, Norhayati Ahmad berkata, pihaknya juga tidak melupakan mereka yang memerlukan dengan menyampaikan sumbangan kepada 60 fakir miskin serta orang kurang upaya (OKU) di lima kawasan Dewan Undangan Negeri.

Sementara itu, hujan tidak menghalang lebih 1,000 tetamu untuk memeriahkan majlis rumah terbuka syarikat konsesi Lebuh Raya Shah Alam (Kesas) yang berlangsung di perkarangan Wisma Kesas di Subang Jaya baru-baru ini.

Selain menikmati pelbagai hidangan, tetamu turut beramah mesra dengan Pengerusi Kesas, Datuk Mohammed Azlan Hashim dan Ketua Pegawai Operasinya, Imran Gulcharan Abdullah.

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved