Ahad, 24 Julai 2011

Utusan Online - Timur


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Timur


Durian sejuk beku untuk eksport

Posted:

Durian sejuk beku untuk eksport

Durian sejuk beku untuk eksport


Durian kunyit atau lebih dikenali 'musang king' yang sesuai untuk tujuan disejuk beku dan dieksport. - GAMBAR HIASAN


KUALA TERENGGANU 23 Julai - Lembaga Pemasaran Pertanian Persekutuan (Fama) merancang mewujudkan kebun durian di Terengganu bagi tujuan sejuk beku dan eksport ke luar negara.

Pengarah Fama negeri Hasan Jusoh berkata dalam hal ini, pihaknya akan cuba mendapatkan kerjasama daripada pihak universiti di Terengganu untuk menjayakan projek tersebut.

"Pihak Fama rancang untuk laksanakan satu projek durian sejuk beku jenama negeri Terengganu. Ini kerana durian sejuk beku belum diusahakan di Terengganu," katanya.

Dalam hal ini, Hasan berkata, Fama akan cuba mencari kawasan yang sesuai untuk ditanam durian di Terengganu, mungkin di Hulu Terengganu.

Beliau berkata, ada beberapa jenis durian yang didapati sesuai untuk disejuk beku dan dieksport seperti durian D24 dan 'musang king' yang akan ditanam oleh Fama nanti.

Hasan berkata, walaupun Terengganu banyak mengeluarkan buah durian tetapi buah tersebut tidak menepati pasaran luar negara.

Dalam perkembangan lain, beliau berkata, hasrat Fama untuk mengadakan kempen makan durian sempena Hari Peladang, Penternak dan Nelayan negeri Terengganu yang bermula esok tidak kesampaian.

Katanya, ini kerana durian di beberapa buah negeri seperti Pulau Pinang, Perak dan Kedah yang dirancang untuk program itu, tidak menjadi tahun ini.

Walaupun begitu, beliau berkata, Fama akan menggantikan acara itu dengan pameran durian sejuk beku yang dieksport ke negara Cina.

Raja buah itu dibawa dari Pahang, Pulau Pinang dan Perak, katanya.n — BERNAMA

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

Guni bungkusan pakaian tertera kalimah Allah

Posted:

Guni bungkusan pakaian tertera kalimah Allah

Guni bungkusan pakaian tertera kalimah Allah


Mohd. Ghazali Pua Abdullah menunjukkan tulisan 'Allah' pada bungkusan pakaian terpakai di kilangnya di Pengkalan Chepa, baru-baru ini.


KOTA BHARU 23 Julai - Seorang peniaga pakaian dan barangan terpakai terkejut apabila mendapati salah satu daripada ratusan guni yang berada di kilangnya di Pengkalan Chepa dekat sini tertera kalimah Allah.

Apa yang menarik, jika guni bungkusan itu diletakkan dalam keadaan menegak, ia seolah-olah berbentuk manusia dalam keadaan duduk antara dua sujud.

Peniaga terbabit, Mohd. Ghazali Pua Abdullah, 66, berkata, tulisan dan bentuk manusia itu ditemui oleh seorang pekerjanya minggu lalu ketika mengemas bungkusan pakaian di kilang berkenaan.

Menurutnya, bungkusan-bungkusan itu sudah lama berada di kilang berkenaan, namun 'keajaiban' itu baharu disedari dan menganggap ia bukti kebesaran Allah serta rezeki buat dirinya sekeluarga.

"Saya bersyukur kerana diberi kesempatan untuk melihat sendiri kebesaranNya," katanya ditemui pemberita di kilang miliknya di Pengkalan Chepa, kelmarin.

Mohd. Ghazali memberitahu, bagi mendapatkan kepastian, dia turut bertanya tentang penemuan itu kepada beberapa pelanggan yang datang ke kedainya dan rata-rata mendakwa tulisan yang tertera pada guni bungkusan itu adalah kalimah Allah dan Muhammad.

"Saya tidak bercadang untuk menjualnya walaupun ditawarkan dengan harga jutaan ringgit kerana ia adalah anugerah daripada Allah kepada saya dan keluarga," katanya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

Anggota polis cedera dirempuh

Posted:

Anggota polis cedera dirempuh

Anggota polis cedera dirempuh

BACHOK 23 Julai - Seorang anggota polis berpangkat lans koperal yang sedang menjalankan sekatan jalan raya cedera parah selepas dirempuh seorang penunggang motosikal di Hujung Tanjong, Sering di sini malam tadi.

Dalam kejadian kira-kira pukul 11 malam, mangsa, Zulkaflie Che Abdullah, 47, yang berasal dari Pasir Puteh dirempuh menyebabkan dia terjatuh di atas jalan raya dan mengalami patah kaki kanan selain cedera di lengan.

Ketua Polis Daerah Kota Bharu, Asisten Komisioner Azham Othman berkata, kejadian berlaku ketika mangsa bersama enam lagi anggota polis yang diketuai Ketua Balai Polis Binjai, Sarjan Mejar Hamidah Awang sedang mengadakan operasi sekatan jalan raya.

"Tiba-tiba muncul sebuah motosikal yang ditunggang dengan laju dan cuba membolosi sekatan tersebut. Penunggangnya dikatakan panik kerana tidak mempunyai lesen, merempuh mangsa yang ketika itu berada di kiri jalan.

"Selepas kedua-duanya terjatuh, penunggang motosikal itu cuba melarikan diri dan meninggalkan motosikalnya namun berjaya ditahan oleh polis kira-kira 20 meter dari tempat kejadian," katanya.

Beliau berkata demikian ketika ditemui semasa melawat mangsa yang kini dirawat di Hospital Universiti Sains Malaysia (HUSM) Kubang Kerian di sini.

Azham berkata, suspek yang berusia 31 tahun dan berasal dari Tawang Bachok ditahan reman selama empat hari mulai hari ini untuk membantu siasatan polis.

Selain tidak memiliki lesen, katanya, penunggang motosikal itu juga disahkan positif mengambil dadah.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.
Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved