Selasa, 19 Julai 2011

Utusan Online - Mahkamah


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Mahkamah


Peket syabu milik rakan - Benjy

Posted:

Peket syabu milik rakan - Benjy

Peket syabu milik rakan - Benjy

Oleh JUANI MUNIR ABU BAKAR
pengarang@utusan.com.my

KUALA LUMPUR 19 Julai – Pelakon Benjy mendakwa bahawa satu peket plastik berisi dadah jenis syabu seberat 0.24 gram yang ditemui di kediamannya di Kondominium Menara Duta 2, tahun lalu adalah milik rakannya yang dikenali sebagai Nor Azizi.

Benjy, 33, atau nama sebenarnya Khaeryll Benjamin Ibrahim (gambar) yang memberi keterangan membela diri di Mahkamah Majistret di sini hari ini, turut mendakwa rakannya itu yang dipanggil sebagai Gi sebenarnya meletakkan peket dadah itu di sebuah rak buku dalam unit kondominium tersebut.

Ujar anak lelaki tunggal dramatis Azean Irdawaty itu, semua perkara tersebut terbongkar selepas bekas pembantu peribadinya, Afifi Hamid memberitahunya ketika mereka dalam perjalanan pergi memancing di Kampung Delek, Klang pada pukul 1 pagi, 11 Mac 2010.

Menurutnya lagi, Afifi juga memaklumkan bahawa Gi telah datang ke kediamannya antara pukul 8 dan 12 tengah malam, sehari sebelum itu untuk menemuinya, namun bekas pembantunya itu memaklumkan dia sedang memancing di kolam ikan di Desa Aman, Kepong.

''Afifi menceritakan, Gi duduk di ruang tamu dan membuka bungkusan plastik didakwa berisi syabu yang dibawa lelaki itu lalu menghisap dadah tersebut.

''Bekas pembantu peribadi saya mengatakan kemudian melihat Gi meninggalkan peket plastik di sebuah rak buku sebelum beredar dari kediaman tersebut,'' jelasnya selaku saksi pembelaan pertama sewaktu pemeriksaan utama oleh peguam belanya, Amer Hamzah Arshad.

Namun ketika sesi soal balas oleh Timbalan Pendakwa Raya, Noor Mawarni Abd. Halim, Benjy sebaliknya menyatakan dia tidak memberitahu perkara itu kepada polis semasa siasatan kerana ketika itu dia keliru dan tidak tahu ia perlu dimaklumkan kepada pihak polis.

Benjy kemudian menafikan keterangan mengenai kewujudan seorang lelaki yang bernama Gi sengaja direka walaupun dia tidak tahu di mana individu tersebut berada sekarang.

Sementara itu, Afifi yang turut dipanggil sebagai saksi pembelaan kedua mengesahkan bahawa dia sendiri memberitahu Benjy mengenai kedua-dua dakwaan tersebut.

Jelas wanita itu, pada pukul 8 malam sebelum tangkapan berlaku pada 11 Mac 2010, dia menghantar bekas majikannya itu ke Desa Aman sebelum pulang semula ke Kondominium Menara Duta 2 dan individu yang dikenali Gi muncul kemudian.

Kata Afifi, selepas Gi beredar, Benjy menelefonnya supaya datang semula ke Desa Aman untuk mengambil artis berkenaan untuk pergi ke Kampung Delek dan ketika itu dia menceritakan mengenai perbuatan Gi kepada bekas majikannya.

''Benjy memarahi saya kenapa membiarkan Gi melakukan perkara itu dan mengarahkan agar menghapuskan peket itu selepas menghantarnya ke Kampung Delek.

''Tetapi saya lupa untuk berbuat demikian ketika pulang ke Kondominium Menara Duta 2 selepas tiba dari Kampung Delek,'' kata Afifi ketika disoal oleh Amer Hamzah.

Benjy diperintahkan membela diri pada 8 Julai lalu atas tuduhan memiliki 0.24 gram syabu di No. A-6-5 Menara Duta 2, Jalan 1/38B melalui Jalan Segambut di sini, pada pukul 4 petang, 11 Mac tahun lalu.

Dia bagaimanapun dilepas dan dibebaskan daripada tuduhan memiliki 0.14 gram dadah jenis sama di No. C-13-6, Vista Mutiara, Jalan Vista Mutiara, Persimpangan Jalan Ambong Kiri, Kepong Baru di sini pada pukul 3 petang hari yang sama.

Lelaki itu didakwa mengikut Seksyen 12(2) Akta Dadah Berbahaya 1952 yang boleh didenda maksimum RM100,000 atau penjara lima tahun atau kedua-duanya.

Majistret Hafizza Sauni menetapkan esok untuk hujahan di akhir kes pembelaan.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Blogger diarah bayar Rais RM300,000

Posted:

Blogger diarah bayar Rais RM300,000

Blogger diarah bayar Rais RM300,000

Oleh NORAZLITA MOHD. SIES
pengarang@utusan.com.my

KUALA LUMPUR 19 Julai - Angkara fitnah yang dibuat secara meluas terhadap Datuk Seri Dr. Rais Yatim, seorang penulis blog hari ini diperintahkan oleh Mahkamah Tinggi di sini supaya membayar ganti rugi RM300,000 kepada Menteri Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan itu.

Hakim Datin Zabariah Mohd. Yusof yang membuat keputusan itu turut memerintahkan Amizudin Ahmat, 42, yang juga merupakan anggota Angkatan Muda Keadilan (AMK) membayar kos RM100,000 kepada Rais.

Pada 5 Julai lalu, mahkamah memutuskan Amizudin yang diwakili peguam William Leong bertanggungjawab memfitnah Rais, 69, menerusi sebuah artikel yang dipaparkan dalam blognya, sharpshooterblogger.blogspot.com.

Rais selaku plaintif yang diwakili oleh peguam Datuk Seri Dr. Muhammad Shafee Abdullah dan Azad Bashir memfailkan writ saman terhadap Amizudin pada 31 Januari lalu.

Dalam pernyataan tuntutan, Rais menyatakan, pada 28 Disember 2010, Amizudin sama ada secara sendiri mahupun melalui ejen-ejennya telah menyebabkan satu penerbitan artikel bertajuk 'Hei Pak Menteri...mana mau lari...'

Menurut Rais, seluruh kandungan artikel dalam bahasa Malaysia itu berniat jahat dan memfitnahnya, selain ia bermaksud atau difahamkan membawa maksud yang beliau bersalah melakukan kesalahan serius iaitu merogol dan mampu membunuh pembantu rumahnya dari Indonesia.

Beliau yang juga Ahli Parlimen Jelebu di Negeri Sembilan, menafikan tuduhan itu selepas penulis blog terbabit menamakannya.

Susulan itu, seorang wanita yang pernah bekerja sebagai pembantu rumah selama lapan tahun dengan Rais dilaporkan oleh portal berita Indonesia telah menafikan yang dirinya diberi layanan buruk atau dirogol oleh majikannya.

Dalam penghakiman bertulis, Hakim Zabariah menjelaskan, jumlah ganti rugi itu adalah munasabah dan ia ditetapkan selepas mengambil kira fakta dan bentuk fitnah yang dibuat oleh Amizudin selaku defendan selain nilai wang semasa.

Menurut beliau, mahkamah juga memberikan pertimbangan kepada beberapa faktor antaranya, kedudukan plaintif sebagai menteri Kabinet yang telah berkhidmat selama 37 tahun dan dikenali di peringkat antarabangsa.

Fitnah yang dibuat oleh defendan sangat serius kerana sekiranya seseorang mempercayainya, reputasi plaintif akan terjejas bukan sahaja di negara ini bahkan ke peringkat antarabangsa selain memberi kesan dalam kehidupan menteri itu serta keluarganya.

Dakwaan rogol pula, menurut Hakim Zabariah, melibatkan kesalahan jenayah yang dilakukan terhadap individu dari negara lain dan dakwaan tersebut sangat menjijikkan terhadap menteri Kabinet.

Katanya, ia juga dakwaan yang tidak sihat terhadap hubungan diplomatik antara dua negara dan menambahkan lagi kemarahan negara jiran itu memandangkan terdapat kes-kes rakyat negara tersebut didera ketika bekerja sebagai pembantu rumah di negara ini.

Selain itu, kata Hakim Zabariah, penyiaran artikel tersebut melalui blog boleh diakses oleh sesiapa sahaja menerusi Internet di seluruh dunia.

Ini merupakan faktor-faktor istimewa yang membezakan kes saman itu dengan kes-kes saman fitnah yang telah diputuskan terdahulu, jelas Hakim Zabariah.

Tambahan pula, kata beliau, daripada keterangan, didapati defendan telah bertindak secara melulu dan cuai apabila dia mengakui hanya pergi ke Jakarta untuk 'menyiasat' dakwaan tersebut selepas artikel itu disiarkan dalam blognya.

Lebih-lebih lagi sepanjang tiga hari berada di negara itu, ujar hakim, defendan gagal mendapatkan sebarang pengesahan daripada wanita tersebut yang dikatakan sebagai 'mangsa' untuk mengesahkan cerita itu.

Rais yang ditemui di luar mahkamah berkata, keputusan tersebut amat bermakna dan berharap individu lain lebih berhati-hati apabila menulis mengenai orang lain.

''Hari ini hari yang hebat, ia satu lambang sebenar tentang keyakinan terhadap badan kehakiman kita,'' kata beliau.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.
Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved