Selasa, 19 Julai 2011

Utusan Online - Jenayah


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Jenayah


Seludup dadah guna pos laju

Posted:

Seludup dadah guna pos laju

Seludup dadah guna pos laju

Oleh SHARAIMEI SHAIK AHMEDULLAH
pengarang@utusan.com.my

SEPANG 19 Julai – Jabatan Kastam Diraja Malaysia (JKDM) Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) berjaya menumpaskan cubaan menyeludup tujuh kilogram dadah menggunakan perkhidmatan pos laju yang dianggarkan bernilai RM1 juta hasil dua tangkapan yang dilakukan dalam tempoh seminggu.

Pengarahnya, Datuk M. Govinden berkata, kes pertama melibatkan dua penghantaran empat kilogram (kg) dadah jenis ketamine dianggarkan bernilai RM720,000 kepada dua individu berbeza yang beralamat di Sepang dan Subang, Selangor pada 13 Julai lalu.

Menurut beliau, kesemua bungkusan dadah tersebut disembunyikan dalam sebuah lubang yang terdapat pada tujuh unit skrol lukisan yang dipos dari China.

"Pegawai kastam di bahagian penguatkuasaan mengesan tiga bungkusan yang mahu dihantar ke Sepang manakala empat bungkusan yang dialamatkan ke Subang itu mengandungi dadah setelah melalui imbasan di Pusat Mel dan Kurier KLIA.

"Dengan kerjasama pihak Pos Malaysia, kita berjaya menahan empat individu, bagaimanapun selepas siasatan rapi dilakukan, dua orang dilepaskan manakala dua suspek lagi ditahan," katanya pada sidang akhbar di Pejabat Bahagian Penguatkuasaan JKDM di KLIA hari ini.

Govinden berkata, kedua-dua lelaki terbabit kini ditahan reman untuk siasatan lanjut di bawah Seksyen 39B Akta Dadah Berbahaya 1952.

Menurut beliau, tiga hari kemudian, pihaknya berjaya mengesan lima kotak kosong barang kemas yang mengandungi tiga kg dadah jenis methamphetamine (syabu) bernilai RM750,000 yang dihantar menggunakan modus operandi yang sama.

"Hasil pemeriksaan pegawai kastam mendapati dadah itu disembunyikan di bahagian bawah di dalam kotak barang kemas yang dikirim dari India dan dihantar kepada sebuah syarikat multinasional di Selangor.

"Namun, hasil siasatan terhadap pihak yang menerima dadah itu telah membawa kita kepada penahanan seorang suspek yang berusia 45 tahun yang juga merupakan pekerja biasa di syarikat tersebut," katanya.

Sementara itu, Govinden berkata, sejak awal tahun ini sehingga semalam, pihaknya berjaya mematahkan 15 cubaan penyeludupan dadah melalui pintu masuk KLIA.

"Kesemua dadah yang dirampas itu adalah daripada jenis syabu (lima kes), ketamine (lima kes), Eramin 5 (tiga kes), ganja (satu kes) dan heroin (satu kes) yang mengandungi kuantiti seberat 64.37 kg dan bernilai lebih RM5.6 juta," katanya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Penyamun tersilap langkah lari di hadapan IPK

Posted:

Penyamun tersilap langkah lari di hadapan IPK

Penyamun tersilap langkah lari di hadapan IPK

SEREMBAN 19 Julai - Tiga lelaki yang melarikan diri selepas menyamun seorang suri rumah di Kuala Pilah menjerat leher sendiri apabila tersalah masuk laluan di hadapan Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPK) negeri di sini, hari ini.

Akibatnya, polis terpaksa menembak kaki salah seorang suspek berusia 40 tahun ketika dia melarikan diri di hadapan IPK itu sebelum ditahan bersembunyi di sebuah kedai keranda.

Ketua Jabatan Siasatan Jenayah negeri, Asisten Komisioner Hamdan Majid berkata, dua lagi rakan suspek berusia 30 hingga 40 tahun dapat melarikan diri dan mereka kini diburu oleh polis.

"Ketiga-tiga suspek sebelum itu menyamun rumah seorang wanita berusia 36 tahun pada pukul 9.30 pagi di Taman Impian, Kuala Pilah.

"Dalam kejadian itu, salah seorang suspek tiba-tiba melompat pagar rumah mangsa dan mengacukan parang sebelum merentap dua utas rantai emas yang dipakai wanita itu," katanya pada sidang akhbar di IPK Negeri Sembilan, hari ini.

Menurut Hamdan, mangsa yang hamil dua bulan kemudian dibawa oleh penduduk taman itu ke Hospital Tuanku Ampuan Najihah, Kuala Pilah untuk mendapatkan rawatan.

Katanya, seorang saksi yang melihat kejadian itu segera melaporkan kepada polis termasuk jumlah suspek, jenis kenderaan serta nombor pendaftaran yang digunakan mereka.

Berdasarkan maklumat tersebut, sebuah kereta peronda polis terserempak dengan kereta Perodua Kancil dinaiki suspek di hadapan pejabat Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) di sini dan segera mengarahkan mereka berhenti, namun suspek terus memecut kenderaan itu.

"Kenderaan mereka itu bagaimanapun tersilap kerana memasuki laluan menghala ke IPK negeri sebelum polis melepaskan beberapa das tembakan dan mengenai tayar kereta itu.

"Kereta dinaiki penjenayah itu kemudian terbabas sebelum melanggar pagar Masjid Jamek Seremban di sini," kata Hamdan.

Ketika melarikan diri, katanya, salah seorang suspek cuba merampas sebuah motosikal milik anggota polis, dan ketika itu seorang anggota peronda melepaskan satu das tembakan mengenai betis kanannya.

Hasil tangkapan itu, polis menemui sehelai jaket hitam, tiga pemutar skru, satu tukul besi, tiga bilah parang, sebilah kapak dan sepasang sarung tangan dipercayai digunakan untuk jenayah dalam kenderaan suspek," katanya.

Menurut Hamdan, kenderaan yang dinaiki suspek itu dicuri di Jalan Sungai Keramat, Klang pada 12 Jun lalu dan nombor pendaftarannya adalah palsu.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.
Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved