Sabtu, 3 Mei 2014

Utusan Online - Jenayah


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Jenayah


Jangan rekrut pengebom berani mati

Posted: 03 May 2014 11:25 AM PDT

Oleh ILAH HAFIZ AZIZ

Latihan ala-ketenteraan yang disertai pemuzik ahli kumpulan militan di sebuah lokasi rahsia di negara ini.

KUALA LUMPUR 3 Mei - Ketua Polis Negara, Tan Sri Khalid Abu Bakar memberi amaran kepada pihak yang bertanggungjawab mencari anggota 'berjihad' di negara-negara bergolak supaya tidak merekrut golongan muda untuk menjadi pengebom berani mati.

Dengan nada tegas, beliau berkata, jika mereka mahu pergi ke negara bergolak, mereka sama sekali tidak harus merancang atau merekrut anak-anak muda dalam perbuatan militan itu.

"Jika kamu mahu pergi ke sana (negara bergolak), jangan rancang atau merekrut anak-anak muda untuk berjihad atau menjadi pengebom berani mati. Jika mahu korbankan nyawa...jangan ancam keselamatan rakyat Malaysia.

"Golongan muda pula jangan mudah terpengaruh dengan gerakan militan sebegini," katanya ketika ditemui pemberita selepas tamat acara menembak bersama media di Lapang Sasar Markas Briged Tengah Pasukan Gerakan Am (PGA) Cheras di sini hari ini.

Turut menyertai acara itu adalah Timbalan Ketua Polis Negara, Datuk Seri Mohd. Bakri Mohd. Zinin, Penolong Ketua Pengarang 1 Kumpulan Utusan Melayu, Datuk Zaini Hassan dan pengarah-pengarah PDRM serta rakan media yang lain.

Khalid turut mendedahkan kumpulan militan tempatan yang ditahan polis baru-baru ini dipercayai bukan sahaja berjihad di negara bergolak di Asia Barat malah turut terlibat dengan gerakan sama di negara jiran.

Beliau berkata, hasil siasatan dan risikan Polis Diraja Malaysia (PDRM) setakat ini mendapati, kumpulan berkenaan dipercayai terbabit dengan gerakan militan di Selatan Filipina.

"Siasatan kami tidak sekadar di negara-negara bergolak seperti Syria sahaja kerana mereka mungkin terlibat dengan rangkaian militan di Selatan Filipina," katanya.

Beberapa hari lalu, polis telah menahan seramai 11 anggota kumpulan militan yang berselindung di sebalik misi kemanusiaan termasuk ketuanya dalam beberapa serbuan di Selangor, Kedah dan ibu negara.

Utusan Malaysia kemudiannya mendedahkan, puluhan rakyat Malaysia dikatakan pergi ke Syria sejak dua tahun lalu atas nama perjuangan jihad bagi membantu umat Islam di negara bergolak itu.

Seorang lelaki yang digelar ustaz dan seorang bekas pemuzik sebuah kumpulan terkenal era 80-an juga didedahkan telah berada di Syria untuk berjuang bersama pasukan pemberontak di sana sejak beberapa bulan lalu.

Mengulas lanjut mengenai ustaz dan pemuzik itu, Khalid memberitahu, PDRM akan menyiasat dakwaan berkenaan termasuk hubung kait mereka dengan gerakan militan.

"Kita tidak mahu tumpukan kepada sesiapa atau tuduh siapa dalang kerana siasatan akan dijalankan kepada semua yang mempunyai kaitan.

"Keutamaan kami adalah perkara-perkara yang boleh memberi ancaman kepada keselamatan negara dan kita akan siasat serta ambil tindakan terhadap sesiapa yang menjurus ke arah itu," katanya.

Ditanya adakah polis bersedia untuk memantau pergerakan setiap rakyat Malaysia yang pergi ke Asia Barat, beliau menyatakan, perkara itu sedang diberi perhatian khusus.

"Namun kita juga harus sedar, ramai juga rakyat Malaysia ke negara Asia Barat untuk tujuan lain, contohnya ke Mekah dan sebagainya," jelasnya.

Dalam perkembangan sama, beliau turut memberi amaran terhadap pihak yang bertanggungjawab merekrut golongan muda untuk berjihad dengan menyertai militan di negara-negara bergolak.

"Jika kamu mahu pergi ke sana (negara bergolak), jangan rancang atau merekrut anak-anak muda untuk berjihad atau menjadi pengebom berani mati. Jika mahu korbankan nyawa...jangan ancam keselamatan rakyat Malaysia.

"Golongan muda pula jangan mudah terpengaruh dengan gerakan militan sebegini," ujarnya.

Malaysia dilanda 'Islamofobia', jika tidak tahan anggota militan - Zahid Hamidi

Posted: 03 May 2014 11:25 AM PDT

Ahmad Zahid Hamidi beramah mesra dengan Kontinjen Imigresen Sarawak sambil diperhatikan oleh Ketua Pengarah Imigresen, Datuk Aloyah Mamat (dua dari kiri) dalam Majlis Makan Malam di UKM, Bangi, malam tadi.

KUALA LUMPUR 3 Mei - Malaysia akan dilanda fenomena Islamofobia dan ditakuti oleh masyarakat antarabangsa jika Polis Diraja Malaysia (PDRM) tidak mengambil tindakan menahan kesemua ahli kumpulan yang terlibat dalam kegiatan militan di negara ini.

Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi berkata, penangkapan 11 individu yang dipercayai terlibat dengan kegiatan keganasan baru-baru ini antara lain bertujuan mengelakkan Malaysia daripada dikecam sebagai negara hab militan.

"Kita akan terus buru saki baki kumpulan ini tidak kira apa yang mereka lakukan sama ada di dalam atau di luar negara.

"Kementerian Dalam Negeri (KDN) akan lakukan bermacam cara untuk membebaskan Malaysia dari sebarang kegiatan militan," katanya ketika ditemui dalam Majlis Makan Malam Kejohanan Sukan Imigresen Malaysia di Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) Bangi malam tadi.

Beliau berkata, pemberontakan secara ekstrem yang dilakukan itu hanya memberi imej yang negatif terhadap umat Islam khususnya rakyat Malaysia.

"Kita perlu tahu untuk membezakan jihad yang dituntut dalam Islam dengan amalan keganasan. Agama kita tidak pernah mengajar umatnya melakukan sebarang bentuk keganasan," katanya.

Semalam Utusan Malaysia mendedahkan puluhan rakyat Malaysia kini berada di bumi bergolak, Syria malah ada di antara mereka turut terbunuh ketika bertempur dalam perang saudara itu.

Ahli kumpulan itu turut aktif memuat naik beberapa keping foto dan video mereka yang kononnya sedang melaksanakan misi jihad di negara itu.

Zahid turut ditanya mengenai tindakan mereka yang bebas merekrut ahli yang rata-rata terdiri daripada golongan muda dan menghebahkan keganasan yang dilakukan menerusi media sosial.

"Saya fikir mereka akan pulang juga ke sini satu hari nanti memandangkan pasport mereka akan tamat dan pada ketika itu, mereka tidak boleh terlepas daripada undang-undang," tambahnya.

"Pihak kami memang sentiasa memantau segala pergerakan mereka," tambahnya.

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved