Sabtu, 3 Mei 2014

Utusan Online - Keluarga


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Keluarga


cabaran kuruskan badan

Posted: 02 May 2014 11:27 AM PDT

SEMUA orang mengimpikan tubuh badan yang sihat dan potongan badan menarik. Ada yang mengamalkan diet sihat dan tidak kurang pula yang hanya berangan-angan tanpa melakukan sesuatu. Ada juga yang sanggup mengamalkan kaedah ekstrem untuk kurus.

Pengambilan produk murahan, tidak makan langsung atau memuntahkan kembali makanan antara kaedah ekstrem berkenaan.

Berdasarkan statistik, Malaysia menduduki tempat teratas dalam kalangan negara-negara Asia Tenggara bagi kategori rakyat obesiti manakala tempat keenam dalam kalangan Asia Pasifik.

Ia berlaku kerana masyarakat mengamalkan cara pemakanan dan gaya hidup yang kurang sihat sehingga 16.8 juta daripada 28 juta rakyat Malaysia kini mengalami masalah kegemukan. Sebanyak 8.4 juta daripada jumlah berkenaan sudah menghidap obesiti.

Kaedah untuk mendapat kesihatan tubuh dan potongan badan yang menarik harus dilakukan dengan cara yang betul agar tidak memberi kesan jangka masa panjang pada masa akan datang.

Minggu ini, .com paparkan pelbagai kisah mengenai usaha-usaha insan yang taksub ingin kurus, ingin kurus kerana terpaksa dan kejayaan beberapa insan yang berjaya menurunkan berat badan dengan cara yang betul dan sihat. - AZRIN MUHAMMAD/SHIDDIEQIIN

Lambakan peminta sedekah membimbangkan

Posted: 02 May 2014 11:27 AM PDT

SELAIN kedai makan, kumpulan peminta sedekah kanak-kanak juga akan menjadikan masjid-masjid sebagai lokasi tumpuan terutama pada hari Jumaat. - GAMBAR HIASAN

Terpanggil untuk menulis mengenai satu perkara, bukan berniat untuk menyalahkan mana-mana pihak tetapi lebih kepada mencari usaha dan titik penyelesaian bagi perkara ini.

Dari mata pandangan saya, ia dilihat sebagai satu masalah. Hal ini adalah berkaitan dengan pengemis atau peminta sedekah di hadapan pintu atau premis perniagaan di seluruh negara.

Dahulu apa yang dapat kita lihat, pengemis yang meminta masih di dalam berkeadaan tidak terurus, bajunya compang-camping dan ada yang kurang sempurna fizikalnya. Namun pada hari ini, senarionya sangat berbeza.

Mereka datang meminta sedekah atau sumbangan kebanyakannya berpakaian kemas, berkasut dan cukup sifat sempurna fizikalnya. Mereka ini sering tertumpu di kawasan kaki lima berdekatan bangunan bank mahupun kompleks beli-belah.

Ada yang setia menunggu di hadapan pintu masuk bank berbekalkan buku resit dan tabung plastik besar. Kebanyakannya memberitahu orang awam yang lalu-lalang bahawa ia adalah sumbangan kepada sekolah, madrasah mahupun rumah anak yatim.

Bukan kedekut atau tangkai jering untuk memberi sumbangan, cuma bimbang pekerjaan ini dikepalai oleh sindiket atau lebih kepada perbelanjaan peribadi. Masalah ini menjadi lebih serius dan memerlukan pencerahan daripada pelbagai pihak yang berkaitan apabila kanak-kanak menjadi bahan untuk meminta sedekah.

Saya sendiri pernah beberapa kali terjumpa dengan kanak-kanak yang melakukan pekerjaan ini. Ada antara mereka berusia 11 tahun. Sehingga jam 3 petang, kanak-kanak itu belum menjamah nasi untuk makan tengah hari.

Zalim dan kejam. Itulah yang bermain di fikiran. Kanak-kanak di usia itu wajarnya berada di sekolah dan petangnya beriadah bersama-sama rakan. Masalah ini perlu dipandang serius.

Mohon sebarang usaha meminta sedekah mahupun sumbangan dilakukan dengan lebih telus dan jelas bagi mengelakkan pihak yang tidak bertanggungjawab menangguk di air yang keruh.

Kanak-kanak tidak sewajarnya dieksploitasi sebegini rupa walaupun pihak tertentu mempunyai tujuan kebaikan. Cadangan yang boleh diambil kira adalah jika ia berkaitan dengan sumbangan kepada pengurusan anak-anak yatim, mohon jabatan kebajikan ambil peranan.

Kemukakan iklan mohon sumbangan dan salurkan kepada badan yang memerlukan. Hal ini mampu mengelakkan orang ketiga atau yang tidak bertanggungjawab mengambil kesempatan.

Begitulah juga dengan sumbangan-sumbangan yang diperlukan. Harapan besar saya, tiada lagi penunggu-penunggu setia di hadapan muka pintu bank atau mana-mana premis. Bukan jelik bukan pelik, tapi serik bersedekah pada yang sebenarnya bersenang-lenang.

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved