Sabtu, 3 Mei 2014

Utusan Online - Dalam Negeri


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Dalam Negeri


MexComm didenda RM15,000 kerana iklan SMS

Posted: 03 May 2014 02:50 AM PDT

CYBERJAYA 3 Mei - Syarikat MexComm Sdn. Bhd. (MexComm) dijatuhi hukuman denda sebanyak RM15,000 kerana kesalahan menghantar iklan khidmat pesanan ringkas (SMS)yang menyalahi Standard Mandatori untuk Perkhidmatan Kandungan Mudah Alih yang dikeluarkan oleh Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM).

Hasil siasatan SKMM mendapati MexComm telah menyalahi perenggan 69 dan 71 Standard Mandatori kerana menghantar iklan SMS dengan menggunakan kod ringkas 62228 kepada seorang pelanggan Maxis.

SMS berikut: "RM0.00 Perhatian !! Sms ON SITI ke 32339 skrg dan dpt gambar yg menarik !! Vid mp3.pdft PERCUMA jgn tunggu lagi! Type out to opt out. Mx1300223228" terbukti mengelirukan dan tidak mengandungi maklumat lengkap mengenai harga perkhidmatan langganan serta penyelia kandungan.

Menurut kenyataan akhbar SKMM, siasatan lanjut turut mendapati, syarikat MexComm Sdn Bhd telah melanggar Syarat 2.2 Lesen Kelas ASP No: ASP/C/2005/3 yang mengkehendaki syarikat tersebut untuk mematuhi segala peruntukan yang dikeluarkan oleh suruhanjaya itu.

Hakim Azwarnida Affandi menjatuhkan hukuman denda itu kepada MexComm yang diwakili oleh Pengawal Kewangan Kumpulannya, Encik Lim Siow Fai di Mahkamah Sesyen Jenayah 7 Kuala Lumpur.

MexComm didakwa di bawah Seksyen 127 (3) Akta Komunikasi dan Multimedia 1998 dan boleh dihukum di bawah Seksyen 242 akta yang sama, yang membawa hukuman denda tidak melebihi RM100,000 atau penjara tidak melebihi dua tahun atau kedua-duanya sekali. - BERNAMA

Kebebasan akhbar penting untuk masyarakat

Posted: 03 May 2014 02:43 AM PDT

KUALA LUMPUR 3 Mei - Hari Kebebasan Akhbar Sedunia adalah penting untuk masyarakat madani yang vibran dan sistem yang berfungsi dengan sempurna, kata Setiausaha Agung Lapan Negara Membangun (D8), Dr. Seyed Ali Mohammad Mousavi.

Beliau berkata, media menyumbang bahagian yang selari dan tidak boleh dipisahkan dalam setiap masyarakat bagi menghubungkan negara dan rakyat.

"Media terutama akhbar adalah penting dalam menegakkan amalan demokrasi dan urus tadbir yang baik menerusi ketelusan dalam kalangan institusi di dalam sebuah negara.

"Kebebasan media, oleh itu adalah penting bagi memastikan suara rakyat didengari," katanya dalam satu kenyataan. - BERNAMA

Kenali dahulu perbezaan jihad dengan militan - Mukhriz

Posted: 03 May 2014 02:39 AM PDT

KUALA LUMPUR 3 Mei - Menteri Besar Kedah, Datuk Seri Mukhriz Tun D. Mahathir meminta umat Islam supaya bijak membandingkan antara konsep jihad sebenar yang dituntut dalam Islam dengan aktiviti militan supaya ia tidak mensia-siakan nyawa mereka.

Beliau berkata, kebanyakan individu yang terlibat dalam aktiviti militan menganggap ia sebagai satu perjuangan jihad seperti membantu masyarakat negara Islam yang sedang bergolak seperti di Syria.

"Namun setakat ini kita pun belum tahu pihak mana (di Syria) yang betul. Seperti yang kita tahu, ini merupakan satu perang saudara yang langsung tidak melibatkan Malaysia.

"Jadi saya tidak berapa faham, apa yang mereka (rakyat Malaysia) fikirkan sehingga sanggup menggadaikan nyawa untuk tujuan tidak berapa jelas," katanya pada sidang media selepas melancarkan 'Kedah Organics' di sini hari ini.

Beliau diminta mengulas mengenai dakwaan bahawa seorang ustaz dari Baling terlibat berperang di pihak Mujahiddin untuk menumpaskan kerajaan Syria seperti yang tersebar luas di laman media sosial. - BERNAMA

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved