Sabtu, 3 Mei 2014

Utusan Online - Pahang


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Pahang


Siti Hamidah rayu Anita pulang ziarahi anak kandung

Posted: 03 May 2014 11:25 AM PDT

Siti Hamdah Mat Jani bersama anak angkatnya, Puteri Aisyah Abdullah ketika ditemui di pejabat Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) Jerantut, baru-baru ini.

JERANTUT 3 Mei - Seorang ibu di Kuala Lipis dekat sini berhadapan kesukaran mendaftarkan anak angkatnya yang berusia dua tahun berikutan tiada maklumat lengkap daripada ibu kandungnya yang gagal ditemui sejak dua tahun lalu.

Siti Hamidah Mat Jani, 50, berkata, dia mengambil Puteri Aisyah Abdullah, 2, yang ketika itu baharu dua hari dilahirkan oleh ibu kandungnya, Anita Mat Noor, 22, di Hospital Tuanku Ampuan Najihah, Kuala Pilah, Negeri Sembilan pada 2012.

Bagaimanapun katanya, masalah lain timbul berikutan perlu mendapatkan pengesahan secara bertulis oleh ibu kandung kanak-kanak tersebut untuk membolehkan Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) di sini membuat pengesahan tentang hak penjagaannya dengan kerjasama Jabatan Pendaftaran Negara (JPN).

"Saya mengambil kanak-kanak ini atas kebenaran ibunya kerana kasihan dan membawa pulang ke rumah di Kuala Lipis untuk dipelihara sebagai anak angkat.

"Saya amat menyayangi Pu-teri Aisyah dan menganggapnya sebagai darah daging sendiri. Saya berharap ibunya kembali menziarahinya walaupun sesaat serta menyelesaikan urusan pendaftaran kanak-kanak itu," kata-nya ketika ditemui di pejabat JKM di sini baru-baru ini.

Siti Hamidah yang menetap di Taman Muhibah, Batu Empat, Kuala Lipis dekat sini berkata, dia tidak mengetahui tentang peraturan pihak berkuasa ber-kenaan pengambilan anak ang-kat sehingga diberitahu oleh pegawai JKM terbabit supaya berbuat demikian.

"Surat pengesahan daripada JKM dan JPN untuk memperoleh status hak penjagaan anak ini penting untuk memudahkannya bersekolah apabila memasuki alam persekolahan termasuk kemudahan kebajikan lain pada masa akan datang," katanya.

Sehubungan ini, katanya, dia berharap ibu kandung kanak-kanak itu yang alamat terakhir di Kampung Air Terjun, Jertih, Terengganu supaya menghubunginya bagi memudahkan urusan pendaftaran tersebut.

"Sudah puas saya menghubungi Anita tetapi gagal dan kini tidak tahu di mana wa-nita itu tinggal. Saya berharap Anita tampil untuk memboleh-kan semua prosedur tertentu berkaitan pendaftaran anaknya diselesaikan dengan segera demi masa depan Puteri Aisyah," ujarnya.

Katanya, mereka yang mengenali Anita boleh menghubungi Siti Hamidah di talian 09-3227344 atau JKM Jerantut, 09-2662234.

RM200,000 baiki gelanggang

Posted: 03 May 2014 11:25 AM PDT

Oleh HARIS FADILAH AHMAD
utusanktn@gmail.com

KUALA LIPIS 3 Mei - Sebanyak RM200,000 diperuntukkan tahun ini bagi membaik pulih segera beberapa gelanggang futsal yang rosak di daerah ini berpunca daripada kegagalan kontraktor melakukan kerja menyelenggara projek tersebut kerana tidak berpengalaman.

Ahli Palimen Lipis, Datuk Abdul Rahman Mohamad berkata, gelanggang berkenaan hanya mampu bertahan dua tahun dan kemudiannya mengalami keretakan, permukaan yang tidak rata, pagar rosak dan air memasuki gelanggang.

Tambahnya, kelemahan itu berpunca daripada pihak yang menyelenggarakan projek itu kurang mahir dan tidak teliti mengenai spe-sifikasi tertentu.

Jelasnya, ada gelanggang yang baharu siap dibina tetapi sudah menunjukkan kerosakan di beberapa tempat dan ini mengganggu keselesaan penduduk khususnya belia ketika bermain futsal dan melakukan kegiatan lain.

"Pihak kontraktor perlu peka dan lebih bertanggungjawab jika dipilih menyelenggarakan sesebuah gelanggang futsal atau gelanggang pelbagai guna untuk mengelakkan pembaziran.

"Jika kerosakan berlaku disebabkan projek tidak memenuhi spesifikasi tertentu, kerajaan terpaksa menampung peruntukan tinggi untuk membaiki semula gelanggang ber-kenaan," katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas merasmikan projek Arena Futsal Majlis Daerah Lipis (MDL) di sini baru-baru ini.

Yang turut hadir Setiausaha MDL, Mohd. Pauzi Abu Hussaini dan Pegawai Belia dan Sukan Lipis, Mohd. Hafizul Abd. Hamid.

Pada majlis itu, Abdul Rahman me-rasmikan Pertandingan Futsal Belia Lipis sempena Karnival Fiesta Mesra Belia 1Malaysia daerah ini membabitkan penyertaan sebanyak 80 pasukan.

Menurut beliau, antara gelanggang futsal yang diberi peruntukan untuk projek baik pulih semula iaitu di Kampung Hulu Teris, Kampung Seberang Jelai, Kampung Relong dan Kampung Desa Jeram Batu iaitu masing-masing membabitkan kos bernilai RM50,000.

"Teguran ini adalah ikhlas untuk kontraktor berkenaan ke arah membina kerjaya yang cemerlang dalam bidang ini dan berharap perlu meningkatkan kemahiran aspek perancangan serta spesifikasi projek bagi menjimatkan wang kerajaan," ujarnya.

Abdul Rahman berkata, kerajaan memperuntukkan sebanyak RM300,000 untuk projek Arena Futsal MDL di bandar ini untuk kemudahan permainan futsal sekali gus menyemarakkan kegiatan gaya hidup sihat serta mencungkil bakat sukan berkenaan dalam kalangan belia daerah ini.

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved