Rabu, 12 Mac 2014

Utusan Online - Kota


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Kota


MCA yakin kaum Cina kembali sokong BN

Posted: 11 Mar 2014 12:19 PM PDT

HULU LANGAT 11 Mac - Semua faktor baik yang ada dalam barisan kepimpinan baharu MCA selepas pemilihan parti itu baru-baru ini akan menjadi faktor pendorong kepada masyarakat Cina untuk kembali memberi sokongan kepada mereka.

Presiden MCA, Datuk Seri Liow Tiong Lai berkata, kepimpinan baharu parti kini serius untuk membuktikan bahawa perubahan besar sedang dijayakan dan yakin Pilihan Raya Kecil (PRK) Dewan Undangan Negeri (DUN) Kajang adalah jawapan terbaik kepada maksud tersebut.

Katanya, MCA dengan kerjasama jentera Barisan Nasional (BN) akan berkerja bersungguh-sungguh untuk menerangkan kepada pengundi di Kajang terutama orang Cina bahawa parti itu adalah medium utama kepada suara politik masyarakat Tionghua.

Beliau yang yakin calon BN daripada MCA, Datin Paduka Chew Mei Fun akan mendapat sokongan majoriti pengundi di Kajang menambah, pola perubahan sokongan masyarakat Cina kepada parti itu semakin positif setiap kali program turun padang bersama rakyat dibuat.

"MCA telah mengadakan pemilihan parti dan kini dengan kepimpinan baharu. Kita juga menampilkan calon berkaliber di Kajang dan semua faktor baik yang ditonjolkan parti sekarang ini, saya yakin akan meraih kembali sokongan masyarakat Cina kepada kami.

"Kita sudah nampak sokongan semakin baik dan positif. Kami akan bekerja bersungguh-sungguh dan capai keputusan jauh lebih baik berbanding sebelum ini," katanya kepada pemberita selepas proses penamaan calon di Bandar Baru Bangi di sini, hari ini.

Pada Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU-13), MCA mencatat prestasi terburuk di bawah pimpinan bekas Presiden, Datuk Seri Dr. Chua Soi Lek tetapi kini, pelbagai pihak kembali menaruh keyakinan selepas Tiong Lai mengambil alih kepimpinan parti itu.

PRK DUN Kajang diadakan selepas penyandangnya, Lee Chin Cheh melepaskan jawatan bagi memberi laluan kepada Datuk Seri Anwar Ibrahim bertanding.

Ketua Pembangkang itu tidak layak berbuat demikian selepas Mahkamah Rayuan menjatuhkan hukuman penjara lima tahun akibat kes liwat, Jumaat lalu.

Kegiatan curi pasir berhampiran pangsapuri berjaya dibongkar

Posted: 11 Mar 2014 12:19 PM PDT

BEGINILAH keadaan di lokasi mencuri pasir berhampiran Pangsapuri Berembang Indah, Ampang, Selangor semalam.

KUALA LUMPUR 11 Mac - Pejabat Daerah dan Tanah Gombak (PDTG) menyerbu lokasi kegiatan mencuri pasir berdekatan Pangsapuri Berembang Indah, Ampang dekat sini hari ini.

Operasi tersebut diketuai oleh Pegawai Daerahnya, Datuk Nor Hisham Ahmad Dahlan Nor Hisham bersama 10 anggota serta penguatkuasa Majlis Perbandaran Ampang Jaya (MPAJ).

Menurut Nor Hisham, pemaju terbabit diberi peluang untuk mengeluarkan segala peralatan untuk memproses pasir tersebut bermula hari ini hingga 18 Mac ini.

"Jika mereka masih berdegil dan tidak mengikut tempoh yang diberi, semua barangan di dalam kawasan itu akan disita oleh PDTG dengan bantuan MPAJ.

"Walau bagaimanapun, pasir yang sama ada telah dicuci ataupun belum tidak dibenarkan untuk dibawa keluar kerana tanah itu milik kerajaan negeri," katanya selepas operasi itu di sini, hari ini.

Nor Hisham berkata, pihak pemaju tersebut dikenakan tindakan di bawah Seksyen 426 Kanun Tanah Negara kerana mengambil dan mengalih bahan batuan daripada tanah kerajaan tanpa kebenaran.

Sementara itu, beliau membidas alasan yang diberi pihak pemaju bahawa mereka sudah mendapat kelulusan untuk membawa keluar pasir di kawasan itu.

"Jika benar pemaju telah mendapatkan kelulusan, mereka harus menunjukkan segala dokumen tersebut kepada PDTG kerana dalam hal ini, pihak Kumpulan Semesta Sdn. Bhd. pasti akan merujuk kepada kami terlebih dahulu," jelasnya.

Tambahnya, tindakan tidak bertanggungjawab itu merupakan salah satu taktik untuk mendapat keuntungan dengan cepat dan mudah.

"Saya difahamkan, sebuah lori membawa muatan yang penuh dengan pasir ini boleh mendapat keuntungan bersih sebanyak RM200.

"Jika dalam masa sehari lori berulang-alik membawa keluar pasir, pastinya mereka akan mengaut keuntungan berkali ganda," katanya.

Puteri UMNO sudah dekati 30 peratus pengundi muda

Posted: 11 Mar 2014 12:19 PM PDT

KAJANG 11 Mac - Pergerakan Puteri UMNO telah mendekati lebih 30 peratus daripada 7,786 orang pengundi muda di Dewan Undangan Negeri (DUN) Kajang hasil penyelarasan dalam fasa pertama.

Ketuanya, Mas Ermieyati Samsudin, pihaknya kini sedang menjalankan gerak kerja dalam fasa kedua bagi menarik lebih ramai pengundi muda pada Pilihan Raya Kecil (PRK) tersebut.

"Saya yakin dan percaya melalui kaedah yang tepat dengan kekuatan 700 orang jentera Puteri, kerja-kerja di peringkat peti undi akan dapat dilaksanakan dengan sempurna," katanya.

Beliau ditemui pemberita dalam Majlis Bacaan Yasin untuk penumpang pesawat MH370 dan Taklimat Jentera Puteri UMNO Pilihan PRK DUN Kajang di sini hari ini.

Yang turut hadir Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Selangor merangkap Pengarah PRK DUN Kajang, Datuk Seri Noh Omar.

Dalam majlis tersebut, Noh turut menyerahkan 16 buah komputer di bilik gerakan sayap UMNO itu bagi melancarkan perjalanan kempen.

Sementara itu, Mas Ermieyati berkata, keputusan Parti Keadilan Rakyat (PKR) mencalonkan Datin Seri Dr. Wan Azizah Wan Ismail sengaja dibuat untuk 'menagih simpati' pengundi.

"Kita sudah jangka mereka akan meletakkan Wan Azizah menggantikan suaminya, Datuk Seri Anwar Ibrahim tetapi kita optimis calon BN adalah yang terbaik dan saya amat berharap pengundi tidak tertipu dengan taktik lapuk ini," katanya.

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved