Rabu, 12 Mac 2014

Utusan Online - Johor


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Johor


Promosi bidang teknikal, vokasional

Posted: 11 Mar 2014 12:19 PM PDT

Oleh MOHD. KHAIRUL MOHD. ALI
utusanjohor@utusan.com.my

BATU PAHAT 11 Mac - Bidang teknikal dan vokasional seharusnya dijadikan sebagai bidang pilihan utama oleh generasi muda kini dan bukannya sebagai pilihan kedua.

Dekan Fakulti Pendidikan Teknikal dan Vokasional (FPTV), Universiti Tun Hussien Onn Malaysia (UTHM), Dr. Razali Hassan berkata, usaha untuk mengubah persepsi masyarakat bahawa bidang teknikal dan vokasional berdiri sama tinggi dengan pelbagai bidang lain seharusnya diperluaskan.

"Terdapat pendapat umum masyarakat iaitu bidang teknikal dan vokasional hanyalah pilihan kedua selepas mereka gagal untuk mengikuti kursus sains dan teknologi lain.

"Tetapi sebenarnya perkara tersebut tidak benar kerana bidang ini banyak memainkan peranan dalam usaha menjadikan sesebuah negara bertaraf negara maju," katanya ketika ditemui baru-baru ini.

Katanya, mengambil contoh negara maju di dunia Barat seperti Jerman dan Perancis, keupayaan yang tinggi warganegaranya dalam bidang teknikal dan vokasional membantu secara langsung dalam kemajuan sesebuah negara.

"Perkara seperti ini harus ditekankan dalam minda masyarakat bahawa bidang teknikal dan vokasional memainkan peranan amat penting bukan sahaja kepada pendidikan seseorang individu, namun kemajuan sesebuah negara.

"Malah kini individu yang mempunyai kemahiran tinggi dalam bidang teknikal dan vokasional juga mampu berdiri sama tinggi dan duduk sama rendah dengan mereka yang mempunyai pekerjaan berbentuk profesional lain," katanya.

Sehubungan itu pihaknya telah menubuhkan Briged FPTV yang berperanan menyebarkan maklumat kepada masyarakat umum khususnya penduduk setempat bahawa bidang teknikal dan vokasional adalah sama berkualiti berbanding bidang lain.

Razali berkata, briged tersebut aktif dengan program kemasyarakatan dan tugas promosi, sekali gus dapat membuka hati dan minda masyarakat bahawa bidang itu dapat membantu dalam kehidupan seharian mereka.

"Kini masyarakat sudah mula membuka mata untuk menjadikan bidang teknikal dan vokasional sebagai pilihan pendidikan mereka dan ini merupakan satu impak positif yang berjaya dilakukan Briged FPTV," katanya.

Dua kapal asing ditahan

Posted: 11 Mar 2014 12:19 PM PDT

Kapal MV Stadt Marburg ditahan Maritim Malaysia Wilayah Selatan selepas berlabuh tanpa kebenaran di perairan Tanjung Piai, Pontian, baru-baru ini.

JOHOR BAHRU 11 Mac - Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia (Maritim Malaysia) Wilayah Selatan menahan dua buah kapal asing kerana berlabuh tanpa kebenaran di perairan Tanjung Piai dan Pulau Kukup, Pontian, baru-baru ini.

Ketua Penguat Kuasa Maritim Daerah Johor Bahru, Kapten Maritim Aminuddin Abd. Rashid berkata, dalam kejadian pertama pukul 10.30 pagi Khamis lalu, pihaknya menahan kapal MV Stadt Marburg kira-kira 2.7 kilometer barat daya Tanjung Piai.

Katanya, kapal yang didaftarkan di Antiga and Barbuda itu dikesan berada dalam keadaan mencurigakan oleh kapal peronda agensi berkenaan yang sedang menjalankan operasi di kawasan perairan Selat Melaka.

"Sebuah lagi kapal, MT Ocean Accord yang didaftarkan di Panama ditahan pukul 2.10 petang semalam, kira-kira 4.6 kilometer tenggara Pulau Kukup.

"Hasil pemeriksaan mendapati kedua-dua kapal berkenaan gagal mengemukakan sebarang dokumen daripada Pengarah Laut untuk berlabuh di kawasan perairan negara ini selain gagal membayar dius api.

"Ketua jurutera dan dua krew kedua-dua kapal telah dibawa ke Ibu Pejabat Maritim Malaysia Wilayah Selatan di Johor Bahru untuk tindakan selanjutnya," katanya dalam satu kenyataan di sini hari ini.

Aminuddin berkata, ketika ditahan kapal MV Stadt Marburg sedang membawa 21 anak kapal terdiri daripada 17 warga Filipina dan empat warga Ukraine berusia antara 20 hingga 59 tahun manakala kapal MT Ocean Accord pula membawa 22 anak kapal terdiri daripada 16 warga Filipina dan lima warga Korea Selatan berusia antara 25 hingga 52 tahun.

Katanya, pemilik kapal boleh didakwa di bawah seksyen 491B (1) (l) Ordinan Perkapalan Saudagar (MSO) 1952 dan Seksyen 3 Akta Dius Api Persekutuan 1953 iaitu berlabuh dikawasan yang tidak dibenarkan, bersauh tanpa kebenaran dari Pengarah Jabatan Laut dan gagal membayar dius api.

Ujar beliau, pemilik kapal boleh didenda tidak melebihi RM100,000 atau penjara enam bulan atau kedua-duanya sekali, jika sabit kesalahan.

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved