Rabu, 12 Mac 2014

Utusan Online - Jenayah


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Jenayah


Lapan ditahan curi RM300,000 di BNM

Posted: 12 Mar 2014 12:13 PM PDT

PULAU PINANG 12 Mac - Polis menahan lapan petugas sebuah institusi kewangan yang disyaki mencuri wang berjumlah RM300,000 dari sebuah bilik pemprosesan mata wang di Bank Negara Malaysia (BNM) Pulau Pinang di Lebuh Light di sini semalam.

Institusi kewangan terbabit difahamkan dilantik sebagai ejen oleh BNM dan dipertanggungjawabkan untuk membuat pengiraan wang di bank tersebut.

Kesemua mereka yang terdiri daripada tujuh lelaki dan seorang wanita ditahan sebaik sahaja laporan dibuat kira-kira pukul 8 malam tadi.

Kesemua suspek yang berusia antara 20-an hingga 30-an itu dipercayai melakukan kegiatan terbabit sejak September 2013 hingga awal bulan ini.

Jurucakap polis berkata, hasil siasatan dalaman pihak BNM, suspek terbabit didakwa mengambil wang berjumlah RM300,000 dari bilik pemprosesan wang berkenaan dalam tempoh tersebut.

"Hasil siasatan dibuat, kesemua suspek ditangkap dan direman tiga hari bermula hari ini bagi membantu siasatan," katanya.

Sementara itu, Pemangku Ketua Polis Daerah Timur Laut, Supritendan Ismail Idris ketika dihubungi mengesahkan laporan dan kejadian tersebut.

Jersi tiruan Piala Dunia 2014 dirampas

Posted: 12 Mar 2014 12:13 PM PDT

OTHMAN Nawang (dua dari kiri) menunjukkan jersi tiruan yang berjaya dirampas oleh Penguatkuasa PPDNKK Selangor di sebuah premis tertutup di Ampang, semalam. - UTUSAN/TERMIZI CHE ANUAR

KUALA LUMPUR 12 Mac - Pejabat Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (PPDNKK) Selangor merampas sebanyak 15,000 helai jersi tiruan termasuk Piala Dunia 2014 yang bakal berlangsung tidak lama lagi.

Kesemua pakaian dianggarkan bernilai RM150,000 itu dirampas dalam serbuan di sebuah rumah kedai di Ampang, dekat sini yang dijadikan stor penyimpanan pada pukul 9.30 pagi.

Yang turut ditahan seorang lelaki berusia 40-an yang dipercayai pemilik premis bersama tiga pekerja warga asing untuk siasatan lanjut di bawah Akta Perihal Dagangan 2011.

Ketua Pegawai Penguat Kuasa Pejabat Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan Selangor, Othman Nawang berkata, serbuan tersebut dijalankan hasil maklumat dan risikan pihaknya selama sebulan.

"Kami mendapati premis itu telah dua tahun menjalankan perniagaan menjual pakaian jenama tiruan secara borong antaranya Nike, Adidas dan Puma di sekitar Lembah Klang. Dalam serbuan itu, kami turut merampas 150 helai jersi tiruan pasukan bola sepak yang menyertai Piala Dunia 2014," katanya ketika ditemui di lokasi serbuan.

Serbuan yang dilakukan oleh tujuh anggota itu diketuai oleh Ketua Unit Perihal Dagangan Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan negeri, Mohd. Shahran Mohd. Arshad.

Othman seterusnya memberitahu, pihaknya akan menjejaki pihak yang menjual jersi tiruan apatah lagi ketika demam Piala Dunia 2014 di Brazil Jun nanti, semakin dirasai.

"Dijangkakan jersi tiruan akan dibawa masuk dengan kuantiti lebih banyak kerana permintaan terhadap produk itu pasti akan meningkat," katanya.

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved