Selasa, 21 Januari 2014

Utusan Online - Selatan


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Selatan


59 Orang Asli ceburi kraf tangan

Posted: 20 Jan 2014 10:39 AM PST

Oleh AMRAN MULUP
utusanN9@utusan.com.my

Sebahagian suri rumah Orang Asli menghasilkan kraf tangan daripada bahan-bahan buangan ketika menyertai Program Berkelompok Azam Kerja Wanita Masyarakat Orang Asli Melaka 2013 Dalam Bidang Kraftangan di Melaka, baru-baru ini.

MELAKA 20 Jan. - Meskipun masyarakat Orang Asli di negara ini merupakan kumpulan minoriti, namun mereka tidak pernah tercicir atau diketepikan dalam apa-apa juga program yang dilaksanakan oleh kerajaan.

Kumpulan tersebut semakin mendapat hak dan keistimewaan untuk mengecapi pelbagai kemajuan yang dikecapi negara bermula sejak Rancangan Malaysia Ketujuh (RMK-7) iaitu pembangunan fizikal masyarakat Orang Asli diberikan tumpuan penuh untuk memajukan mereka.

Melihat pembangunan yang dikecapi masyarakat Orang Asli sehingga kini, tidak keterlaluan dikatakan bahawa ia adalah hasil pembangunan tersusun dan terancang kerajaan terutama di bawah Jabatan Kemajuan Orang Asli (Jakoa).

Dalam pelbagai arus pembangunan yang dinikmati oleh masyarakat tersebut, mereka juga tidak tercicir daripada program untuk menjadikan mereka sebagai usahawan kecil-kecilan bagi tujuan menambah sumber pendapatan mereka.

Baru-baru ini, Kementerian Sumber Manusia melalui Akademi Pelancongan Melaka (APM) menganjurkan Program Berkelompok Azam Kerja Wanita Masyarakat Orang Asli Melaka 2013 Dalam Bidang Kraftangan.

Program itu memberi fokus kepada wanita masyarakat Orang Asli di negeri ini melibatkan diri dalam pembuatan kraf tangan mengikut kesesuaian dan keperluan mereka.

Tumpuan program membina kumpulan ini dalam bidang pembuatan, pengurusan keperluan barangan, pengurusan pemasaran, pengurusan perakaunan dan keusahawanan.

Seramai 59 peserta telah menyertai program tersebut dalam usaha membantu wanita Orang Asli menambah pendapatan sampingan melalui ilmu pengetahuan dalam bidang kraf tangan dan turut membantu mereka mempromosikan produk di pasaran tempatan.

Selama tiga minggu, wanita Orang Asli dari Kampung Lubuk Bandung dan Kampung Bukit Payung, Jasin menjalani latihan di bawah lapan tenaga pengajar yang terdiri daripada Jabatan Kemajuan Masyarakat (Kemas), Jabatan Kraftangan Malaysia Melaka dan pihak swasta yang berpengalaman dalam bidang tersebut.

Uniknya, program Azam Kerja yang dianjurkan itu adalah menghasilkan produk kraf tangan daripada bahan buangan.

Mereka didedahkan dengan kreativiti menggunakan bahan-bahan terpakai seperti botol minuman plastik, kotak, akhbar, plastik, botol, kertas dan sebagainya untuk dimanfaatkan menjadi hasil kraf tangan yang menguntungkan.

Melalui bahan-bahan buangan itu, mereka dapat menghasilkan bakul, raga, bunga tiruan, seni hiasan dinding, pasu bunga, bekas kotak pensil, bakul, lampu hiasan dalaman, pasu berlampu serta bekas telur yang mampu memberi pulangan lumayan.

Yang jelas, sepanjang tiga minggu mereka dilatih oleh tenaga pengajar profesional dalam bidang kraf tangan, peserta terbabit tidak menyangka bahan-bahan buangan boleh dijadikan sebagai kraf tangan yang dapat menghasilkan pendapatan lumayan.

Rata-rata mereka menjalani latihan menghasilkan kraf tangan jelas teruja apabila dapat menghasilkan pelbagai produk kraf daripada bahan buangan yang selama ini tidak terlintas difikiran mereka.

Dalam tempoh tersebut, semua 59 peserta wanita Orang Asli sudah mampu menghasilkan pelbagai produk kraf menggunakan bahan buangan untuk menambah pendapatan harian mereka.

Tidak dinafikan hasil kerja tangan kumpulan peserta itu, mereka mampu menghasilkan kraf tangan bermutu tinggi untuk dipasarkan.

Sementara itu, Tok Batin, San Pat berkata, beliau tidak menyangka bahan-bahan buangan boleh menghasilkan produk berkualiti, menarik dan boleh memberi pendapatan sampingan.

"Mulanya saya terpinga-pinga bagaimana bahan-bahan buangan ini boleh dijadikan sumber pendapatan sampingan.

"Apabila saya melihat sendiri wanita kita menjalani latihan pembuatan kraf tangan dan dapat menghasilkan bakul, pasu berlampu, bekas telur dan sebagainya, ini benar-benar mengujakan," katanya.

Beliau turut mengucapkan terima kasih kepada Kementerian Sumber Manusia melalui program Azam Kerja kerana memilih dua kampung masyarakat Orang Asli untuk didedahkan dengan bidang kraf tangan.

"Saya yakin wanita Orang Asli tidak lagi hanya duduk di rumah, sebaliknya mereka boleh mencari pendapatan sampingan melalui barangan buangan," katanya.

Majlis penutup Program Berkelompok Azam Kerja Wanita Masyarakat Orang Asli Melaka 2013 Dalam Bidang Kraftangan telah diadakan di Kampung Lubuk Bandung, Jasin pada 12 Januari lalu.

Yang turut hadir, Pengerusi Jawatankuasa Pertanian dan Pembangunan Usahawan negeri, Datuk Hasan Rahman, Timbalan Ketua Setiausaha (Operasi), Kementerian Sumber Manusia, Datuk Mohd. Sharif Hussien dan Pengurus APM, Salman Salim.

Program Azam Kerja di bawah Kementerian Sumber Manusia merupakan usaha kerajaan menghapuskan miskin tegar dengan membantu golongan tersebut menambah pendapatan.

Golongan miskin tegar yang dibantu melalui program tersebut adalah mereka yang berdaftar dengan sistem e-Kasih dan sepanjang tahun lalu peruntukan tersebut, sebanyak RM32.5 juta untuk Semenanjung, Sabah (RM10.8 juta) dan Sarawak (RM11 juta).

Melaka juga tidak ketinggalan turut diberikan peruntukan tersebut dalam membantu golongan sasar termasuk masyarakat Orang Asli menjana pendapatan keluarga.

Sementara itu, majlis perasmian penutup program tersebut di Kampung Lubuk Bandung berlangsung penuh meriah apabila Hasan dan Mohd. Sharif serta pengunjung dari luar diraikan seperti kehidupan masyarakat Orang Asli.

Mereka memakai pakaian masyarakat itu selain turut berpeluang menyumpit dan menikmati hidangan makanan masyarakat tersebut.

RM27 juta laksana program Azam Kerja 2014

Posted: 20 Jan 2014 10:39 AM PST

MELAKA 20 Jan. - Sebanyak RM27 juta diperuntukkan oleh Kementerian Sumber Manusia bagi melaksanakan program Azam Kerja untuk membantu golongan kurang berkemampuan keluar daripada garis kemiskinan di seluruh negara tahun ini.

Timbalan Ketua Setiausaha (Operasi), kementerian itu, Datuk Mohd. Sharif Hussien berkata, program yang diatur meliputi pelbagai bidang kerja yang dapat membantu golongan terbabit tidak lagi duduk di bawah garis kemiskinan.

Menurutnya, seperti tahun-tahun sebelum ini, golongan sasar ialah mereka yang mendaftar dengan sistem e-Kasih terdiri daripada miskin tegar, ibu tunggal, bekas penagih dadah dan banduan yang telah pulih termasuk masyarakat Orang Asli.

"Melalui program ini, kerajaan melalui Kementerian Sumber Manusia menyasarkan sifar keluarga miskin di seluruh negara dapat dicapai tahun ini.

"Masyarakat Orang Asli juga tidak ketinggalan untuk kita serapkan melalui program ini agar mereka juga tidak ketinggalan untuk membantu kumpulan ini keluar dari garis kemiskinan," katanya dalam majlis penutup Program Berkelompok Azam Kerja Wanita Masyarakat Orang Asli Melaka 2013 Dalam Bidang Kraftangan di Kampung Lubuk Bandung, Jasin, baru-baru ini.

Majlis tersebut disempurnakan oleh Pengerusi Jawatankuasa Pertanian dan Pembangunan Usahawan negeri, Datuk Hasan Rahman.

Program tersebut mendapat kerjasama Jabatan Kemajuan Orang Asli (Jakoa) Melaka dan Akademi Pelancongan Melaka (APM) selaku penyelaras program selama tiga minggu itu.

Mohd. Sharif berkata, beliau melahirkan rasa gembira atas sambutan menggalakkan program Azam Kerja dengan masyarakat wanita Orang Asli Melaka dalam bidang kraf tangan.

Menurutnya, usaha kementerian melatih seramai 59 peserta dari dua kampung iaitu Lubuk Bandung dan Kampung Bukit Payung dalam bidang kraf tangan menggunakan bahan terbuang menepati sasaran.

"Saya lihat program ini menepati sasaran apabila sebahagian besar peserta dalam tempoh tiga minggu menjalani latihan di bawah tenaga pengajar yang mahir dalam bidang kraf tangan telah dapat menjadikan bidang itu sebagai sumber pendapatan sampingan," katanya.

Justeru, katanya, pihak kementerian akan terus membantu masyarakat wanita Orang Asli dalam memantau aktiviti pembuatan kraf tangan dan membantu memasarkan produk yang mereka hasilkan.

Elak budaya tamadun terhakis

Posted: 20 Jan 2014 10:39 AM PST

Oleh FARABI SHEIKH SAID AL JABRI
utusanN9@utusan.com.my

Mohamad Hasan membuat lukisan kaligrafi dalam majlis Perasmian Pertandingan Kaligrafi Cina sempena Tahun Baharu Cina di Seremban, semalam.

SEREMBAN 20 Jan. - Budaya ketamadunan dalam sesebuah masyarakat berbilang kaum di negara ini tidak seharusnya tenggelam dalam arus pemodenan sebaliknya perlu dibawa selari peredaran semasa.

Menteri Besar, Datuk Seri Mohamad Hasan berkata, apa yang berlaku hari ini cukup membimbangkan apabila budaya ketamadunan itu sedikit demi sedikit terhakis.

Menurut beliau, apabila sesuatu perkara dilakukan tanpa difahami, ia akan menimbulkan rasa tidak puas hati dalam kalangan masyarakat.

"Kita risau sejak kebelakangan ini disebabkan tidak didokong oleh budaya, terdapat segelintir pihak bertindak liar dan luar daripada kewarasan dan melanggar tata susila kerana mereka ini tidak faham budaya itu sendiri.

"Apabila mereka bertindak sedemikian, ini akan menyakiti hati masyarakat lain dan amat berbahaya sama sekali. Apabila tindakan ini berterusan, saya bimbang akan mencetuskan huru-hara dalam kalangan masyarakat," katanya.

Mohamad berkata demikian kepada pemberita selepas menghadiri Majlis Perasmian Pertandingan Kaligrafi Cina sempena Tahun Baharu Cina di Sekolah Tinggi Chung Hua, dekat sini hari ini.

Yang turut hadir, Pengarah Jabatan Pendidikan Negeri Sembilan (JPNS), Datuk Kalsom Khalid.

Justeru, katanya, adalah menjadi tanggungjawab semua pemimpin segenap lapisan masyarakat untuk terus memperkukuh dan mengekalkan budaya masyarakat masing-masing agar bukan sahaja dapat dilihat secara mendalam malah difahami oleh oleh rakyat di negara ini.

Malah pihak sekolah digesa supaya memperbanyakkan aktiviti kebudayaan dalam usaha membentuk generasi muda yang tahu budaya dan tradisi masyarakat masing-masing.

"Budaya tempatan perlu sentiasa dipupuk dalam kalangan generasi muda untuk menepis pelbagai gejala buruk akibat penjajahan budaya luar yang kini semakin menjadi-jadi.

"Walaupun kita sudah berjaya, jangan lupa budaya masing-masing kerana tanpa budaya, masyarakat akan tumbang dan apatah lagi dalam arus pemodenan ketika ini yang sedikit sebanyak melupakan kita tentang tradisi masing-masing," katanya.

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved